Министър Николай Нанков в интервю за предаването на БНТ, „Още от деня”

Министър Николай Нанков в интервю за предаването на БНТ, „Още от деня”

26 юни 2017 | 10:29

 

Водещ: Да започнем от там откъдето свършихме с Корнелия Нинова – защо толкова се съпротивлявате да им дадете Бузлуджа? Какво стана сега?

Николай Нанков: Точно съпротивление мисля, че не е коректното наименование на процеса, който тече в момента. Аз по-скоро си задавам наистина мисля, че логичния въпрос – доколко БСП реално иска.

Водещ: Иска, не я ли чухте?

Николай Нанков: Ама едно са думите, друго са фактите и действията. Шест години от 2011 година, когато се взе просволутото решение за предоставяне на собствеността тогава безвъзмездно, тогава закона го и позволяваше, шест години никакви действия от страна на БСП по темата. Тъй като процедурата за добиване на собствеността по него време беше двустепенна, в два етапа. Първия етап е именно взимане решението на Министерски съвет и втория етап е сключването на договор между Областна администрация Стара Загора, областния управител на Стара Загора и ръководството на БСП, представлявано от нейния лидер. Пет писма за тези шест години.

Водещ: Добре, тя казва и е права, че не може да носи отговорност за другите преди нея защо не са искали, сега обаче те искат.

Николай Нанков: Ами последното е от 2016 година юни месец, между другото – последното писмо е от 16 юни 2016 година именно адресирано до нея в качеството й на лидер, което както и на останалите четири писма, които са напомнителни, с призив да се сключи този договор, нито Областна администрация, нито МРРБ е получавало отговор. Дори отрицателен такъв не е получаван.

Водещ: Добре, а как стана така изведнъж, че община Казанлък, областната управа, изведнъж са се притеснили, че те биха искали да имат…

Николай Нанков: Ами аз между другото освен искането на БСП, което е входирано до Министерски съвет и лично до министър-председателя Бойко Борисов, друго искане към момента няма. Всичко е неформално…

Водещ: Тоест това не е истина така ли?

Николай Нанков: Не казвам, че не е истина. Аз съм разговарял с кметицата на Казанлък между другото и в предишни случаи като зам.-министър в предишната си длъжност, тя е изявявала желание, но единствено и само неформално и разбира се, неофициално. Официалното желание от страна на БСП, понастоящем имаме входирано миналата седмица писмо в Министерски съвет за довършване на тази процедура със съответното сключване на договор между Областна администрация на Стара Загора и БСП, след наистина проспаните шест години. За съжаление обаче, за съжаление на БСП и може би на колегите от социалистическата партия, те също, госпожа Нинова е била депутат в 43-тото Народно събрание, са наистина проспали и промяната в Закона за държавната собственост, която в момента между другото не позволява безвъзмездното прехвърляне на собственост.

Водещ: Безвъзмездното прехвърляне, но те са готови дори да участват в търг, ако трябва, защото те наистина искат да я спасят.

Николай Нанков: Към момента търгът е една имагинерна хипотеза и процедура, тъй като нямаме заявен интерес от страна на бъдещ купувач. Търгът съответно е процедура, която ще реши покупко-продажбата тоест възмездното придобиване на имот, има възможност и за наем, има възможност, която днес обсъждах между другото с госпожа Нинова в министерството за безвъзмездното предоставяне правото на управление, правото на ползване на имота, тоест срочно със срок до 10 години.

Водещ: Ще видим как ще се развие сагата, тъй като тепърва предстои подозирам. Но все пак нали знаете…

Николай Нанков: За нас сага няма между другото, за нас сага няма.

Водещ: Няма сага за вас. Да, но тя каза, Бойко Борисов да си изпълни това, което ни е предложил иначе ще изкарам социалистите пред Министерски съвет.

Николай Нанков: Ето това е много опасно и тази заплаха…

Водещ: Страхувате ли се?

Николай Нанков: Не, напротив. Тази заплаха не е много, как да кажа, не лежи върху обективни факти. Ама къде бяха те, когато държавата имаше желанието, не че сега няма желанието, но имаше процедурната възможност и правната такава, да предостави собствеността. Пет пъти дори не, хайде да не говоря пет пъти за старите ръководства, дори новото ръководство на БСП, което е от повече от година, дори не отговори на министерството.

