Министър Лиляна Павлова в интервю за предаването "Здравей, България" на Нова телевизия

Министър Лиляна Павлова в интервю за предаването "Здравей, България" на Нова телевизия

26 октомври 2016 | 13:17

 Водещ: Добро утро и здравей, България. Лиляна Павлова ни е на гости, здравейте.

Лиляна Павлова: Добро утро.

Водещ: Димитровден – ден на строителя се оказа. Искахте да честитите на всички тези хора, ще го направите, но след малко. Имате ли...

Лиляна Павлова: Е как след малко? Нека да почнем. Честит имен ден! Скъпи строители, честит празник! Благодаря ви за усилията, за енергията, за хъса, с който работите. Строител е призвание и затова искам да поздравя вас и вашите семейства. Бъдете здрави. Всички, които празнуват именния ден днес, здраве и сили, за да продължим да строим и да работим. Построеното остава за поколенията.

Водещ: Без да развалям празника, веднага, контрарепликата. Пет-шест от големите фирми ли поздравявате основно? Симеон Дянков наскоро в нашето студио каза, че пазарът така е парцелиран между пет-шест основни играчи, другите нямат достъп. И това е картел.

Лиляна Павлова: Категорично не. Поздравявам всички, защото, освен че е призвание строител, имаме строители, архитекти, инженери, много хора, много професии се свързват с този празник. Така че на този ден поздравявам всеки един от тях. А искам да кажа, че освен големите строители, към които трябва да отдадем своето уважение, защото те строят големите инфраструктурни обекти на България, тази година, понеже днес правим равносметка на годината, свършва строителния сезон, 2016 г. беше годината на малките и средни строителни фирми, защото е факт, че тя беше преходна година между старите европейски фондове и новите програми. В тази година, благодарение на програмата за саниране, малките и средни фирми работиха най-много.

Водеща: Но все пак тези, които изграждат пътища и големите инфраструктурни проекти...

Лиляна Павлова: Това е в цял свят така – големите фирми...

Водеща: ... между пет-шест ли са разпределени? Има ли картел?

Лиляна Павлова: Дали са пет-шест, дали са 10 или 15, това го показва пазарът. Все пак сме пазарна икономика, защото преди малко имаше и такъв уклон на темата. В една пазарна икономика този, който е голям, който има ресурс, който има капацитет и машини, той успява на пазара, включително да докаже, че с този капацитет може да изгради един обект. Така че е нормално, във всички държави в Европа имаме големите компании и те са известни имена, работят и в България, които работят на обекти, които са сложни. Говорим за тунели, жп линии и т.н.

Водещ: След малко още за строителството. Вмъквам политически въпрос, понеже сме в разгара на кампанията, вие сте едно от основните лица на ГЕРБ. В един момент спрягаха дори, преди да обявят Цецка Цачева, ако Фандъкова е кандидат-президент, вие пък – кмет на София. Имаше всякакви комбинации. Към днешна дата не сте ли притеснени от това изравняване, което социолозите показват? При балотаж говоря.

Лиляна Павлова: Аз, първо съм убедена, че нашата кандидат-президентска двойка, и специално г-жа Цачева, която изключително много уважавам, са един прекрасен избор за една балансирана, умерена, спокойна, стабилна двойка в тази надпревара, която заслужава да получи своето доверие. Не защото съм представител на партията, на управлението, а защото смятам, че резки движения на България не ѝ трябват, не трябва дисбаланс и непоследователен подход в тази политика. Социологическите проучвания са нещо хубаво, не все пак българските граждани трябва да им се доверим в този момент.

Водеща: Колко ще бъдат резки тези движения, при положение, че Росен Плевнелиев говоренето му е антируско, а слушаме Цецка Цачева, че казва, че трябва да паднат санкциите срещу Русия. Ако следим темата Русия, ще има резки движения, ако Цецка Цачева бъде избрана. Извинявайте, но това се сетих като аргумент.

Лиляна Павлова: Вижте, това, което аз лично като гражданин, не толкова като представител, не харесвам в тази кампания, е този див популизъм, който се опитва да се разиграва във Фейсбук, в медии... Залитаме в някакъв популизъм, едва ли не. Мигрантската вълна, сега тук с действията, с решенията, с това, което говорят кандидат-президентските двойки...

Водещ: Огромен проблем в цяла Европа, тревога по места за бежанските центрове, протест в Харманли.

Лиляна Павлова: Разбира се, че имаме тревога. Но да си играем заради изборите със страха на хората, да ги плашим, това смятам, че не е коректно към българските граждани. Това, че има избори, че една или друга политическа сила... Както се казва, опонентите трябва да спорят за политики и за визия, за и против една тема, а не да плашат хората и страховете им, да нагнетяват някакъв страх в хората, само и само да е анти ГЕРБ. Защото в момента това, което се опитват всички да направят, е анти ГЕРБ и съответно нашата кандидат-президент и вицепрезидент, което също не смятам, че е правилно. Мисля, че хората се умориха от този негативизъм. Трябва да търсим кое ни различава, в кое сме единни.

