Министър Нанков в интервю за Агенция „Фокус“: С ТОЛ системата ще променим несправедливостта леките автомобили да издържат на почти 70% пътния сектор в страната

Министър Нанков в интервю за Агенция „Фокус“: С ТОЛ системата ще променим несправедливостта леките автомобили

13 юли 2017 | 09:46

Фокус: Министър Нанков, на правителственото заседание в сряда беше отхвърлено искането на БСП да получи безвъзмездно право за ползване за срок от 10 години върху Дома-паметник на връх Бузлуджа. Какви са аргументите за решението, какво ще се случи с комплекса и как ще бъде обезопасен?

Николай Нанков: Като всеки колективен орган и на Министерски съвет решенията се вземат след дискусия - особено, когато има различни мнения. В сряда отново беше проведена дискусия по чувствителната тема със собствеността на паметника „Бузлуджа“. По-скоро не коментирахме собствеността, а решение по искането на БСП за безвъзмездно предоставяне правото на ползване. Част от министрите бяхме „за“, мотивирахме това решение. Аз като вносител разбира се основно, гласувахме „за“ това предложение. Премиерът основно даде тон, но пък по-голямата част, 12 от министрите, 7 бяха „за“, 12 бяха „против“. Основно вицепремиерът Валери Симеонов. Той още снощи заяви своята позиция, която беше в унисон с областната управителка, тя е също от партия НФСБ, т.е. „Обединени патриоти“. Бяхме усетили промяна на становището и мнението, първоначално имахме положително становище от нейна страна, впоследствие отрицателно. Но това е в правото на всеки компетентен административен орган. Факт е, че не мина. Резюмето на случая е от 2011 г., с решение на Министерски съвет се предоставя правото на собственост, тогава законът позволяваше това на БСП. Процедурата беше двустепенна, двуетапна. Не се финализира, тъй като след 5 напомняния от страна на държавните органи на БСП, отговор от трите ръководства на БСП нямаше. И до Станишев е писано, и до Мишо Миков, и до сегашната председателка на Националния съвет Корнелия Нинова, отговор няма. На 7 февруари Законът за държавната собственост се променя, право на обект на държавна собственост вече е невъзможно за политически партии. След което се инициира отново искане за предоставяне право на собственост, първо през медиите, после официално. Проведохме среща с ръководството на БСП в министерството. Обяснихме им какви са вариантите. Те избраха този вариант. Трябва да подчертая, че единственото официално депозирано искане понастоящем е на БСП, искане за предоставяне на срочно безвъзмездно право на ползване за 10 г. Процедурата беше спазена, документацията комплектована и затова беше внесена за разглеждане на Министерски съвет. Това е в резюме. Бяха използвани сравнения, че това са лоши прецеденти, че процедурата е незаконна. Процедурата е законна. Успокоих и вицепремиера Симеонов, законосъобразността е спазена, относно целесъобразността се произнасят всички министри, така че в сряда искането беше отхвърлено. И то не както спекулира г-жа Нинова от САЩ, под давление на премиера, напротив. Както казах, аз и премиерът бяхме защитници на това комплексът да бъде предоставен за управление на БСП за 10 г., въпреки че ние към момента все още не сме видели реално инвестиционно намерение от тяхна страна. Нито реално къде ще се генерира ресурс, нито реална съответна концепция за какво ще се използва. На заседанието вицепремиерът Симеонов спомена и темата за нерегламентирана държавна помощ. Не е такава. Обосновах се защо на Министерски съвет. Законът с последните му изменения от 2017 г. февруари месец, с които не може да се предостави собственост на политическа партия е изключил хипотезата държавна помощ при предоставяне на право за ползване, тъй като се ограничават възможностите за всякаква стопанска, респективно икономическа дейност от получателя на правото, в случая БСП. Така че и това ограничение щеше да последва от предоставянето на права за управление. Но пак казвам, не мина решението. Сега към момента нищо не се променя относно статута на паметника, на комплекса „Бузлуджа“, остава стопанисване в разпореждане в управление на областния управител на Стара Загора, отговорността за опазването му, евентуално за реставрирането му, за охраната му е в компетентностите на Областна администрация със съответните възможности, с които разполагат. За мен лично не е невизионерски, недобър подход. Не казвам, че подходът на БСП и това те да стопанисват е най-добрият възможен. Може би трябва да се предизвика един сериозен дебат по темата, да се търсят източници на финансиране за възстановяването, за експонирането в бъдеще на комплекса, но към момента една културна ценност се руши.


