Министър Николай Нанков в предаването "Тази сутрин" на БТВ

Министър Николай Нанков в предаването "Тази сутрин" на БТВ

22 ноември 2017 | 16:47

Водещ: Трябва ли едно 16-годишно момче да загуби живота си, за да се завърти колелото на държавната машина и да има вече решение на проблема. Ще има ли изобщо решение на проблема?

Николай Нанков: Естествено, че решение на проблема ще има. Но проблема не е единичен само на участъка, за който коментираме и държавата съобразно ресурса, с който разполага, ежедневно полага усилия, аз мога да дам десетки примери и понастоящем свързани с рехабилитация на пътни отсечки и подобряване на тяхната пътна безопасност. Какъвто е случая междувпрочем с участъка от миналата седмица, преди този трагичен случай, участъка около Микре, Микре-Сопот по пътя София-Варна.

Водещ: Обаче за съжаление и след тази спешна среща при Бойко Борисов, пък и преди нея, тя беше инициирана след трагичния инцидент край Микре с 9 загинали души, ситуацията продължава и тя не спира – с жертвите на пътя, с постоянни катастрофи. Все пак много сигнали от страна на хората именно за отсечката на пътя Бургас-Созопол, до село Атия, заради неспазване на ограничението и заради много инциденти. Защо държавата до момента не се е задействала?

Николай Нанков: Трябва да си дадем една ясна сметка. Тук съм убеден, че и вие, и вашите зрители ще се съгласите с мен, че нито държавата натиска газта след ограничението от 60 километра, нито държавата не спира и не натиска спирачка, когато има пешеходна пътека.

Водещ: Всеки път го отбелязваме, че зависи от нас и от нашата съвест това дали спазваме правилата.

Николай Нанков: Факт е, че имаме и знаци, имаме съответно поставяне на пешеходни пътеки, но явно те не са били достатъчни. Факт е, че грубото нарушаване на Закона за движение по пътищата от години, от години е тенденция в нашата страна и затова трябва и държавата да предприеме наистина по-радикални и по-сериозни мерки в тази насока. Но специално за случая в Атия, наистина съболезнования към близките  на загиналото 16-годишно дете. Наистина не трябва да достигаме до подобни трагични инциденти, за да предприемем действия. Но там, аз веднага споделих на колегите от АПИ дали сме били уведомявани, те твърдят, че не сме били уведомявани. Това одит ще установи дали имаме подобни искания за изграждане на пасарелка ще бъде изградена. Дали е имало сигнали проверяваме в момента и отговорните лица ще понесат своята отговорност, ако не е отреагирано на тези сигнали. Но започва проектирането на пасарелката, ще бъде изградена до началото на летния сезон. Тежко съоръжение ще бъде, тъй като там говорим за шест ленти – ще бъде с асансьорни уредби, тъй като пък говорим за зона с влажен климат поради наличието на Черно море, с обледявания през зимните месеци, така че ще бъде с асансьори.

Водещ: То ще трябва да е много по-масивна конструкцията.

Николай Нанков: Много по-масивна конструкция. В момента, пак казвам, възложихме изработването на проекта, а отделно от това одитът ще докаже дали е необходимо…

Водещ: Добре де, но всяко лято /…/ по южното Черноморие, всяко лято там е конфликтна зона, винаги има катастрофи, винаги има изпотрошени автомобили. Защо до този момент не са взети мерки?

Николай Нанков: Ще споделя нещо по въпроса – лично инж. Атанасов, между другото в предходно негово качество, преди няколко години, лично той, с негово съдействие, с негова инициатива се поставиха мантинелите, разделителните  мантинели на участъка, знаете, от Бургас до Созопол, които по груби сметки за седем години са спестили над, гледайки статистиката до 2009 година, са спасили, прощавайте, над 150 човешки живота. Така че държавата невинаги, напротив, държавата, споменах, съобразно и ресурса, който има, виждате какви в момента и други пътни отсечки…

Водещ: Да, но понякога излиза, заради подобни решения, които са бавени с години или са протакани, излиза така, че един човешки живот не струва или струва много по-малко отколкото изграждането на една пасарелка.