Водещ: Трябва ли да се запази според вас, вашето мнение и така да приключим темата за Бузлуджа, трябва ли да се запази Бузлуджа, или да се разруши?

Николай Нанков: Бузлуджа трябва да се запази, но аз не съм убеден, тъй като не съм убеден и в искреността на тези твърдения. Ако са искали да притежават Бузлуджа…

Водещ: Досега да са го направили, разбрах ви тезата. Добре. Другата тема, която ще ви помоля за един много бърз, но все пак обстоен коментар – бившия шеф на АПИ Лазар Лазаров обвинен в безстопанственост, която е довела до нанасяне на щети за над 41 милиона лева. Основателни ли са тези обвинения?

Николай Нанков: А това трудно мога да отговоря. Мисля, че няма да е коректно, след като има повдигнато обвинение – други са органите респективно, които към момента ще извършат проверка и ще детайлизират и респективно…

Водещ: Вие сте виждал договорите, защото вие бяхте и заместник-министър…

Николай Нанков: Като зам.-министър не съм ги виждал, сега съм виждал договорите. Но коментар на етап…

Водещ: Добре, виждал сте ги. Експертното ви мнение?

Николай Нанков: Експертното ми мнение, когато тече наистина прокурорска проверка е трудно да бъде дадено, тъй като по един или друг начин бих могъл с моето мнение, било то експертно, било то лично, в качеството си на министър да повлияя върху течащо към момента разследване. Да, министерството както вече започнахме между другото, по искане на документи и респективно на процедури от страна на прокуратурата да предоставяме и ще предоставяме необходимата информация. Затова трябва да бъдем сигурни, прозрачни и открити сме и нека наистина обвинението да приключи своята работа адекватно и в нормалните срокове, за да може и ние да имаме представа, а и цялото общество, разбира се.

Водещ: Добре, аз обаче ще ви попитам така, има ли два договора, които да са свързани със строежа на отсечката Оризово-Димитровград от АМ „Марица”, при които втория договор да дублира и плаща за вече предвидени строителни и ремонтни дейности в първия договор?

Николай Нанков: Да, има два договора, но доколко втория договор дублира дейности и респективно финансов ресурс по първия, тога ще каже прокуратурата. Това ще каже прокуратурата, въпрос и на експертиза, въпрос и респективно и на как да кажа, въпрос и на експертно становище от предполагам ще има вече лица, които ще се произнесат по темата. Лично моето мнение, което не е хубаво отново да изразявам в ефир е, че наистина тази процедура не е незаконна, но това единствено и само може да потвърдят колегите от специализирана прокуратура и респективно от българския съд. Нека да оставим съдебната система, съдебната власт обективно да си свърши работата.

Водещ: Тоест 41 милиона са дадени за нещо, което е предвидено първоначално по друг договор?

Николай Нанков: Не, не казвам, че са дадени, напротив, явно не съм се изразил правилно и не сте ме разбрали. Не, не става въпрос, че тези средства са дадени за вече извършена дейност или за дейност, която е регламентирана, предвидена и най-опасното е ако е разплатена по предишен договор. Не, няма такава хипотеза и съм убеден, че до такива изводи ще се достигне след приключване на проверката и разбира се, на цялата процедура с повдигането на обвинение. Но нека, пак казвам, да не коментираме темата. Хигиенично и коректно е да не повлияваме по този начин на разследването с мои коментари, а в качеството ми на министър най-малкото.

Водещ: Добре. Министър Нанков, идвате от Брюксел, питаха ли ви там какво става с нашите проекти, прословутата магистрала „Струма”, има ли опасност да загубим евросредства?

Николай Нанков: Това ни беше и основната цел на визитата, тя е първата в рамките на настоящия кабинет в качеството ми на министър, заедно с колегите Димов и Ангелкова бяхме при двама еврокомисари. По темата специално АМ „Струма” това, което мога да кажа е, че има наистина пълната подкрепа на ЕК за реализирането и довършването на обекта, на цялата автомагистрала.

Водещ: Въпреки голямото забавяне на целия проект?