Водещ: Добре, да минем по вашата тема. 3000 машини, правилно ли чухме, че са готови да чистят? И готови ли са, видях информация, че на 30% има области, които са се снабдили с необходимото за опесъчаване. И че не са готови. И то в големи градове.

Лиляна Павлова: Това, което е много важно да кажем, че да, над 3080 са машините, които трябва да бъдат мобилизирани по всички тези 150 опорни пункта, които имаме на територията на страната. Това са комбинирани машини и те се използват все още в строителството, на строителните обекти. И е нормално те да не а преоборудвани все още. Затова ние казваме и ги предупредихме предварително – на 1 ноември обявяваме зимната готовност и мобилизация. Това означава, че те дотогава трябва да ги преоборудват. А кажем ли, тъй като очакваме първите 10 дни застудяване, а отсега трябва да сте готови, те имат два часа да разположат оборудваните машини по опорните пунктове. Ние разчитаме на тях, но веднъж като сме ги предупредили сега, проверили сме ги и те знаят, че от 1 ноември трябва да имат мобилизация, това на нас ни дава възможността да ги санкционираме, да изискваме и да очакваме те оборудвани, машините със сол, пясък...

Водещ: Има ли количества? Аз четох, че това не е готово.

Лиляна Павлова: Имаме три области, в които нямаме всички изискуеми количества. Но това аса изискуемите количества за целия зимен сезон количества. Да започнем сезона, имаме необходимите количества абсолютно навсякъде и фирмите няма да имат оправдание – това, което исках да кажа – ами ние нямахме материал, не бяхме готови, не знаехме, едва ли не снега не го очаквахме и затова доставката ни се бави. Така че количества има да започне сезонът, но не навсякъде има за целия сезон. Затова ние настояваме, от 1 ноември ще имаме възможност и да ги санкционираме, ако не се явят, ако не изкарат машините или ако съответно не опесъчават или не използват химикали на пътищата.

Водещ: Ад за шофьорите по „Хемус“ заради ремонта на тунелите. Чета едно от заглавията, че ще бъде пълен кошмар на „Хемус“ и ще трябва да отбивате някъде големите камиони. Ама има ли къде да ги отбиете?

Лиляна Павлова: И в момента, вие знаете, особено в петък, неделя, когато е големият трафик, има сериозно забавяне в движението – нещо, за което сме предупредили, поради ремонта на двата тунела – и на Витиня, и на Ечемишка, включително довършваме и виадукта на Елешница. В тази ситуация имаме затворени изцяло за движение тръби на тунелите и то се извършва двупосочно в едната тръба, което изисква ниска скорост на движение. В момента, в който имаме един неподготвен шофьор, да кажем без зимни гуми, или аварирал, вие знаете какво става. За съжаление спира цялото движение докато той не бъде изместен от пътя. Това беше и моят апел сега, стартирайки, подготвяйки се за зимата, първо всички водачи да си сложат зимните гуми на леките коли. Тежкотоварните превозни средства винаги са предизвикателство през зимата, защото тръгват неподготвени, знаете, не спазват ограниченията...

Водещ: Четох, че ще ги отбивате. То няма друг път.

Лиляна Павлова: Винаги, когато има тежък снеговалеж, ние затваряме за тежкотоварните превозни средства. Сега обаче, когато имаме не магистрално движение, а двупосочно движение в тръбата или в едното платно на магистралата, ние ще сме длъжни да затворим изцяло този участък, той да бъде обработен и почистен, след което вече да пропускаме движението. За определен период от време, когато има само тежък снеговалеж, за всички превозни средства. Но разликата каква е? За тировете ще има опорни места и паркинги, където те ще трябва да изчакват, а за леките коли имаме три обхода. Това е старият път за София, когато говорим за Витиня, старият път, първокласният, той ще бъде отворен. Преди да бъде построена магистралата и съответно преминаването през Витиня, има един първокласен път, който се използваше. Той е подготвен, за да бъде обход за леките коли. И още две направления – през Искърското дефиле, през Петрохан са двете други направления, през които ще пускаме леките коли като обход...

Водещ: Ако пътуваш за Плевен или за Русе, през Петрохан няма...

Лиляна Павлова: Тогава по стария път ще може да минават. Но това е, когато имаме тежък снеговалеж. Това го казваме отсега превантивно – всички пътуващи през зимата, в дните, в които очакваме обилен снеговалеж, да знаят, че трябва да са подготвени при зимни условия, първо, и че може да се налага да се ползват обходни маршрути, да се следи пътната обстановка. Имаме, знаете, и онлайн приложение, което е за смартфони, на който могат да бъдат информирани кой е обходът, кой пътен участък за колко време е затворен.

Водещ: Може ли пак графиката, че ме смути. Ако има 10 сантиметра сняг, което не е много, почистване до осем часа след валежа.