Николай Нанков: Не, напротив, не трябва така да струва, напротив. Но аз това искам да проверя наистина и затова е възложен одит, дали наистина сме били уведомявани за тежкия травматизъм и за ПТП-тата, които съответно са се случвали в този участък и дали това искане е било достъпно на колегите от АПИ и на колегите от Областно пътно управление в Бургас, за да може да отреагирам. Отделно от това колегите от община Созопол ще изместят и спирката на градския транспорт, чието място между другото не е на скоростен път ще бъде в населеното място, имаме тяхното уверение. Изграждането на пасарелка би трябвало наистина да предотврати бъдещи инциденти, но всичко ще остане хипотеза, ако наистина нямаме съвест и не спазваме законите за движение по пътищата.

Водещ: Да, обаче казвате, ако нямаме съвест и не спазваме закона. Всеки може да реши да не го спазва и казвате, не държавата натиска газта на шофьорите. Само че аз съм сигурен, че и държавата може да натисне спирачката на тези шофьори, на всички шофьори, които решават да карат колите си без ограничения, без да се съобразяват с…

Николай Нанков: Ето това са част от мерките, които след срещата при премиера в неделя, наистина ще, те вече се изпълняват тези мерки, които бяха набелязани в кабинета на премиера.

Водещ: Какви са мерките, с които се ангажирахте вие лично и вашето министерство?

Николай Нанков: Нашето министерство, отговаряйки за пътната инфраструктура, в максимално, в максимално съкратени срокове и с денонощни усилия за реализиране на големите инфраструктурни проекти, които ще подобрят пътната безопасност – тип АМ „Хемус”, успоредно на пътния участък София – Варна, който коментирахме и на който загинаха 11 души миналата седмица. Максимално ускоряване на процеса по изграждане на АМ „Струма” в района на Кресненското дефиле. Специално по този участък, участъкът по черноморското крайбрежие, знаете, след пет години ходене по мъките, форсирахме изграждането на участъка от Бургас до Слънчев бряг.

Водещ: Кога ще е готов този участък?

Николай Нанков: В началото на лятото, без обхода на Поморие. Обхода на Ахелой-Поморие, началото на лятото. Стартирахме го преди месец, след пет години пак казвам ходене по мъките, процедури, обжалвания.

Водещ: Цялото трасе ли ще е готово?

Николай Нанков: Без обхода на Поморие. Обхода на Поморие ще го стартираме 2018 година, заради археология и отчуждителни процедури. Все пак започнахме другите две, 2018-та стартираме и с тази отсечка. Пътя Пловдив-Асеновград, една от гробниците също от нашата републиканска пътна мрежа. Русе-Бяла, знаете Русе-Бяла отсечката – 15 километра, рехабилитирана понастоящем тази година, догодина още 15. Отделно бях понеделник там – обезопасяваме кръговото кръстовище на Бяла, едно от местата с най-голям травматизъм и най-честите ПТП-та.

Водещ: Предполагам, че помните катастрофата на Бяла, която отново беше повод да се направи кръговото, което отново се оказа недостатъчно добро решение и за намаляването на скоростта, защото пътя там просто може би не предразполага, прекалено голям е наклона, но пък трябва да се търсят и алтернативни решения.

Николай Нанков: Но там превантивно, както и на много други места, превантивно взимаме мерки. Специално за кръговото, сега ще го обезопасим със специална дига, насип от инертни материали, ще го осветим превантивно, преди отново там да е станал тежък транспортен инцидент.  Както и на много други места.

Водещ: Да, но и кръговото, и подобряването на участъка там се случват отново след човешки жертви, след като сме платили цената с човешки животи? Не може ли да се помисли и за тези критични участъци, за които  говорим сега – край село Микре, изобщо целия път, който води до Варна, да се направи така – добре, не може да има патрули навсякъде, но да се вземат необходимите мерки и да се освети инфраструктурата, да се направят ако щете и гърбици, за да се намали скоростта?

Николай Нанков: Край село Микре, ако трябва да сме честни, това е един от най-добрите пътни участъци в страната от гледна точка и на пътна безопасност. Изцяло ново трасе като асфалтово покритие, мантинели, знаци за ограничение на скоростта, маркировка. Само тази година сме разходили над 500 хиляди лева за полагане на маркировка в този участък, пътни знаци и мантинели. И в…

Водещ: Знаете ли какво ми казаха под сурдинка, там където има дупки, няма ПТП-та. Там където има път хубав…

Николай Нанков: За съжаление, не исках аз да го казвам, тенденцията е такава. На този път специално за Микре, до 2015 година тежкия травматизъм и жертвите са в пъти по-малко отколкото след рехабилитацията.

