Инж. Николай Станков пред Агенция „Фокус“: По разпореждане на министър Нанков областните пътни управления ще извършват ремонти постоянно в зависимост от времето

Инж. Николай Станков пред Агенция „Фокус“: По разпореждане на министър Нанков областните пътни управления ще и

20 март 2018 | 18:51

За състоянието на пътната мрежа в страната в края на зимния сезон и предстоящите ремонти Агенция „Фокус“ разговаря с инж. Николай Станков, който от януари т.г. е съветник в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Преди това той беше председател на Управителния съвет на Камарата на строителите в България /КСБ/. Завършил е Геодезическия факултет на УАСГ.

Фокус: Инж. Станков, зимата е към своя край и по пътищата в страната се отвориха не малко дупки. За това алармират граждани, Вие също пътувате. Какво ще предприемете за справянето с проблема?

Николай Станков: Действително след големите температурни амплитуди, резките промени във времето и особено след последните обилни снеговалежи и заледявания, по републиканската пътна мрежа се отвориха много дупки. Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в частност Агенция „Пътна инфраструктура“, която отговаря за поддръжката на републиканските пътища, вече предприемат необходимите действия. Пътните експерти реагират своевременно и адекватно на ситуацията. Вече стартира работата по републиканската пътна мрежа. Ремонтът й е една от мерките, които водят до повишаване на пътната безопасност, което беше препоръчано и от премиера вчера. Защото дупките по пътищата са една от предпоставките за инциденти. Тук обаче ще отворя една скоба, в която бих искал да призова хората за малко търпение. Защо? Защото все още има валежи, на места от сняг, на места от дъжд в цялата страна. За да се извършат качествени ремонти по пътищата, не може да се запълват дупки, пълни с вода или сняг. В момента, в който времето позволи – пътните фирми излизат на терен. Въпреки това, на места, когато и където времето позволява, вече се извършват текущи ремонти, за да се подобри състоянието на пътищата. За да не ме обвинят в голословност, веднага ще ви дам примери: вчера със студена асфалтова смес бяха изпълнявани дейности на автомагистрала „Тракия“, на територията на областите София и Пловдив, както и на автомагистрала „Хемус“, в Софийска област. Колегите работиха и по главния път I-1 в област Враца, както и на други места. По разпореждане на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов изиска от директорите на областните пътни управления да се работи постоянно в зависимост от метеорологичните условия и приоритетно да се изкърпват неравностите по автомагистралите, на първокласните и второкласните пътища.

Фокус: Къде предвиждате най-напред да започнат по-сериозните ремонти?

Николай Станков: Вече имаме разработен план. След приключването на зимното поддържане на републиканските пътища през април ще бъде извършен подробен оглед на състоянието на републиканските пътища и прилежащите мостови съоръжения. Приоритетно ще се ремонтират автомагистралите, първокласните пътища, както и най-натоварените участъци от второкласната и третокласната пътна мрежа. Целта е ремонтните дейности по основните направления да приключат преди началото на активния летен сезон. Тази година ще бъдат ремонтирани превантивно близо 570 км републиканска пътна мрежа. Предвидените за тази цел средства от националния бюджет са 311 млн. лв. с ДДС. Ремонтът на 440 км от тях започна през миналата година и ще завърши през тази. Ще стартира и ремонтът на още 130 км пътища. Превантивните ремонтни дейности включват цялостно преасфалтиране на големи участъци, полагане на нова маркировка, ограничителни системи и други.

Фокус: Ясно е, че средствата от бюджета не стигат, ще намерите ли и други финансови източници, за да успеете да ремонтирате повече пътни участъци?

Николай Станков: Със средства от Оперативна програма „Региони в растеж“ /ОПРР/ тази година ще завърши ремонтът на ключови пътни артерии в Североизточна и Северозападна България, който започна през миналата година. С финансиране от фондовете на ЕС основно се ремонтират над 215 км второкласни и третокласни пътища. Сред тях са: 30 км от второкласния път II-49 в участъците Търговище - Разград и Кубрат - Тутракан, 30 км от път II-29 Варна - Добрич - Кардам, 29 км от път III-904 Старо Оряхово - Гроздьово - Провадия, 42 км от прохода „Петрохан“ на територията на Софийска област (път II-81), 30 км от път II-57 Стара Загора - Раднево, 12 км от път II-35 Плевен - Ловеч, 12 км от път II-44 Драгановци -Габрово, 17 км от път III-1002 Враца - пещера Леденика и др. Реконструира се и 10-километровото трасе на път II-86 Пловдив – Асеновград, като пътното платно се разширява до магистрален габарит. Със стартирането на новия строителен сезон ще започнат строителните работи на още 5 нови обекта по ОПРР, за които договорите бяха подписани преди седмици. Общата им дължина е над 71 км. Участъците, които основно ще се ремонтират са: 30 км от път III-112 Дъбова махала - Монтана, 9 км от път II-57 Раднево - Новоселец, 14 км от път II-44 Севлиево – Драгановци, 9 км от път II-35 Плевен – Ловеч /околовръстния път на град Ловеч/ и 9 км от път IІІ-306 Червен бряг – Чомаковци. При рехабилитацията на второкласния път II-35 Плевен – Ловеч основно ще бъде ремонтиран тунелът при 43-ти километър, който е с дължина 400 метра. Предвижда се възстановяване на хидроизолацията на съоръжението, подмяна на съществуващата предпазна ограда, ново енергоефективно осветлението и т.н.

Фокус: Другият проблем по пътищата са липсващите предпазни огради по автомагистралите?

Николай Станков: За съжаление често предпазните огради по магистралите се крадат! Тук вече АПИ не би могла да постави „пазачи“ на всеки километър, защото съществуването на тези огради зависи и от всички нас на пътя. Всички ние искаме да пътуваме безопасно, но защо когато стане въпрос за нашата отговорност, предпочитаме друг да бъде виновен?! При регистриране на липса на ограда Агенция „Пътна инфраструктура“ предприема незабавни мерки за възстановяване на предпазните огради. Веднага ви давам пресен пример: тази седмица, през почивните дни беше открадната отново 120 метра предпазната ограда на автомагистрала „Тракия“. При обход на участъка от служители на Областно пътно управление - Бургас е установено, че е премахната предпазната ограда край платното за София в района след пътен възел „Българово“ на автомагистралата. Подменена е вече! Но това струва на всички нас 4200 лв. Това са средства, които също биха могли да се вложат в запълването на дупки или в поставянето на повече предпазни огради, но – не! Те отиват, за да се покрият щети от кражбата на някой, който ще използва предпазната ограда в домашни условия или ще я предаде на вторични суровини! АПИ има ограничени финансови ресурси. И премахването на предпазните огради от недобросъвестни граждани застрашава безопасността на движението на всички пътуващи по републиканските пътища. Затова призовавам към по-отговорно отношение към инфраструктурата, която всички използваме.

mrrb