Лиляна Павлова: Това е третокласен път. Това, което показвате, аз понеже не мога да видя екрана в момента, но по данните, които чувам, в момента показвате за третокласен път. Това е път с под 500 коли на ден, това означава малък третокласен път без голям трафик. Това, което всъщност се опитваме да кажем, не трябва да има излишното свръхочакване всичко да е на черно и на асфалт. Когато има зима, има сняг. В цяла Европа, ние прилагаме общоевропейските стандарти за пътища. Определените сантиметри за снежна покривка могат да бъдат на пътното платно, включително и на магистралите, до 3 сантиметра сняг. Тя не трябва да е на черно, защото не е лято. Не може и не трябва да имаме очакване за чист черен асфалт през зимата, включително и на магистралите. Това е, което онагледяваме, защото това са общите параметри и изисквания за снежна покривка, обработена обаче. Това са общите стандарти за пътно поддържане. И нещо много важно – докато вали снегът, няма как да го изчистим, вие знаете, той просто вали. Стандартът изисква...

Водещ: Дори и да искате да ловите снежинките във въздуха.

Лиляна Павлова: Колкото и да ги ловим, с най-голямо удоволствие, но стандартът изисква да спре снегът и тогава да бъде изцяло почистен пътят. Важното е обаче, преди да почне да вали, да сме си свършили работата и фирмите, на които това сме възложили, да са обработили пътя с химикали. Тогава дори да е навалял снегът, колите могат да минават, защото той вече е разрохкав, както се казва, и е разтопен, а в момента, в който спре, снегорините го изчистват лесно.

Водещ: Ще издържат ли пътищата зимата? Имаше много примери, в които нови отсечки, никой не оспорва, че е хубаво да са построени магистрални отсечки, но не са с необходимото качество. Показват репортаж по телевизията, ходят, запълват го... и общото усещане е, че понякога се бърза, или пък не се влагат материали с добро качество, някой се облагодетелства от това.

Лиляна Павлова: Вижте, по отношение на качеството винаги може да се случи някъде да има недобро качество.

Водещ: Говорим за система.

Лиляна Павлова: Не, не мисля, че е система. Това, което се случи, последните обекти, които бяха пуснати, за съжаление се довършваха през зимата, при зимни условия, когато бетонът трябва се изчака да зрее, той не може да зрее при минусови...

Водещ: И на „Марица“ имаше коловози.

Лиляна Павлова: На „Марица“ нямаше коловози, на „Марица“ имаше проблем с фугите. Това доведе до проблем с фугите. Тогава се наложи фрезоване и на асфалта, за да се махнат и да се сложат наново, тъй като полагането на една фуга на мостово съоръжение изисква добре узрял, укрепнал бетон, който да поеме тази фуга. Когато тя не е направена добре или е, както в този случай на Марица беше направена при минусови температури, видяхме, че имаше своите дефекти. И за сметка на строителя и на фирмата производител на тези фуги те бяха подменени. Да, случва се това, за съжаление, важното е, че при зимни условия, при полимерите, които използваме, включително и лятото да не се нагъват, и при обработване с химикали, пътищата, които са новоасфалтирани, нямат проблем. проблем обаче е, когато използваме химикали, имаме на старите пътища, които ас кръпка върху кръпка. Тогава наистина съм съгласна, след зимата те цъфват буквално.

Водещ: Избягвате ли вече – не знам как да стигна до тази тема – избягвате ли вече снимки с мастити строителни предприемачи? Нашумя по не особено красив повод Методи Бачев, шефът на „Агромах“, заради една пиянска реплика на стадион, социалните мрежи гръмнаха, имаше всякакви шеги и закачки, доколкото това беше тема за шега. Но хора, които на преден план отиват, които се снимат буквално с вас, избягвате ли ги вече, за да избегнете и други сюжети?

Лиляна Павлова: Посещавам много обекти с много строители, така че, както се казва, всеки може да се снима... Вижте, когато откриваме обекти или когато правим инспекции на обекти, строителят е там. А кой е строителят, това е вече все пак частният бизнес, има си своите управители, своите собственици...

Водещ: Днес снимка показа Ани от първа страница на един от вестниците. Язовир... откъде беше...

Лиляна Павлова: Язовир „Луда Яна“ в община Панагюрище.

Водещ: Какво сте написали? Нещо е оставено като писмо в бутилка ли?

Лиляна Павлова: Понеже днес сме на традициите, Димитровден е ден на строителите, нека да кажем, че от древни времена българските строители са строили чешми, пътища, сгради, и в тях са вграждали по нещо. Това е и символиката на това, което направихме вчера. Не го правим а първи път, това го правихме и при язовир „Пловдивци“, Рудозем. Вчера, стартирайки язовир „Луда Яна“, вградихме послание за поколенията, както са го правили строителите преди 100 години. В това послание пише, че на този ден, 25 октомври 2016 г., възобновяваме строителството с инвестиция от 56 милиона лева, с която инвестиция искаме да изградим язовир за питейни нужди за цялата област Пазарджик, в община Панагюрище, над 40 000...

Водещ: Това на дъното се вгражда.

Лиляна Павлова: Това се вгражда в язовирната стена, да остане като послание за поколенията. Така че това е символиката на старта на едно строителство

Водеща: Благодарим ви за това гостуване.

mrrb