Водещ: Да разбираме, че дупките трябва да са държавна политика, така ли?

Николай Нанков: Не, не трябва да са държавна политика, напротив, не трябва, вие го казахте. Но имаме подобна тенденция и затова трябва много по-тежък и по-сериозен контрол. Прав сте, че не може да имаме полицай, камера на всеки ъгъл. Свидетели сме в много случаи, и вие сте бил свидетел – ограничаваме скоростта, когато имаме камера, имаме групи дори във Фейсбук, не знам дали те трябва а съществуват, вие преценете, които казват къде имаме камери за ограничаване на скоростта, за засичане на скоростта. Съществуват такива групи. Намаляваме скоростта пред камерата и след това веднага…

Водещ: Ами тази камера край Созопол също е празна от години. И аз съм гледал вътре дали има камера, виждам, че няма камера и всеки…

Николай Нанков: Доколкото разбрах от колегите е преместена от колегите от КАТ, е преместена на друг тежък участък.

Водещ: Между другото казахте, че ще проверите, ние пък имаме документация, която пък доказва, че имаме подавани сигнали, колегите също могат да покажат и сега на нашата видеостена, и на плазмата включително, подобни документи. Вашия одит много ми е интересно какво ще покаже също. Фондация „Безопасни улици” до областния управител на Бургас е отправена. Предполагам, че може би по субординация е трябвало да стигне и до вас, до община Созопол и до областния управител. Подавани са такива сигнали за този конкретен пътен участък. Заговори се за нова магистрала Русе…

Николай Нанков: Русе-Велико Търново, точно така.

Водещ: Каква ще е тя? Те другите не са готови, а за Русе-Велико Търново вече говорим?

Николай Нанков: Ами ние имаме доста амбициозна програма и си я изпълняваме както виждаме – и с АМ „Хемус” и са АМ Русе-Велико Търново.

Водещ: Там идеята беше за подобряване на пътя, разширяване на пътя или поне създаване на скоростна отсечка. Сега вече говорим за магистрала?

Николай Нанков: Точно така, това са трите варианта. Трите варианта съгласно оценката за въздействие относно околната среда. Виждаме жълт, син и червен вариант. 28-ми до 1-ви този месец, до 1 декември, като обществени обсъждания в населените места. След избора на вариант, в края на месец януари ще се вземе решение от  министъра на околната среда и водите кой е екологично най-устойчивия вариант на база на икономически и критерии свързани с пътната безопасност. Стартираме през 2018 година инженеринга, възлагането на проектиране, до проектиране, тъй като ще имаме идеен проект и строителство на автомагистралата.

Водещ: Това ли ще е най-късата автомагистрала?

Николай Нанков: Не, „Люлин” е най-късата магистрала. 135 километра пък и е тази магистрала. Най-приоритетен участък ни е обхода, участъка с най-голям травматизъм, с най-големи проблеми от гледна точка на пътна безопасност, след това Бяла-Русе и на трето място Бяла-Велико Търново.

Водещ: Една от гробниците наистина, поредната гробница както и вие самия се изразихте и хората ще си отдъхнат, ако това се случи в най-скоро време.

Николай Нанков: Както и с „Хемус”.

Водещ: Както и с „Хемус”. Там обаче ще си отдъхнем след колко години според вас, каква е вашата прогноза?

Николай Нанков: До Ловеч-Плевен – 2021 година, 2025-та сме поели ангажимент цялата магистрала, свързваща София с Варна, да бъде изградена – на база на реалистични срокове, на база на финансови разчети, които сме планирали.

Водещ: Независимо дали ще е вашето управление, вашето правителство?

Николай Нанков: Надявам се, че всеки след нас ще продължи тези, убеден съм изключително адекватни и дългосрочни приоритети, които са важни за всички нас.

Водещ: 2025 година. Спънки обаче може да има, спънки имате ли с тол системата?

Николай Нанков: Имаме спънки, спънки свързани с процедури. Две години обжалване на процедурата за въвеждане на тол системата. Може би още в самото начало, когато беше генерирана идеята за тол системата, може би тогава трябваше да се вземе решение тя да мине под един друг формат, под един друг ред – като политика свързана с националната сигурност, тъй като тол системата е политика свързана с националната сигурност. Да избегнем дългогодишните процедури на обжалване по реда на Закона за обществените поръчки.

