Министър Нанков в предаването „Здравей, България” на Нова телевизия: Постъпленията от тол таксите ще са над половин милиард лева годишно“

Министър Нанков в предаването „Здравей, България” на Нова телевизия: Постъпленията от тол таксите ще са над по

10 май 2017 | 14:20

Една от изненадите в третия кабинет на Борисов – магистралите вече не са на Лиляна Павлова, а на нейния заместник Николай Нанков, най-младият министър в новото правителство. Роден през 1983 в Априлци, Нанков има завидна кариера за възрастта си. Едва 26-годишен става областен управител на Ловеч и така става най-младият, заемал и тази длъжност у нас. Преди това, биографията му е свързана с проекти, финансирани от ЕС. Бивш депутат от ГЕРБ и бивш заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството в първия и втория кабинет на Борисов. Бакалавър по география и геология, има магистърска степен от СУ „Св.Климент Охридски” по регионално развитие и управление. Владее английски.

 

Водещ: Добре дошъл и добро утро на новия министър на регионалното развитие и благоустройството, Николай Нанков, наследник на Лиляна Павлова. Здравейте.

Николай Нанков: Здравейте.

Водещ: Разбрахме, и най-младият министър.

Николай Нанков: Да, в този кабинет, да.

Водещ: На добър път, ако път е с по-особена символика при Вас.

Николай Нанков: Да, благодаря Ви. Не особена символика, знаете в нашето ведомство и в предходните мандати, убеден съм и в този мандат, пътищата, републиканските такива, ще бъдат основен приоритет – тяхната безопасност, тяхното добро състояние и разбира се, изграждането на нови отсечки от магистралния пръстен на страната, републиканската.

Водещ: Кой ви предложи, с Лиляна Павлова договорихте ли се, тя ще се върне ли като свърши председателството, с Борисов ли говорихте, как стана?

Николай Нанков: Аз, като човек на точните науки, знам, че времето е относително понятие, така че нека да не коментираме толкова напред в бъдещето. Работим с четиригодишен хоризонт в министерството и нашите приоритети са за четиригодишен пълен мандат. Относно това кой ме предложи, аз наистина съм длъжен да оправдая доверието и на политическа партия ГЕРБ, и на премиера Борисов за номинацията, и на колегите от Народното събрание, които пък гласуваха за номинацията.

Водещ: Той ли ви предложи, или Лиляна Павлова?

Николай Нанков: Е това вече пред него не знам кой, но…

Водещ: Те двамата са си говорили за Вас със сигурност.

Николай Нанков: Трудно бих могъл да отговоря на въпроса, аз знам, че към мен предложението беше от премиера Борисов.

Водещ: Понеже са много големи темите, свързани с пътищата, всеки един проект изисква отделни разговори, може би. Съвсем лексиконно и бързо на някои актуални въпроси, ако искате, да отговорим.

Николай Нанков: Да, разбира се.

Водещ: Нещо, което ме смути като шофьор, четох, че пътят през Кресна може би ще се отложи за следващо десетилетие, че няма да се свърши в срок. Тези лотове бяха раздробени на няколко лота, няма да влизаме в детайли, но изцяло магистрала „Струма” ще се построи ли в срок?

Николай Нанков: Да, наш основен приоритет са „Хемус” и „Струма”. „Струма” задължително трябва, това е национален приоритет, тук не трябва да политизираме темата. Това е лотът 3.2, за вашите зрители може нищо да не говори, но това е най-опасният тежък участък и за безопасността на българските граждани, пътуващи…

Водещ: Дефилето?

Николай Нанков: Точно Дефилето.

Водещ: Кога го изграждате, в срок ли ще стане това?

Николай Нанков: Много сме закъснели. Това, което откриваме към момента, че сме изключително много закъснели – всичките процедури, които по закон трябва да извървим – през ОВОС и през екологичните  оценки, през обществените обсъждания, ние сме убедени, че, ако форсираме нещата, 2019-та можем да започне строителството, тоест да стартираме реалното строителство през 2019-та година.

Водеща: А срок за приключване, или да не питаме?

Николай Нанков: 2022 година, четири години, четири години. Това е в рамките на настоящия програмен период. Ако спазим тези срокове, няма да загубим европейско финансиране.

Водещ: А ще ги спазите ли?

