Министър Николай Нанков в предаването "Денят започва" по БНТ

Министър Николай Нанков в предаването "Денят започва" по БНТ

15 август 2017 | 14:01

Водещ: 200 милиона лева ще струва изграждането на тол системата и тя ще бъде готова до края на 2018 г. Държавата предприема резервен вариант, ако обществената поръчка се провали отново, и започва създаването на държавно предприятие, което да изгради и експлоатира системата за събиране на тол такси от товарните камиони. Добро утро на Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството. Добре дошъл.

Николай Нанков: Добре заварили. Добро утро и честит празник и на варненци, и на всички именици.

Водещ: Първо да ви попитам – сигурен ли сте, че тия 200 милиона на принципа на „Цанков камък“ няма изведнъж да станат 500 милиона?

Николай Нанков: Не, до 200 милиона – една малка корекция.

Водещ: До.

Николай Нанков: До 200 милиона, тъй като ако продължим и довършим успешно обществената поръчка, цената ще падне със сигурност, тъй като тя е заложена до 200 милиона. Такива са разчетите. Ако изберем и алтернативния вариант – в случай наистина, че обструкциите с обществената поръчка продължат, ще въведем през държавна компания, на метода на „инхаус“ възлагането – отново ще има възлагане по Закона за обществените поръчки, но по метода „инхаус“, на реципрочна стойност, т.е. стойността няма да нарасне.

Водещ: Към днешна дата обаче какви са шансовете да продължите и да довършите обществената поръчка?

Николай Нанков: Немалки, защото всички законосъобразни процедури по обжалване са на своя финал. Т.е. законът дава възможност за обжалване на стартирането на процедурата, но на днешен етап те са изчерпани като алтернатива. Насрочили сме отваряне на офертите със създадена комисия…

Водещ: Кога?

Николай Нанков: Утре, в сряда, от 17.00 часа. Публично ще бъде отварянето. Уведомили сме всички кандидати, участници, подали оферти.

Водещ: Чакайте сега, вие казвате нещо, което е изключително важно, защото до момента тази първа стъпка – да се отворят офертите – не е преодоляна. Т.е. вие утре в 17.00 часа, най-накрая, след не знам колко години опити, ще успеете да отворите офертите?

Николай Нанков: Надяваме се, че ще успеем, да. Да не казвам, че е първа. Първата е обявяването на процедурата. Втората вече – събрахме оферти.

Водещ: Е, така де…

Николай Нанков: Генерирахме шест оферти. Процедурата беше обжалвана и на този етап заради краткия според някои кандидати срок и в момента сме да кажем на третия етап – отваряне на офертите.

Водещ: Т.е. шест оферти утре ще бъдат отворени?

Николай Нанков: Да, точно така.

Водещ: В 17.00 часа.

Николай Нанков: Точно така.

Водещ: Къде ще се случи това?

Николай Нанков: В Агенция „Пътна инфраструктура“, като възложител на обществената поръчка.

Водещ: Т.е. една от спънките, в които се препятстваше до момента обществената поръчка, вече най-вероятно е преодоляна…

Николай Нанков: Точно така.

Водещ: … и в утрешния ден ще има оферта, ще има отворени оферти.

Николай Нанков: Може така да го кажем, да.

Водещ: Добре. Защо обаче предлагате създаването на държавно предприятие, за да сте сигурни, че при следващи непреодолими стъпки ще можете до края на 2018 г. да създадете системата, така ли?

Николай Нанков: Да, това е една от хипотезите. За нас е изключително важно максимално бързо да внедрим системата. Настояваме да генерираме ресурс, който ще разходваме единствено и само за подобряване на пътната инфраструктура, изграждането на нови съоръжения, нови отсечки от републикански пътища и, разбира се, подобряване на нейната безопасност. Но това е една от хипотезите за създаването на държавната компания. Другата е свързана с анализа на Световна банка, тъй като самото стартиране на обществената поръчка се базираше на анализ на Световна банка. Логиката в случая е, че тази проектна компания ще оперира системата, ще я стопанисва и ще я поддържа.

Водещ: Кой и за какви пътища ще плаща тол такси – да кажем отново на хората, защото всъщност хората ги интересува пътищата да са в добро състояние и колко ще им струва това.

Николай Нанков: И нас ни интересува. Наистина това е основната ни цел – пътища в добро състояние.

Водещ: Да. Всеки един от нас, независимо дали си министър или…

Николай Нанков: Сме ползватели на тази инфраструктура.

Водещ: Да, всички ползваме пътищата постоянно.

Николай Нанков: Точно така.

Водещ: Кой какво ще плаща?

Николай Нанков: Тол системата е само за тежкотоварните автомобили над 3,5 тона. За леките автомобили се запазва винетният модел по линия на електронните винетки, не на тези стикери. Облекчаваме гражданите относно това – те не трябва да закупуват винетни стикери, не трябва да ги залепват на стъклата.

