30 км от АМ „Струма“ ще бъдат завършени предсрочно през тази година

30 км от АМ „Струма“ ще бъдат завършени предсрочно през тази година

11 февруари 2018 | 18:04

30 километра от магистрала „Струма“ ще бъдат завършени предсрочно до края на тази година. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков при участието си в предаването на БНР „Хора, пътища, автомобили“.

Министърът обясни, че срокът за изграждане на участъка между Кресна и Сандански с дължина 24,6 км е май 2019 г., но се очаква строителството му да завърши с 5-6 месеца по-рано. До месец октомври – ноември т.г се очаква завършване и на почти 6 км в участъка от Благоевград до Железница, допълни той. Остават тунел „Железница“ с участъците преди и след него, които са общо 4 км, и 19-20 км в участъка през Кресненското дефиле. Очаквам през тази година да подпишем договора за строителството на тунел „Железница“, след като преодоляхме проблемите и дефицитите, които бяха допуснати по време на служебното правителство.

В момента процедираме парцеларния план за лот 3.2 на магистралата. Има положително решение от Министерството на околната среда и водите по ОВОС, което се обжалва. На 19 февруари предстои делото по жалбите, което вече е едноинстанционно. Ако решението на съда е в наша полза, през месец май можем да стартираме тръжните процедури за участъка, коментира Николай Нанков. Убеден съм, че ще през 2023 г. ще успеем да завършим и този участък, заяви той.

По отношение на протестите с искане за строителство на магистрала Видин – Ботевград регионалният министър коментира, че подготовката на проекта тече вече втора година и е в много напреднала фаза. Имаме една и съща цел – максимално бързо реализиране на строителството, подчерта Николай Нанков. То ще се извършва на етапи, като ще започне от най-тежкия. Предстои да бъде издадено разрешение за строеж и през март ще стартира обществената поръчка за участъка Ботевград – Мездра с дължина 33 км, който ще бъде разделен на три отсечки с пет пътни възела. Завършва проектирането на над 30 км в участъка Видин – Димово – Ружинци. Техническият проект се прави със средства от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и в рамките на годината ще стартираме тръжните процедури и за него. Участъците могат да бъдат завършени до 2022 г., информира той.

Възложили сме и ще разработим предпроектни проучвания за изграждането на тунела под прохода „Петрохан“, каза още министърът. Ще се направят също геоложки проучвания и остойностяване. При осигурено финансиране такава идея е допустима за реализиране за 8-9 години, коментира Николай Нанков и обясни, че тези проекти ще се финансират с бюджетни средства по линия на приходите от тол системата.

По подобие на магистрала „Струма“, и за проекта за строителство на магистрала Русе – Велико Търново има подадена жалба във Върховния административен съд, която е едноинстанционна. Аргументите не са основателни, коментира регионалният министър и обясни, че държавата е поела ангажимент да изгради скоростен път от магистралата до летището в Горна Оряховица и индустриалната зона, за да се осигури достъпност. По отношение на безпокойството на жителите на с. Хотница, които изразяват несъгласие с предвиденото за изграждане мостово съоръжение в района на селото, министър Нанков посочи, че то ще бъде изградено при спазването на всички съвременни правила и норми за безопасност. Магистралата няма да завършва в нищото, тя е част от европейски коридор № 9, посочи още той. Трябва максимално бързо да я изградим. Приоритетни като време и срокове на изпълнение са ни участъкът Русе – Бяла и обходът на гр. Бяла, подчерта министърът. Поехме ангажимент и през 2017 г. направихме пълна рехабилитация на 12 км от т.нар. Беленски баир. През тази година продължаваме в посока към Русе, като на кръговото кръстовище, освен възстановяване на щетите по мантинелите, ще направим насип и ще сложим шумяща маркировка, за да подсетим водачите, че то предстои, обясни министърът.

Имаме системен проблем в пътния сектор, който е недофинансиран. Намерихме системно решение – решаваме го с изграждането на тол системата. Тя ще обърне модела, който в момента е несправедлив. 352 млн. лв. са приходите от винетки през 2017 г., като две трети са от леки автомобили, коментира министър Нанков. Тол системата ще обърне този модел. Още през първата година след въвеждането й очакваме над 1 млрд. лв. приходи, които ще са основно от транзитния трафик и така за пръв път ще се възползваме от положението си, посочи той.

В отговор на въпрос Николай Нанков обясни, че провежданата през последните две години политика, според която отделни пътни отсечки се затварят за тежкотоварни автомобили при тежки ситуации, дава възможност за по-бързото им и ефективно почистване.