Николай Нанков: Да, трябва да ги спазим. Това е наша основна цел, повтарям и тук, не трябва да политизираме темата. Призовавам и колегите от опозицията…

Водещ: Ама не, ние не я политизираме.

Николай Нанков: Не вие, колегите от опозицията. 4-годишният срок наистина е обозрим, стартирайки строителството, 2019-та, с цялото забавяне, трябва да имаме началото на 2019-та избран изпълнител и съответното строително разрешение, за да започнем строителството.

Водещ: Наистина ли ще се прави вторият в света по отдалеченост между колоните мост? В Китай имало такъв.

Николай Нанков: Да, така да го наречем.

Водещ: Над Кресна, участък от Кресненското дефиле.

Николай Нанков: Това е предложението на проектантското бюро, което журито класира на първо място като проектна идея. Факт е обаче, че все още нямаме подписан договор с него.

Водещ: Защо? Звучи стряскащо, в Китай има едно такова съоръжение и тук 300 метра между две колони, да не падне този път?

Николай Нанков: Не, няма да падне пътят. Съвременните технологии и съоръжение в пътното строителство са наистина до такава степен напреднали, че, бъдете сигурни, безопасността е наш основен приоритет и няма да позволим. Напротив, проектантското решение е класирано от признато жури, от жури с пълна компетенция да направи този избор и, убеден съм, че това е най-доброто решение. Само да допълня, вариантът, към който се насочва журито и към който ще се насочим вероятно и ние, е запазване същото трасе от Кресна към Симитли, разширяване на това трасе ще бъде едното платно за движение в едната посока, другото ще бъде изнесено на изток, източния вариант на трасето.

Водещ: Вие най-вероятно знаете и не знам дали следите какво изпращат зрителите като сигнали, не само за нашата рубрика „Моята новина”, но второкласните и третокласните републикански пътища са в много лошо състояние.

Николай Нанков: Да, една немалка част от тях, факт.

Водещ: Ами да, хубаво, че си признавате и формулировката „една немалка част от тях”. Някои не приличат на пътища, аз на произволен принцип мога да извадя и да покажа от днес пет-шест локации.

Николай Нанков: И аз мога да ви кажа, точно така. Особено третокласните пътни отсечки от третокласната пътна мрежа са в изключително тежко състояние. Тук минаваме към една друга тема.

Водещ: Няма пари, трябва да се увеличи винетката или да се въведат тол такси, за да има пари за ремонти, така ли ще кажете?

Николай Нанков: Това е една от тезите. На първо място, обаче, тезата с ефективното разходване на ресурса, тоест невинаги голямото количество на ресурс ходи до добро качество. Ефективното разходване, контролът по изпълнение и по разходването на публичния ресурс и на второ място, което вие казвате – тол таксите. Изключително важна тема. Към момента дефицита, недостига на годишна база, тези данни са на Световна банка, не са наши данни, а и нашите данни показват приблизителен недостиг от около 688 на годишна база за адекватна поддръжка на пътната инфраструктура. Не само за изграждане на нови участъци, а за поддръжка на съществуващата инфраструктура.

Водещ: Кога ще преминаваме през магистралите в България и ние, и тежкотоварните автомобили. Или само тежкотоварните?

Николай Нанков: Тежкотоварните автомобили. Тол такса за тежкотоварните автомобили.

Водещ: Кога те ще преминават срещу съответното заплащане, защото виждате вълнообразните, включително и новоремонтирани пътища, направени именно от тежкотоварните автомобили. Та кога, срок и каква сума ще плащате.

Николай Нанков: Със срок може да се ангажираме, когато стартира самата процедура, тоест когато изберем изпълнителя и когато започне внедряването на системата за тол такси – тя е паралелна, тол такси за тежкотоварните автомобили и електронни винетки за леките автомобили.

Водещ: Не е ли толкова сложно, че нито…

Николай Нанков: Не, въобще не е сложно. Сложен е…

Водещ: Ами защо тогава, тепърва процедури, значи има един вход в Сърбия, в Гърция и събират пари като при едните на излизане, при другите на влизане.

