Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в интервю за в. "Монитор": Решаваме дали да пренасочваме пари от „Струма" през 2018 г.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков в интервю за в. "Монитор": Решаваме дал

12 юни 2017 | 10:03

Министър Нанков, обявихте, че може да има пренасочване на парите за лот 3.2 през Кресненското дефиле на магистрала „Струма". При какви условия ще стане това?

- Този вариант беше разглеждан по време на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ), който се проведе през миналата седмица. Целта е да има друга възможност за използване на средствата при обективна невъзможност да се изпълни проектът. Освен това очакваме да има жалби срещу оценката за въздействие на околната среда (ОВОС), което също може да доведе до закъснение в сроковете. Линейните срокове предвиждат през 2019 г. да има издадено строително разрешително, за да може в рамките на програмния период, който завършва през 2023 г., да фина-лизираме проекта. Ако се вижда, че в предвиденото време не може да се изпълни, трябва да се търсят други възможни готови проекти, към които да се насочи ресурсът, за да не се стигне до загуба на пари. Такива са магистрала „Хемус", тунела под Шипка, участъците по пътя Видин - Ботевград и автомагистралата „Русе - Велико Търново".

В какви срокове и при какви условия ще започне сериозният дебат за пренасочване на парите?

- През миналата седмица беше внесена Оценката за въздействие върху околната среда ( ОВОС) за разглеждане в Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и ще чакаме решение от ековедом-ството. След това ще започне общественото обсъждане. Тогава ще видим и дали ще има жалби и какви ще са те. Ако в началото на 2018 година все още няма развитие по оценката, ще започне още по-сериозно да се води този дебат, като разговорите и сега са такива. Тогава ще има и точни мерки за пренасочване на ресурса.В оценката за въздействие на околната среда, както и в техни-ко-икономическата оценка, се анализират различните възможности за строителство на пътя през Кресна. Най-добрият вариант в технико-икономическо и експлоатационно отношение е този, при който едната посока на движение е изнесена източно над дефилето. А в другата посока ще се върви по съществуващото трасе, което ще се разшири. И в има включенои всички необходими съоръжения за предпазване и защита на биологичните видове.

Ако се стигне до подобна мярка, какво ще стане със „Струма"?

- Ще трябва с национални пари да се завършат неизграде-ните участъци. Това е най-тежкият лот 3.2 от аутобана, който минава през Кресненското дефиле. По този начин няма да се загубят европейските пари, които вече са вложени в строителство на магистралата.Средствата, които са предвидени за изграждането на участъка, са около 800 млн. евро, в които влиза и националното финансиране.- А имате ли данни по делото за изчезналите документи за тунел „Железница" от магистралата?- Очаквам скоро да има становище на прокуратурата по делото за тунел „Железница". Но не мога да коментирам, докато ДАНС и прокуратурата извършват действия. Колкото по-бързо се установят фактите и обстоятелствата и има конкретно решение, толкова по-скоро ние и обществото ще разберем какво се е случило.Това, което ние трябва да направим, е максимално бързо да се рестартира поръчката. Очаква се тя да започне след около 20 дни. Като сега ще съкратим сроковете от 1400 дни на близо 1000.

Казахте преди дни, че регистрираните свлачища у нас са 2112, като само от началото на годината има 3 нови. Какво ще се направи за укрепването им?

- Тази година ще има аварийни и укрепителни дейности по някои свлачища. Сред обектите например са Сарафово, Царево, „Трифон Зарезан", ,Дк баир", има и по дунавското крайбрежие. Обявили сме обществена поръчка и очакваме да започнат дейности скоро на място по пътя Видин-Кула-Връшка чука-сръбска граница.Очакваме одобрение на колегите от МОСВ на списък със свлачища, по които да започнем работа. Бюджетът по Програма „Околна среда", е предназначен за укрепване с около 60 млн. лв., за който сме предложили за обсъждане 20 обекта. Основно те са по републиканската пътна мрежа , локални и свлачища, които засягат социална и общинска инфраструктура и застрашават здравето на хората. Например едно от тях е в Лом. За него са предложени за одобрение 6 млн. лв. До края на лятото се надявам да имаме одобрение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от оперативната програма . Очакванията са и обществените поръчки да започнат до края на годината.Всяка година имаме и ново-регистрирани свлачища. Те са свързани с природните дадености, а основен фактор е строителство , без да се извършват необходимите укрепителни дейности. Подобни нездрави практики доста намаляха, но все още ги има. Затова предприемаме и нужните мерки. Нормативните рестрикции са достатъчни, нужен е по-добър контрол. Винаги съм твърдял, че превенцията трябва да е водеща политика. Трябва да не се допуска строителство , без да са изпълнени необходимите геозащитни мероприятия.

А други възможности за финансиране търсени ли са?

- Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане също дава възможност за укрепване на свлачища. Все още не сме разглеждали възможността дейности да се финансират със заемни средства.Всяка година от бюджета целево се отпускат пари, тази година те са около 3 млн. лв. Специално ио Черномориетоимаме нужда от доста инвестиции за укрепване на земни маси и брегови съоръжения. Сред най-спешните свлачища, по които трябва да се работи, са „Трифон Зарезан", както и обектите в Балчик, Сарафово и Царево.

В разгара на лятото ще има ли строителство и задръствания по пътищата по крайбрежието?

- Само ако има аварийни ситуации по пътищата. При предвидения ремонт по трасето между Слънчев бряг и Бургас се предвижда строителната техника и механизация да върви по технологични участъци, така че да не минават по съществуващия път и да не пречат на трафика.Моля минаващите през Аспаруховия мост за още няколко дни търпение. Там дейностите трябва да приключат до 20 юни. И тази невралгична точка също ще бъде отпушена. Надяваме се пътните ремонти да не усложняват трафика.В момента се рехабилитира обходният път на Варна от Аксаково към Албена. Разглеждаме и възможност да се изгради „детелина" при Игна-тиево. По този начин трафикът ще се изнесе изцяло по обиколния път на Варна. Сега трябва да се проектира, а фактическото строителство може да започне през следващата година. Предвиждаме обходът на Добрич също да бъде рехабилитиран.

 

mrrb