Фокус: Народни представители от ГЕРБ предлагат промени в Закона за опазване на околната среда, които да ограничат обжалването на екологичните оценки за големи инвестиционно проекти в национално значими обекти. До какво би довело подобно решение, подобен казус има със строежа на магистрала „Струма“, какво е закъснението там и ако тези промени бъдат приети ще успеем ли да я завършим в срок с европейски средства?


Николай Нанков: В качеството си на министър, твърдо заставам и подкрепям идеята на народните представители. Видях какви са им мотивите. Фактът, че с предложените промени наистина при защита и на екологичния, и на гражданския интерес, без да бъдат лишавани по никакъв начин от правото веднъж на обжалване, втори път на процедурно представителство, на правова защита, на достъп до право, което е основен принцип, всички заинтересовани страни ще могат да обжалват и респективно да са ангажирани с процеса по приемане на оценки за въздействие на околната среда и оценки за съвместимост към тях. Но пък едноинстанционното производство би спестило наистина значителен ресурс от време, който е важен, ценен за базирането на големите инфраструктурни проекти, включително АМ „Струма“, за която става дума в последните месеци. Знаете за изоставането в графика, за което аз многократно съм коментирал. Това изоставане би се задълбочило, въпреки че наваксахме около 4 месеца в последните 10-15 дена относно процедурите. Вече и ОВОС е в колегите от МОСВ с отразените становища и бележки. Надявам се август месец да проведем и обществените обсъждания с местните общности, но ако мине 2019 г. на база на обжалване на процедурата по ОВОС, оценка за съвместимост, нямаме довършена устройствена процедура, т.е. нямаме издадено строително разрешение и нямаме избран изпълнител, ние се поставяме под обективната невъзможност, ако наистина май месец, юни 2019 г. нямаме строително разрешение, да не довършим АМ „Струма“ с европейски ресурс, т.е. със средства от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Ще трябва да я довършим с национално финансиране. Ние трябва да я довършим, но за мен лично е безотговорно и несериозно да пилеем европейски ресурс с толерирането и поставянето на определени интереси над глобалния интерес. А глобалният интерес за всички нас е да намерим баланса между екологичното, не да го извисяваме на пиедестал, социалното и икономическото развитие, какъвто и баланс търсим през технико-икономическата оценка на проектите, през оценката по въздействие на околната среда. И разбира се с глобалната цел, глобалната визия да гарантираме сигурността и безопасността на пътуващите по това трасе, част от европейски коридор № 4. Затова казваме, че АМ „Струма“ е геостратегически, наднационален проект и приоритет и докато в ОВОС примерно разглеждаме и защитаваме интереса на определени биологични видове, да, Кресненското дефиле е изключително богато, както твърдят и екоорганизациите, над 92 защитени вида, ние поставяме и тях като наш приоритет, но на първо място и водещ е човекът като биологичен вид, неговата сигурност и безопасност, колкото и образно да звучи, но жалко, че в ОВОС това не се отчита. Но пък ние го отчитаме и мисля, че това е правилната политика и така трябва да продължим и за в бъдеще.


Фокус: Какъв е реалистичният срок, в който ТОЛ системата за тежкотоварни автомобили трябва да заработи и да започне да генерира приходи? Как точно ще се извършва тарифирането?