Николай Нанков: Сложни са процедурите по Закона за обществените поръчки. Знаете, още 2016 година наша амбиция беше, амбиция на МРРБ, да стартира още 2016 година. Осем жалби, осем пъти се обжалваше стартирането на процедурата. Тук не коментирам класирането на другите участници, а стартирането на тръжната процедура. Осем пъти. Не искам да квалифицирам какви фирми, но по никакъв начин несвързани с бранша – IT технологии, пътния сектор и така нататък. Тук наистина има голямо лоби против внедряването на тол таксите. Това е един справедлив модел, аз съм убеден, че и вие, и българските граждани трябва да са сигурни, че това е един справедлив, социално справедлив модел.

Водещ: А защо има голямо лоби срещу въвеждането на тол таксите?

Николай Нанков: Този, който амортизира повече републиканската пътна мрежа, този, който изминава повече като  километри с по-голям тонаж, той ще плаща повече. Това е справедлив модел.

Водещ: От тези среди ли е лобито срещу тол таксите?

Николай Нанков: Убеден съм, че да, за съжаление. И тук наистина може би и компетентния орган трябва да се намеси. Националният интерес, държавният и общественият такъв е свързан с внедряването на тол таксата.

Водещ: А кой ще изгради тази система с тол таксите?

Николай Нанков: Избраният изпълнител за негова сметка, това трябва да спомена. А в бъдеще от парите от тол таксата съответно ще се възстановяват разходите по изработване на системата от избрания изпълнител.

Водещ: Защо в Сърбия и Гърция лобито не е успяло, а в България е успяло? Това е оправданието за…

Николай Нанков: Не, аз не казвам, че лобито към момента може да направи нещо друго, освен да забави процеса и да саботира провеждането на обществената поръчка. Пак казвам – осем пъти.

Водещ: Добре, някакви срокове, все пак, познавайки добре процедурите, включително и процедурите по обжалване.

Николай Нанков: 19 месеца е срокът за внедряване. 7 месеца - за въвеждане на тол таксата и електронни винетки. 7 месеца е внедряването, изпитателните срокове и 12 месеца е вече целият мониторинг и оценка на ефективността.

Водещ: И колко камиона, колко пари ще влизат годишно и каква казахте, че е сметката ви?

Николай Нанков: Сметката още не е направена конкретна, защото трябва да въведем…

Водещ: На база на сегашното преброяване.

Николай Нанков: Трябва да въведем и тарифа, знаете, това ще се съгласува в ЕК, одобрява се от Министерски съвет тарифата за таксите. Но ако трябва да дам груба сметка, с около половин милиард – 500 милиона лева ще са повече постъпленията в АПИ, в момента са около 300.

Водещ: Колко километра второкласен път може да бъде ремонтиран с половин милиард?

Николай Нанков: С половин милиард, изграждане на автомагистрала, спокойно можем с мостови съоръжения участък колкото Кресненското дефиле, ако не е толкова сложен участъкът.

Водещ: Всяка година губим един такъв участък?

Николай Нанков: Цял магистрален участък. Всяка година забавяне губим един подобен магистрален участък или рехабилитация на няколко хиляди километра републиканска пътна мрежа. 1200-1300 километра…

Водещ: А всъщност, пак искам да покажем тази снимка. Тя е от сутринта, не нещо свръх обичайно, но и такива ситуации има. Това обаче беше на общински път в Плевен.

Да, това беше специално от Плевен. Въпросът ми е наистина за обходните пътища, не магистралните, на които се радваме, от които искаме да не се краде или да се краде по-малко. Всъщност краде ли се, защото господин Лазар Лазаров някакво обвинение за „Марица”, вие сте в министерството не от сега, били сте зам.-министър, какво мислите?

Николай Нанков: Е мисля, че не е редно, когато има обвинение, когато има, по-скоро не обвинение, тече разследване, знаете прокурорска проверка и по „Марица”, в АПИ са няколко сигналите.

Водещ: Вие вярвате ли, че отводняването струва 51 милиона на въпросния участък, за който се търси сметка?

Николай Нанков: Каквото и да кажа в момента, бих могъл да повлияя на разследването?

Водещ: Няма да повлияете.

Николай Нанков: Ще повлияя. И предпочитам да не правя коментари. Нека да излезе, правова държава сме, да излезе резултатът от проверката и тогава не само ще коментираме.