Николай Нанков: Огромно е забавянето, за съжаление. В момента все пак съкращаваме срокове и с наистина мобилизирани усилия успяваме да преодолеем някои от времевите дефицити. В момента сме входирали вече оценката по въздействие на околната среда и оценката за съвместимост към нея като необходима процедура. Процедурата ще бъде публична с необходимите обществени обсъждания – това, което и съответно сме спазвали и това, което колегите от ЕК държаха да получат като уверение от наша страна. Но ако върнем времето до 2023-та и го продължим до днешна дата, ние имаме варианти – песимистичен, реалистичен и оптимистичен за реализиране на проекта.

Реалистичния вариант е, той е между другото за мен и единствения възможен – 2023 година трябва да приключим със строителството на магистралата, тъй като тогава приключва 2023 година. Тогава е краят на допустимостта на разходите по ОП „Транспорт”, тъй като голяма част от средствата ще бъдат с европейски ресурс осигурени и връщайки времето, продължавайки до днешна дата, ние 2019 година до април месец трябва да имаме строително разрешение и избран изпълнител, тъй като срокът за строителство ще е минимум четири години, четири години и половина в зависимост от варианта, който ще се докаже икономически, технологично и съответно с екологичната оценка – ОВОС-а, екологично най-устойчив и приоритетен за нас. Тоест 2019-та, ако ние нямаме строително разрешение да го кажа и по друг начин и избран изпълнител, ние имаме вече обективната невъзможност да изпълним АМ „Струма” в срокове. Ние трябва да я довършим с национално финансиране, факт, или пък имаме възможността, дано не изпаднем в тази хипотеза, да алокираме, да пренасочим респективно ресурса по оперативна програма в друг вид приоритетни обекти с необходимата проектна готовност.

Водещ: Дайте ни едно разумно обяснение за това огромно забавяне?

Николай Нанков:   Трудно бих могъл да дам разумно обяснение, специално по Лот 3-2. В другите отсечки, в Лот 3-1, да не говоря в цифри, това е участъка от Благоевград до Крупник, там освен тунела за Железница, знаете за казуса, там е може би най-тежкото забавяне с изчезналите документи, тъй като след седем месеца стартирала процедурата, криминалната случка, но пак да не квалифицирам, неприятната ще я нарека случка около изчезването на документи от тръжната комисия, от член на тръжната комисия, ни общо взето забави процеса с почти година – 7 месеца процедура, докато намалим сроковете, до края на месеца отново, една година забавяне. Ние ще ги редуцираме тези срокове и съответно ще ги наваксаме в срока за изпълнението – от 1400 дни ще намалим срока на 1000 дни, специално за тунела под Железница. Относно останалата част от 12 километра по тази ос Благоевград  до Крупник, нямаме забавяне, август месец трябва да имаме строително разрешение и имаме съответно осигурения и финансов ресурс, отново с местно, европейски и национално финансиране по линия на ОП „Транспорт”, стартираме дейностите по 3-3 – това е южният участък от Струмяни към Сандански. Там дейностите вървят не в срока, а по-скоро дори и предсрочно, изпълняват се всички заложени графици. Там в 2019-та началото ще сме напълно готови по приемането на обекта. Проблемен остава 3-2 – най-тежкия участък в Кресненското дефиле, изключително проблемен. Там обаче наваксахме изоставането по отношение на…

Водещ: Успяхте там да наваксате?

Николай Нанков: Веднага ще ви кажа по отношение на кои процедури. По отношение на процедурата по избор на технико-икономическия вариант, приоритетния технико-икономически вариант, така нареченото полуизточно трасе. Знаете, независимо жури от бранша строителния, от академичната общност, от неправителствения сектор, класираха на първо място този така наречен полуизточен вариант. Част, едното платно, едната посока на движение остава в съществуващото платно, в съществуващото трасе по Кресненското дефиле, съответно необходимите разширения на участъка, изправяне на опасни завои и вираж и разбира се, всички еколого съобразни защитни мерки и съоръжения в дефилето и изнасяне на другото трасе в посока Солун – София, на изток – това е икономико-технологично най-оптималния вариант. Обаче в момента сме на оценка, това е голямото забавяне – оценката по ОВОС, оценката по съвместимост, която ще даде приоритизация респективно и на еколого най-устойчивия и приоритетен вариант. Това е, а тя е и обжалваема – тук е вече големия проблем, тъй като тя е обжалваема и обжалването може да продължи и с години.