Водещ: А не можеше ли да я стартирате наново именно по този начин?

Николай Нанков: Е след година и пет месеца ходене по мъките, решихме да продължим, продължаваме и вече сме в необратима фаза. Тоест избрахме изпълнител, имаме избран изпълнител, процедурите по обжалване минаха през първа инстанция, тоест през КЗК. Очакваме ако има жалби и пред втората – Върховния административен съд, има законово регламентирани срокове – 14-дневни срокове. След произнасянето и на ВАС, до края на годината да сключим договор с избрания изпълнител – ако решенията, разбира се, са в наша полза.

Водещ: А изграждането до кога трябва да е готово?

Николай Нанков: 2018 година. Седем месеца е срока за внедряване, 12 месеца после има срок за оценка на ефективността, изпитване на системата. Но след седмия месец, да кажем осмия след внедряване на системата, ще започнем вече да генерираме този ресурс, който ще бъде влаган единствено и само в подобряване на пътната инфраструктура, с оглед на нейната безопасност и сигурност.

Водещ: Но всеки път си говорим колко време ще е необходимо да се изплати тази система от фирмата, която ще я изгради и кога държавата ще почне реално да печели, за да влага в пътната инфраструктура?

Николай Нанков: На годишна база ще генерираме над милиард, в момента генерираме около 300 милиона лева – над три пъти повече ресурс ще генерираме, за пътната система. Системата по оферираната цена от спечелилия към момента, класиралия се на първо място кандидат, още няма сключен договор с него, е 150 милиона. В рамките на три години по 50 милиона. От бъдещи постъпления от системата, тоест ако предположим, че ще събираме около милиард, тоест ще генерираме ресурс 960 милиона, с тези 50 милиона, които остават, на годишна база за три години ще изплатим системата. Такива са и параметрите заложени…

Водещ: Конкурентните фирми ли оспорват?

Николай Нанков: Дотук не конкурентни фирми, дотук всички оспорваха. А в момента вече фирми, които са участвали в процедурата, като вече говорим за обжалване на самата процедура на класирането на участниците.

Водещ: Само след ден заминавате за Македония. По какъв повод ще отидете до там?

Николай Нанков: Ами направихме и там едно добро дело за Благоевградска област и може би и за Петрич, тъй като пътя не е рехабилитиран повече от 45 години, тоест 1972 година е изграждан.

Водещ: Откакто е пуснат в рехабилитация?

Николай Нанков: Да, без основен ремонт. Изваждаме целия транзитен, включително и тежкотоварния трафик, идващ от Македония, изваждаме го от град Петрич. Това е алтернативно трасе, североизточно от Петрич, през селата Първомай, Кърналово, до село Старчево. И за лекия и за тежкия трафик, изключително важно трасе. Свързваме го директно с АМ „Струма”, за да може наистина в Петрич да не се образуват тези километрични, с години задръствания и опашки.

Водещ: Това за трафика и за бизнеса. А за хората, когато говорим за отношенията между България и Македония. Бяхме миналата седмица в Струмица. И хората искат път от Скопие до София, да се стига лесно и бързо.

Николай Нанков: Транспортен коридор номер 8.

Водещ: Кога ще се случи той?

Николай Нанков: Първите постъпки, знаете, бяха положени преди няколко месеца – по реалните действия, тук не говорим само за лекотоварен, тежкотоварен трафик, за пътна инфраструктура, тук говорим, Дай Боже, в бъдеще и за друг вид транспорт, тръбопроводи, свързани евентуално с газ и други тръбопроводи, друг вид транспорт. Но по транспортен коридор номер 8, свързвайки Адриатика с Черно Море, с Близкия изток, реалните действия стартираха. Вече въпрос наистина на дни е подписването на конкретните споразумения и конкретните договорки между българска и македонска страна. Разбира се, трябва да включим и Албания, говорим все пак за излаз през Тирана на Дураз и на Адриатика. Но транспортен коридор номер 8 в следващите няколко години ще е обозрим като реално изпълнение.

Водещ: Преди всичко обаче ние ще следим и в следващите ни покани към вас и участия в предаването, ще следим какво се върши, за да бъде съхранен човешкия живот тук в България. Очакваме изграждането на пасарелка на село Атия, независимо колко ще струва. До лятото тя трябва да бъде готова, за да…

Николай Нанков: И не само там.

Интервюто може да гледате тук