Водещ:  Човек от вашия екип, вие сте един и същи екип, бивш зам.-министър на министър Павлова, той шеф на АПИ, нормално е да питаме дали вярвате на човека, с който работихте, да прави пътища, след като…

Николай Нанков: Аз съм убеден, че инж. Лазаров е един истински професионалист и прекрасен мениджър и в качеството си като директор, като председател на УС на АПИ по-скоро, той е спазвал законовите процедури. Но дали стойността е по-голяма или по-малка от тази, която е трябвало да бъде предвидена, аз съм убеден, че това, което е направил инж. Лазаров е законосъобразно, но пак не искам да правя излишни коментари, защото бих могъл и се стремя да не повлияя върху разследването и проверката по темата.

Водещ: Иска ми се малко лични въпроси към вас.

Николай Нанков: Да, разбира се.

Водещ: Не ви познаваме, високорейтингов, популярен министър беше Лиляна Павлова на мястото, поста регионален министър, сега е на съвсем друг пост. Откога се познавате с нея?

Николай Нанков: От 2009 година.

Водещ: Кой ви предложи да дойдете да работите в министерството, неин заместник сте били, как стана влизането в това министерство?

Николай Нанков: Може би с личен контакт – аз бях областен управител на Ловешка област, Лиляна Павлова беше заместник-министър.

Водещ: Май имахте и друг рекорд – най-млад областен управител, докато бяхте…

Николай Нанков: в историята на България, да, но в този мандат бях на 26 години.

Водещ: На 26 години. Как се става областен управител на 26 години?

Николай Нанков: Гласуваха ми доверие отново.

Водещ: Как става, през партийната структура?

Николай Нанков: Да, аз съм партиен член. Бях кандидат за народен представител, но може би и професионалният ми опит и образование, и кариерно развитие дотогава ми дадоха и необходимото портфолио…

Водещ: Какво бяхте свършили до 26-годишна възраст?

Николай Нанков: Освен че завърших висше образование?

Водещ: Освен, че сте завършили висше образование.

Николай Нанков: Занимавах се с европроекти, с разработване на общински планове за развитие, областни стратегии за развитие и управление…

Водещ: Все в администрацията сте били?

Николай Нанков: Не, в частния бизнес. Но основно портфолиото на компаниите, в които съм работил, в една от тях бях и съдружник впоследствие, беше именно изработване и управление на европейски проекти, проекти с европейско финансиране.

Водещ: Може ли човек да пробие, честно ми кажете, да пробие, да стигне до такива постове, ако, разбира се, му е цел и смисъл един такъв пост, без да е партиен член?

Николай Нанков: Може, може дори когато не му е цел. Аз мисля, че и партия ГЕРБ, и правителствата на Борисов са доказали, че дават път на младите хора. Не само в мое лице, аз имам много колеги познати и приятели и в предишните кабинети, в сегашния, които са наистина млади хора с макар и кратък, но солиден опит и бекграунд и наистина са реализирани в професионален и административен план.

Водещ: Добре, има много въпроси и за санирането, но може би да ви поканим отделно.

Николай Нанков: О, със сигурност ще коментираме много теми.

Водещ: Борисов ще си санира ли къщата? Понеже каза, че има такова намерение, дали е подал документи?

Николай Нанков: Не, документи няма подадени в министерството, не съм проверил в общинската администрация дали има подадени подобни документи. Но наша цел за санирането, наистина трябва да отделим може би цяло предаване по темата и много части, е да разширим обхвата не само към големите многофамилни жилищни сгради, а и към по-малки такива. Тоест наистина глобалната цел е да стигнем и до еднофамилните жилищни сгради.

Водещ: И дали е с доплащане вече…

Николай Нанков: Ще бъде може би с доплащане. Но търсим модела, така че да не натоварваме бюджета на българските домакинства.

Водещ: Добре, благодарим Ви. Първото телевизионно интервю в качеството ви на министър.

Николай Нанков: Да.

Водещ: Първо ли ви беше това?

Николай Нанков: Не, имам още няколко участия, но първо при вас.

Водещ: Не сте притеснен, не изглеждате притеснен от телевизионни участия, свободно се държите.

Николай Нанков: Благодаря за оценката.

Водещ: Което е важно, което е добре. Така че до следващото интервю. Благодарим ви. Лека работа, успех ви желаем.

Николай Нанков: Да, благодаря.

mrrb