БНТ, „Денят започва“ – 21.12.2014 г.

БНТ, „Денят започва“ – 21.12.2014 г.

21 декември 2014 | 15:03

Водещ: Г-жо Министър, добро утро и добре дошли в студиото на нашата телевизия! Ще позволите ли да започна провокативно с един въпрос към вас! Има ли нещо притеснително в това, че едва два месеца от началото на мандата вече има протести срещу ГЕРБ на улицата? Вярно, само в частта за пенсионната реформа, но излязоха там 200-300 човека миналия четвъртък да протестират срещу намеренията за пенсионна реформа. Това притеснително ли е за вас?

Лиляна Павлова: Не, не е притеснително. Вижте, винаги има недоволни. И най-доброто, дори и ако си мислим, че правим най-доброто, винаги ще има недоволни. Няма как всички едновременно да са на 100% доволни. Аз въпреки всичко смятам, че нещата в държавата са сравнително стабилни. Започна стабилизация и политическа, и икономическа от гледна точка на това, че държавата имаше нужда да върне доверието към себе си. А само за 2 седмици видяхме определено възстановяването на доверието в европейските ни партньори, отблокиране на европейските фондове, с начина, по който министър-председателят беше приет и от г-жа Меркел, и от Юнкер, и като цяло нагласата към държавата е много важна, а това е много важно за стабилността на икономиката.

Водещ: Разбира се, че е така. Защо тогава обаче беше стопирана тази реформа и отложена с 3 месеца?

Лиляна Павлова: Вижте, това, което се случи, все пак трябва да кажем, успехът, който постигнахме след много тежки часове и дебати, бяха приети законите, беше приет най-важният закон, Законът за държавния бюджет, кака че 2015 година ще започнем с един стабилен, с един възможен бюджет. Със сигурност може би не е най-перфектният, но е спрямо ще харчим толкова, колкото изкарваме, ще е един бюджет, който ще покрие по един сравнително добър начин всички сектори на икономиката, които се нуждаят от финансиране и аз смятам, че това е едно добро начало на 2015 г., едно задаване на един темп, който е добър.

Водещ: Естествено, ние сме млади хора, разбира се, но ако позволите личен въпрос, лично вие ще си оттеглите ли парите от частен пенсионен фонд, за да ги прехвърлите в НОИ като осигуровка догодина?

Лиляна Павлова: Със сигурност това, което ще направя е, ще проверя къде точно, срещу каква доходност се управляват моите средства. Защото аз съм сигурна, че и вие като млад човек и много млади хора, които ни гледат вероятно не знаете в кой фонд сте, каква доходност и как се управляват тези средства. И може би за да затворим тази тема, тъй като в Закона за бюджета е прието, че трябва да се направи реформа, нека не забравяме, че ние започнахме и си дадохме старт като правителство, казвайки, че сме проевропейско, реформаторско правителство и сме готови да понесем и непопулярните реформи, които трябва да се направят. Това, което говорим тук, ние не правим национализация. Даваме възможност на всички тези, тези 5%, които се управляват от задължителните, от частните пенсионни фондове, да дадем шанс на всеки един от нас да види в кой фонд са му парите, удовлетворен ли е...

Водещ: Да де, но социалният министър, който, уж, най-много трябва да разбира от социални въпроси, казва: аз моите пари няма да ги дам в НОИ, искам да ми седят в частен пенсионен фонд.

Лиляна Павлова: Ето това е другото, което някоя се опита, включително и бих го нарекла, както стана модерно при предишното правителство, някой се опита да вкара едни силни думи, едни опорни точки като национализация, кражба на парите. Няма такова нещо. Не само че няма национализация, и никой не кара хората да си местят парите, а се дава шанс на този, който иска, ако иска, да ги премести в НОИ. Включително поетият ангажимент лично от министър-председателя и министъра на финансите, че ще се даде и обратният шанс, ако някой ги премести в НОИ и все пак размисли, да ги върне обратно. Така че нито някой ще вземе нечии пари, нито има някаква национализация или причина да се драматизира. Мисля, че темата се преекспонира и се преекспонира вероятно от тези, които имат, може би включително някакво отношение, сантимент или друго към тези частни пенсионни фондове.

Водещ: То любопитното е поведението на вашите колеги, на министри, на съветници, ето сега Владо Каролев, виждам, че и той говори, и той излезе на протеста против тази идея на ГЕРБ, хем е съветник на министъра на икономиката, хем протестира срещу решение на ГЕРБ.

Лиляна Павлова: Всеки си има право на протест. Аз смятам, че темата, пак казвам, се драматизира излишно. Няма проблем, ничии пари...

Водещ: И не сте в съюз с ДПС по тази тема за..?

Лиляна Павлова: Категорично не сме. Просто когато се предлага нещо разумно и когато имаме претенция да сме реформатори, нека да бъдем реформатори.

Водещ: Защото онази вечер в „Панорама” министър-председателят отново каза, че се чувства обиден за това, че го пришиват с ДПС заедно като решение и поведение.

Лиляна Павлова: Да, особено когато го пришиват тези, които имат претенции да са реформатори. А не искат да вземат една важна стъпка и една важна реформа. Не можем на първия месец от управлението да се откажем...

