Министър Нанков: Безопасността по пътищата трябва да е нашата основна цел

Министър Нанков: Безопасността по пътищата трябва да е нашата основна цел

27 май 2017 | 13:48

Тунелите са наша основна грижа и ще ги следим при постоянен режим

Надяваме се в максимално кратки срокове да имаме избран изпълнител и да започнем внедряването на тол-системата. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков днес в предаването „Европа сутрин“ на Телевизия Европа. Сегашното положение ще бъде облекчено откъм разпечатване, съхранение и разпространение. Новият модел предполага по-голяма гъвкавост при времетраенето на електронните винетки. Финансовите параметри няма да се повишават спрямо сегашните, допълни министърът по време на интервюто.

Новата система няма да е за сметка на българските граждани, които се движат по републиканските пътища с леки автомобили, а на тежкотоварните и на транзитно преминаващите през България, благодарение на което ще бъде поддържана по-качествена, по-ефективна и по-безопасна и сигурна републиканска пътна мрежа. По този начин пътният сектор ще се поддържа с тол-системата и пътните такси, ще се самоиздържа и самофинансира, изтъкна министър Нанков.

 По темата за строежа на автомагистрала „Струма“, министърът заяви, че рискът от загуба на европейски средства е минимизиран от предприетите действия. Поради процедурни забавяния по лот 3.1., свързани с изграждане на тунел „Железница“, ще бъдат съкратени сроковете на 1000 дни, а в началото на юни ще бъде обявена нова обществена поръчка. Относно най-трудния участък, през Кресненското дефиле, министърът информира, че вече има избран проект по икономически и финансови критерии. В момента се изчакват оценки за околната среда и за съвместимост, като сроковете се спазват понастоящем.

„Нашата цел е до края на програмния период, 2023 година да финализираме цялата магистрала с европейски средства“, заяви министърът. Той подчерта важността на проекта „Струма“ като надполитически, наднационален, а неговата успешна реализиация - с геостратегическо значение както за Балканите, така и за цяла Европа и призова всички към прагматизъм, за да не се поставя нито един интерес пред останалите – за екологично развитие или социалноикономическо такова.

 

Безопасността по пътищата трябва да е нашата основна цел.
Тунелите трябва да бъдат наша основна грижа и да ги следим при постоянен режим. На това наблегна министър Нанков в своето изказване. Забавяне в решимост и в действия от страна на служебния кабинет налага необходимост от наваксване в сроковете при ремонт на съоръженията. В момента се рехабилитират тунелите „Ечемишка“ и „Витиня“. До края на месец юли има поет ангажимент да бъдат отворени за движение, което е изпълнимо и реализируемо. Съкратени са сроковете за ремонт, но това не е за сметка на качеството. „Няма да се компенсира от качество, защото това касае сигурността на преминаващите.“, категорично заяви министърът.

 

Министър Нанков сподели и основните приоритети и належащи проблеми във ВиК-сектора, който е сред секторите с най-голям дефицит на финансов ресурс. Според анализ на Световната банка, за изпълняване стратегията за развитие на ВиК сектора в 10-годишен период са необходими 12 млрд лв. Разполагаемият ресурс е не повече от 40%. Той изрази очаквания през 2018 година ВиК операторите, консолидирани в 16 територии, респективно, да започнат реално строителство и дейности за подобряване на инфраструктурата в сектор ВиК със заемни инструменти и помощта на Световна банка.

Понастоящем се изграждат два и се рехабилитира трети язовир, поясни министърът, като допълни, че без изграждане на нови язовири, в дългосрочен план бихме имали сериозни проблеми с качеството на водата.

 

За сигналите за некачествено изпълнение на строително-ремонтни дейности по програмата за Енегрийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, министър Нанков припомни, че на 10 май тази година е изпратил писмо на общинските администрации, за да им припомни да упражняват правото си на контрол върху съответните изпълнители, строители и проектанти. Където има констатирани случаи при вече въведени в експлоатоатация сгради, се активират гаранциите по съответните договори и недобросъвестното изпълнение на ремонти ще остават за сметка на строителите.

mrrb