Водещ: И не трябва да ги търкат след това.

Николай Нанков: Не трябва да ги търкат след това. И разбира се, там сме поели ангажимент – цените на електронните винетки няма да бъдат повишавани в никакъв случай.

Водещ: Т.е. ще се запазят сегашните цени?

Николай Нанков: Да. Основният момент и основната логика на тол системата е, че тя ще въведе наистина една до известна степен справедливост във връзка с облагането преминаването през републиканските ни пътища, защото в момента пътният сектор, за съжаление – това е една от големите несправедливости понастоящем – се издържа от леките автомобили. Повече от 2/3 от ресурса, който генерираме на годишна база като постъпления, идва от собствениците на леки автомобили. С тол системата знакът ще бъде точно обратен и наистина нашето желание е да успеем…

Водещ: Т.е. той ще е такъв, какъвто е в Сърбия и Турция, и Гърция например?

Николай Нанков: В цяла Западна Европа.

Водещ: В цяла… Сега говорим за съседните страни.

Николай Нанков: За съседните страни, точно така.

Водещ: За автомагистрали, първи и втори клас пътища ще се плаща и винетки, и тол системи – така ли?

Николай Нанков: Както цената, така и обхватът на пътищата ще се обективизират, ще се уточни списъка и на експертно, после ще се вземе и политическо решение на етапа на внедряване на системата. Но нашето лично мнение е – нека да излязат и експертните анализи – че не повече от 50-55% от републиканската пътна мрежа ще попадне в обхвата на тол системите. Както споменахте правилно, пътищата първи, втори клас и, разбира се, автомагистралите, за да може да отчетем наистина и в максимална степен и да обхванем транзитния товаропоток, тъй като той ще е един от големите приходоизточници в пътния сектор, а не както до момента – 21 лева струва транзитното преминаване през територията на нашата страна. С тол таксата това ще бъде преодоляно, а ценовият модел, на база на финансово моделиране, на база на адекватния анализ, проучвайки и социалната поносимост на тази услуга, отново ще дойде като функция на решение на Министерски съвет на етапа на внедряване на системата. Ще има със сигурност пътища, които ще се таксуват на база на класа си с една цена, други ще се таксуват с по-висока цена и ще бъдем гъвкави в ценообразуването. Ще може в определени пикови часове тежкотоварният трафик да бъде таксуван както в Германия, както в Австрия, с по-висока ставка.

Водещ: С по-висока ставка, всъщност това да бъде начинът сами да се спират от движение…

Николай Нанков: Спирачка, точно така, по икономически съображения.

Водещ: … а не както е в момента.

Николай Нанков: Да.

Водещ: За електронните винетки. Ще даде ли възможност въвеждането на електронната винетка да се ползват т.нар. „уикенд“ и „еднодневни“ винетки?

Николай Нанков: Да, да. Определено за това, споменах ще сме доста по-гъвкави, не само на база на ценообразуване, на база и на срочност на съответните винетки. И съответно за тежкотоварните автомобили по същия начин – ще може да се предплаща маршрута на тежкотоварните автомобили, да се заявява определен маршрут. За винетките това е логиката – да имаме съответно и еднодневни, да имаме тридневни винетки.

Водещ: Какви варианти за преминаване на „Струма“ през Кресненското дефиле отиват за ОВОС и за обществено обсъждане?

Николай Нанков: Спазвайки всички законови процедури, ние разглеждаме всички пет алтернативи като равностойни и съответно с равни базисни начални данни. Споменах пет варианта: тунел, дълъг 15,4 километра; два варианта през Кресненското дефиле – т.нар. Г-20, син и червен. Имаме вариант с изцяло качване – това е четвъртият вариант, на двете платна, двете ленти източно от Кресненското дефиле. И вариантът, който получи най-голям брой точки – това означава, че е приоритетно класиран и на база на икономически, и на технологични условия, разбира се, най-безопасен и най-сигурен, а и в ОВОС-а получи най-предно класиране – класиране на първо място, от гледна точка на екологосъобразност – вариантът с т.нар. „Полуизточен вариант“ Г10.50. Част от трасето в посока Гърция остава в Кресненското дефиле, като сегашният път ще бъде уширяван, ще бъде извеждана необходимата екологична инфраструктура за защита на биологичните видове, ще изправяме съответно виражи и завои, а трасето в посока София ще бъде качено източно от трасето на Кресненското дефиле, в землището на селата Стара Кресна, Брежани…

Водещ: Това е Вариант 1, така нареченият, който е 730 милиона лева, ако не ме лъже паметта, проектната му стойност.