Николай Нанков: Ако питате мен, още утре трябва да започне да генерира, даже е трябвало вече да започне да генерира приходи. Забавянето коства на бюджета на страната по 1,5 милиона лева загуба на ден, съответно това са средства, които ще се вложат в пътна безопасност, в строежа на нови пътища и рехабилитацията на съществуващи такива. Ресурсът, който ще се генерира от ТОЛ системата ще дойде по линия на тежкотоварния трафик, на база на справедливия модел, на солидарния принцип – този, който амортизира, който разрушава повече пътната инфраструктура, ще заплаща повече на база на изминати километри и на тонаж. Ще въведем може би ограничения в определени дни, както в момента правим. Съответно желаещия да премине с товарен автомобил през републиканския път ще заплаща по-голяма такса, както е в Германия, в Унгария. Въпросът кога ще бъде въведена не зависи от нашето желание.  Виждам желанието на хората за качествена, безопасна инфраструктура, за качествени пътища, добре поддържани, а и основната част от критиката на опозицията е именно в областта на наистина неподдържани, в областта на пътища в лошо експлоатационно състояние. Отговарям им – въпросът хубаво го задавате към мен, но го задайте и на тези компании, които обжалват процедурата вече година и четири месеца. Споменах 1,5 милиона минимум е загубата за бюджета на ден. Това не е загуба и това не са средства, които ще дойдат от джоба на всеки български гражданин, тъй като системата е смесена, ТОЛ такса е за тежкотоварни и винетки за леките автомобили. Системата ще генерира приходи от тежкотоварните, цените на електронните винетки няма да бъдат променяни и ще променим несправедливото съотношение, което е факт понастоящем - леките автомобили да издържат на почти 70% пътния сектор в страната. Те пак, според нас, не амортизират, не натоварват пътната инфраструктура. Да, прекалено много са. Давам един пример, ако в същия период миналата година през юли месец трафик камерите в най-натоварения ден от седмицата - петъчния, в отсечката от София към Бургас по АМ „Тракия“ са отчитали до 33 - 34 хиляди автомобила, в момента имаме над 40 хиляди автомобила. Т.е. само за една година имаме повишаване с 5, с 6, дори със 7 автомобила на ден, така че наистина автомобилният парк в страната се развива с темпове, на които пътната инфраструктура трудно отговаря. Ще мислим и за някои по-глобални и дългосрочни като визия проекти, свързани дори с „Тракия“, с нейното разширяване, до извеждането максимално бързо на целия магистрален пръстен от страната. Говоря и за „Хемус“, говоря за завършването на „Струма“, разбира се поели сме ангажимент за магистрала Русе – Велико Търново, преди да започнем, да завършим устройствените процедури, да стартираме с реализирането й, както и скоростният път Видин-Ботевград. Винаги съм задавал въпроса какво е Дунав мост, без изграждането на скоростен път по протежение на транспортен коридор № 4. Това е в най-общи линии.

 

Фокус: Ремонтните дейности по основните пътни артерии в страната са сведени минимум, с оглед на летния сезон и натоварения трафик, ограничи се и движението в определени часове за тежкотоварните автомобили, но откога и къде ще бъдат подновени дейностите по пътищата?


Николай Нанков: Имаме републикански пътища от първи, втори клас, които се ремонтират, но от най-натоварените участъци, по които се движи трафикът от столицата към морето, като цяло към българското Черноморие, основните ремонти се извършат върху АМ „Хемус“. Това са неотложни ремонти, които гарантират сигурността и безопасността на преминаващите, тъй като някои от съоръженията – тунели и мостови съоръжения са в наистина критично предаварийно състояние. Завършихме тунел „Ечемишка“ в срок, както бяхме поели ангажимент. Тунел „Витиня“ също е готов в срок, но неговото отваряне е безсмислено без да довършим и мостовото съоръжение след него на 33 км, имаме поет ангажимент и от ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура“, от изпълнителите, със съкращаване на почти месец от срока за изпълнение, в средата на август месец да бъде отворено, за да облекчим трафикът по „Хемус“. Но пък веднага след това предвиждаме, тъй като знаете, затворен е за тежкотоварни автомобили, не само през пиковите часове, през уикендите, а ежедневно, участъкът на „Витиня“ и на мостовото съоръжение от лявата страна, тъй като наистина той е в трагично състояние. Не може да поеме тежкотоварния трафик. Там максимално бързо трябва да започнем ремонтни дейности. В момента извършваме ремонти - на 24-ти км имаме свлачище на Боруна, в участъка на с. Чурек, на мостовите съоръжения при 37 км сменяме фугата, лагери, оправяме основите, конструкцията. Тях ще ги свършим живот и здраве до края на месеца. И средата на август трябва да отворим и новоремонтираната тръба на „Витиня“ с мостовото съоръжение. „Хемус“ остава наистина по-тежкия участък от гледна точка на пътни ремонти, но те са отлагани близо 40 г., така че е крайно време е. Кога да ги правим? Зимата не можем, лятото не можем, дайте да не ремонтираме. Наистина с извинение, призовавам за търпение и разбиране от страна на пътуващите. Форсираме максимално сроковете, но не трябва да бъдем и прекалено настоятелни, тъй като все пак хора работят, миналата седмица на АМ „Хемус“ имахме трагичен инцидент със загинал работник. Отделно винаги и моя, и на г-н Дончо Атанасов, пък и на цялото ръководство, логика и политика е била, че не може да съкращаваме срокове за сметка на качеството. Напротив, трябва да търсим оптималния баланс между срокове и качество. Правим всичко възможно, за да имаме наистина сигурна и безопасна и магистрала „Хемус“. Ресурсът, който ни трябва за „Хемус“ е много голям. Над 240 млн. за асфалтовата част от 46 км, която е в тежко състояние. Мостовите съоръжения, тунели, но поетапно ще ги осигуряваме и трябва да приключим и с АМ „Хемус“. 

Интервюто можете да видите и на този линк.

mrrb