Водещ: Има ли решение наистина от края на 2016 година, според което тировете могат отново да вървят в най-натоварените часове в активния сезон през почивните дни, тъй като  такава новина се завъртя в медиите, имаше и сигнали, които пристигаха в телевизията, снимки с ТИР-ове. Така ли е, тръгнаха ли отново тировете, когато хората тръгват да почиват  и да пътуват.

Николай Нанков: ТИР-овете се спират във всички пикови моменти, било то по празници, било то  в уикендите. Петък традиционно между 14 и 20 часа, в неделя между 16 и 20 часа в денонощието, отделно в самите празници, в зависимост от посоката на движение тировете се спират с нарочна заповед на председателя на УС на АПИ и поастоящем. Българските пътища все пак са направени за движение на товарни и тежкотоварни автомобили.

Водещ: Значи е променена забраната, която беше в сила?

Николай Нанков: Забраната през 2016 година, знаете има заповед от тогавашното ръководство на агенцията, спрямо която ТИР-овете, да…

Водещ: Защо променихте тази забрана, защо отменихте…защо е променен и отменен.

Николай Нанков: Не, напротив, аз споменавам, че в момента с нарочни заповеди във всеки един пиков момент от седмицата, било то уикенд, било то празници, се пускат нарочни заповеди от ръководството на АПИ, лично от нейния председател за забрана движението на тирове. Отделно от това само да добавя в тона може би на вашия въпрос към по-голям контрол на тежкотоварния трафик, АМ „Хемус” в участъка от София до Ябланица, в момента се забранява за движение в целия участък, а не само там където има ремонтни дейности /…/ и виадуктите. В петъците и неделите, по време на празниците, цялата магистрала в участъка от 77 километра между София и Ябланица, е забранен за тежкотоварни автомобили. Така че каква по-голяма рестрикция от това. Но приключвам с още едно съждение – какво по-опасно има  от това ТИР-овете да се движат по първокласни и второкласни пътища в тези часови /…/ тези времеви диапазони, тъй като по магистралата все пак имаме две ленти , но понякога те използват, знам, че на запад това е разрешено, а в България не. И аварийната лента, но използват две ленти – и леките автомобили и тировете. Какво опасно има в пикови часове, в часовете наистина на огромен лекотоварен и тежкотоварен трафик, те се движат по пътища, които са двулентови, първокласни е второкласни такива.

Водещ:  Искам да ви попитам, днес стана ясно, че премиерът ви е дал срок до понеделник на всички министри да предложите мерки за намаляване  на административната тежест върху хората. Вие в понеделник какво ще му предложите?

Николай Нанков: А още утре между другото, нашия срок още утре ще бъде изпълнен – и като предоставяне на информация кои съответно услуги, така наречените услуги, които предоставя администрацията на хартия, ще бъдат цифровизирани, тоест ще бъдат предоставени по електронен път, какво сме правили и до момента. То хич не е малко, особено в областта на кадастъра, отделно от това още утре ще открием нова приемна в центъра на София, в сградата на…

Водещ: Това са така наречените изнесени приемни, за които казахте?

Николай Нанков: Да, изнесените приемни. Следващата седмица ще отворим още една такава в централната градска част. Това означава, че ще облекчим опашките и наистина нервите на българските граждани, специално на софиянци по подаване на заявления не по електронен път, а на гише, в единствения към момента офис за обслужване на клиенти – той е на улица „Мусала” до централата на кадастъра. Но нещо много важно, което трябва да направим е именно въведените още в края на 2016 година, в момента доразвити електронни услуги, които предоставя кадастъра, дори скицата, която примерно заявяват българските граждани на гише, могат в момента да изваждат.

Водещ: Не е особено популярно обаче това.

Николай Нанков: Точно така. Да извадят с електронен подпис по електронен път като електронна административна услуга, могат да я заявяват по електронен път. Да заявяват, да заплатят таксата съответно по банкова сметка или с карта и респективно заявена от тях гише в страната да получат скицата. Това трябва да бъда малко повече обяснено и мисля, че утре ще направим една подобна симулация и предоставяне на тези услуги, които към момента респективно предлага агенцията.

Водещ: Добре, благодаря ви много за това, че бяхте наш гост днес. Министър Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството.

Линк към участието