Николай Нанков: Да, това е най-евтиният, споменах, най-бързо и от техническа гледна точка ще бъде най-скоростно изпълнен, най-безопасен, повтарям – това е за нас е основната и водещата презумпция. Нашата главна цел е да направим безопасно, сигурно преминаването през Кресненското дефиле. И в ОВОС-а, от екологична гледна точка, също този вариант е приоритетен, затова сме се спрели основно на него. Но нека все пак да минат и обществените обсъждания. Имаме свързване между двете трасета, с което отговаряме на притесненията на хората – това, че няма да успяват да стигат до нивите си. Наистина не знам кой ги е наплашил тези хора, между другото.

Водещ: 11 бяха свързанията.

Николай Нанков: Не, 5 пътни възела имаме, 5 пътни възела – през Симитли, при Брежани, при Стара Кресна. Обход на Кресна правим, изнасяме движението при този вариант от общинския център – знаете, не минава през града, както е понастоящем и създава предпоставки за повишена концентрация на пътнотранспортни произшествия. Изнасяме трафика. Това е наистина, по всички критерии, които сме заложили първоначално, вариантът, на който сме се спрели, но нека все пак да минат и обществените обсъждания на 11 септември, за да приключим съответно законосъобразното провеждане на процедурата по ОВОС.

Водещ: Обществените обсъждания какво влияние могат да окажат върху избирането на варианта?

Николай Нанков: Със сигурност могат да окажат влияние. Могат да окажат влияние от гледна точка на настройването на обществеността, която в последствие, по линия на заинтересовани страни, може да обжалва процедурата по ОВОС. Знаете, процедурата по екологичното законодателство, както в случая процедурата по ОВОС и оценката на съвместимост към нея, са обжалваеми процедури. Подготвили сме се и в тази хипотеза, ако съответно постъпят и съдебни жалби. Обективно не виждам какви биха могли да бъдат причините, освен някои от опасенията, които излагат екологични организации, но имаме отговор на всички тези опасения, така че мисля, че няма да имаме големи проблеми, изключвайки скоростта на произнасяне на съдебните и компетентните органи, тъй като знаем, 2023 г. е краят на допустимост на разходите по Оперативна програма „Транспорт“ – основния ни финансов инструмент, по който изграждаме автомагистралата. Т.е. ние до 2023 г. трябва да сме приключили с Кресненското дефиле. А, ако 2019 г. не сме стартирали със строителството, означава, че…

Водещ: Трябва да е приключена.

Николай Нанков: Ако 2019 г. не сме стартирали със строителството, означава, че…

Водещ: Вероятността да връщаме пари е много голяма. В същото време…

Николай Нанков: Точно така. Или да я завършим с национално финансиране, а не с европейско.

Водещ: В същото време сме във Варна и всички правителства са длъжници на Варна и на Северна България, защото магистрала „Тракия“ отдавна не е част от мечтите ни, а част от реалността, но магистрала „Хемус“, чието изграждане е започнало през 1971 г., ако не ме лъже паметта, все още е доникъде.

Николай Нанков: Да.

Водещ: И до Варна пътуваме по един особен начин, включително и вие.

Николай Нанков: Включително и през Южна България, по „Тракия“, използвайки…

Водещ: Да, да, да, точно.

Николай Нанков: … използвайки някои от старопланинските проходи, което наистина е недопустимо.

Водещ: Използвайки основно прохода Карнобат – Шумен, Ришкия.

Николай Нанков: Точно, Ришкия проход. Затова и акцентът в инфраструктурната ни програма, управленска програма, в партньорското споразумение заложихме наистина инфраструктурното развитие на Северна България, включително като основен приоритет и Автомагистрала „Хемус“. Тук няма просто да говорим, тук вече сме започнали реални действия по нейното изграждане. Мога наистина в резюме да спомена 9-те километра от Ябланица – 9,3 километра, до разклона за Тетевен. Подписахме договор на инженеринг, проектира се за шест месеца – убеден съм, че те ще проектират по-бързо, изпълнителите, и започваме с реалното строителство. Осигурен е ресурс, постановление на Министерски съвет януари месец тази година, така че тези 9 километра стартират. 16-те километра от източната посока, от Шумен към Търговище, Белокопитово до пътен възел „Буховци“ – мина обществената поръчка, класирахме кандидат. В момента има жалба – нека да приключат и процедурите по обжалване, стартираме и с тези 16 километра. Отделно, връщаме се отново на запад – 50-те километра между пътен възел „Боаза“, т.е. разклона за Тетевен до разклона за Ловеч, Плевен – в момента проектираме, техническо проектиране, и в началото на 2018 г. възлагаме самото строителство. Тези 75 километра, за които споменах в тези отсечки, до края на мандата трябва да бъдат реализирани, завършени. Отделно от това, за останалите 170 километра, разделени на шест етапа – те стартират. В края на тази година стартира проектиране. Имаме ОВОС на изграденото трасе, имаме парцеларни планове, имаме идеен проект, така че Автомагистрала „Хемус“ не просто ще остане в дългосрочна перспектива една мечта за българските граждани, жителите на Северна България и специално на Варна, но напротив – ще стане реалност, убеден съм, в рамките на не повече седем, седем години и половина от тази дата. Мисля, че стартирахме и поставихме наистина една много солидна основа за развитието…не само на магистралата, би  довела до наистина скоростното икономическо и демографско развитие на Северна България, но пък ще е една от основните предпоставки.

Водещ: Една от основните предпоставки. Сега Варна обаче има и друг проблем – това е Аспаруховият мост. Отделяте пари, той се ремонтира, но този Аспарухов мост вече е недостатъчен за връзките, особено вътрешноградските връзки, при тази натовареност на движението. Ще го разширявате, въобще мислите ли в тази посока?

Николай Нанков: За да не сме длъжници, както споменахте, на Варна и на варненци, още с първите дни на кабинета поставихме началото на няколко много основни инфраструктурни проекта. Даже миналата седмица, в навечерието на днешния празник на Варна, по инициатива на кмета и на общината…

Водещ: Кажете сега за Аспаруховия мост, много ви моля, защото…

Николай Нанков: … стартирахме, знаете, ремонта и разширяването на някои от основните пътни артерии. Включително имаме ангажимент до края на 2018 г. да завършим с ремонта на Аспаруховия мост, сегашния. И все пак сме визионери, трябва да гледаме в средносрочна и дългосрочна перспектива за оптимизиране на трафика – ще стартираме наистина изграждането, най-малкото проектирането и концепцията за строителството на втори мост, свързващ съответно Варна с „Аспарухово“ и с Южна България.

Водещ: И с Южна България. Добре. Другият основен проблем на Варна са свлачищата, които тормозят собствениците на имоти от дълги години. Много са факторите, които влияят за пробуждане на старите свлачища и активиране на нови. Сред тях са масовото застрояване на опасните райони, интензивните дъждове и топенето на снеговете. В следващия репортаж ще ви разкажем за най-големите свлачища във Варна и региона и колко средства са необходими за укрепването им. /..../

Водещ: Да започнем с коментара за свлачищата. Видяхте, някои от тях създават опасности за екокатастрофа. А какво може да се направи и как държавата да помогне на Варна, защото това тук е доста голям проблем? Сблъскахме се челно с него по време на наводненията в „Аспарухово“, защото дори част от хората, чиито къщи бяха съборени, бяха съборени именно заради това, че попадат в свлачищна зона и беше опасно да останат да живеят в тях.

Николай Нанков: По два начина. Както помогнахме и в „Аспарухово“ с финансов ресурс, най-важното специално в политиката на Геозащита и на свлачищната дейност е тяхната превенция, на свлачищата, изключително важен е превантивният контрол, тъй като виждаме изградени N на брой къщи, хотели, основно битови съоръжения, жилища в свлачищни райони. 80-те, 90-те години се строеше наистина без какъвто и да е контрол,…

Водещ: Това са старите грешки, които сега се…

Николай Нанков: … без геоложки проучвания, инженерни мероприятия. И в момента сме наистина свидетели на именно последствията от тази дейност. Само за укрепване на свлачищата, които цитирате, ако хванем полосата примерно до  нос Калиакра, от Варна до Балчик, Каварна и нос Калиакра, за укрепването на всички свлачища, които изброихме в момента, плюс ако отидем и в Балчик, ще са ни нужни не по-малко от 600 милиона лева по предварителни доклади и идейни проекти за част от свлачищата, с които разполагаме. Така че освен – споменах финансовия ресурс, който е необходим, по линия на Оперативна програма „Околна среда“ за първи път ще сме бенефициенти и общините, и Агенция „Пътна инфраструктура“ през настоящия програмен период, т.е. ще имаме осигурен, макар и минимален, почти 70 милиона лева е ресурсът, който ще имаме, но ще укрепим някои от важните свлачища в страната, включително и във Варненска област. Но изключително важен е превантивният контрол. Променихме и Закона за устройство на територията с категорична забрана в свлачищни райони да бъдат извършвани каквито и да е дейности без изградена канализация, тъй като споменахте и основните причини за активиране на свлачищните процеси – една от тях е именно наличието на подпочвени води. Без канализация не може да се строи в районите с активни свлачищни процеси. Разбира се, без издаването на необходими разрешения за извършване на строителна дейност и инженерно-геоложки проучвания.

Водещ: Да, и това е времето за в бъдеще, така да се каже.

Николай Нанков: Това са обективните мерки.

 

Участието на министъра на регионалното развитие и благоустройството в предаването "Денят започва" може да бъде видяно интернет страницата на БНТ.