Водещ: Да де, но... приключваме темата с пенсионната реформа, но тъкмо тя създаде много странна обстановка. Всеки казва, хайде сега да си преосмислим отношението към подкрепата към кабинета. Реформаторите, Радан Кънев ядосан, Ивайло Калфин ядосан, патриотите и те не знаят...

Лиляна Павлова: И след това всички излязоха и казаха, ние няма да си оттеглим подкрепата от правителството. И всъщност ако чуем аргументите, ако въобще можем да кажем, че имаше аргументи, аргументите бяха, защо се прави толкова бързо и изведнъж? Не по съществото толкова, колкото защо бързо и изведнъж, а не обмислено. Ангажиментът, който сме поели е ясен, от януари до март ще има възможност да се преосмисли, да се подреди и ако трябва да се променят нещата, така че да има стабилност. Не смятам, че трябва толкова...

Водещ: А тези разклащания на какво се дължат според вас в стабилността, и въобще сериозни ли са те?

Лиляна Павлова: Ама вижте, дори и ако сме двамата с вас по една тема, можем да имаме различно мнение. Това не значи, че няма да можем да водим диалог или да продължим заедно да работим или да участваме. Така че винаги има несъгласие. Трябва да се говори, трябва да се дебатира, в спора се ражда истината. Ако пък прекалено всички изведнъж се окажем, че сме изключително идеално и съгласни по всички теми, няма ли да е по-подозрително.

 Водещ: Но границите на съгласие и на разбирателство в настоящия формат не са проблем, така ли? Нито с патриотите, нито с реформаторите?

Лиляна Павлова: Разбира се, има проблемни точки, проблемни области, но аз не смятам, че има глобален проблем. В крайна сметка мисля, че трябва да сме обединени от по-голямата кауза.

Водещ: 100 млн. евро ли казахте преди две-три седмици, че ще загубим от ОП "Регионално развитие", а сега казвате, че ще сме на нула?

Лиляна Павлова: Така е...

Водещ: Откъде дойдоха 100 млн.?

Лиляна Павлова: Тогава когато започнахме на 7 ноември, направихме един анализ, разбира се, каква е ситуацията с усвояването на европейските фондове. По всяка една ОП имаше направен анализ колко са рисковите проекти и колко има вероятност да загубим. С мерките, които включително бяха започнати по време на служебния кабинет, защото ясно е, че няма как само в рамките на един месец и половина ние да го направим, но усилията, които положихме, особено през последните 2-3 седмици на декември, направихме всичко възможно, и слава богу, постигнахме и съм изключително благодарна на целия екип в министерството, да разплатим много повече от тези 106 млн., за да не загубим. Защото целта беше да платим минимум 106 млн. евро, защото ако не ги бяхме разплатили, ги губихме автоматично, успяхме да разплатим 122 млн. евро, така че дори по някаква причина да има някаква нередност, нещо, което да не бъде признато като разход, България да не загуби нито един лев по ОП "Регионално развитие".

Водещ: Само да ви питам, това постоянно замразяване и пускане на програмите глобява ли се, глобяват ли ни за това, че се спират програми и пускат от Брюксел?

Лиляна Павлова: Не, това е една процедура, която е стандартна. В много от държавите, имаме мисля, че около 100 спрени програми в цяла Европа...

Водещ: Чисто финансово питам, значи за нас не е проблем, че спират и пускат програми?

Лиляна Павлова: Проблем е дотолкова, доколкото Брюксел спре възстановяването на средствата по тези програми, ние сме длъжни от бюджета да продължим да разплащаме по тях. Което всъщност, наказанието един вид е под формата на това, че ние си обременяваме допълнително държавния бюджет за неща, които бихме могли да ги плащаме с европейски фондове, ние ги плащаме със средства от бюджета. Това е проблемът. И затова е много важно за нас, и затова сме предприели необходимите мерки максимално бързо да отблокираме парите по ОП "Регионално развитие", ето, те вече бяха освободени по ОПОС...

Водещ: Това щях да ви питам, размразени ли са по ОП "Регионално развитие" към днешна дата?

Лиляна Павлова: Към днешна дата вече имаме възстановяване на част от мерките по програмата. От януари, живот и здраве, вече чисто формално се надявам на 100% да са размразени...

Водещ: Официално началото на догодина ще бъде...

Лиляна Павлова: Края на януари като срок по ОП "Регионално развитие", имаме тази възможност, изпълнихме всички указания. Бяха тук от ЕК одиторите, имаме възможност...

Водещ: Наскоро направихте инспекция, как да кажа, най-приоритетния проект, това е АМ "Струма". Каквото и да правим, АМ "Струма" догодина трябва да имаме?

Лиляна Павлова: АМ "Струма" и АМ "Марица". Каквото и да правим, тези две магистрали, 120 км трябва да бъдат готови да ноември 2015-та.

Водещ: Ще има ли, г-жо Министър, последно тунел под АМ "Струма", този 15-километров тунел, за който много се говори или нямаме капацитет да го строим?

Лиляна Павлова: Това е различна тема от това, което говорим. Защото, нека да кажем с две думи, това, което трябва да достроим догодина са два от лотовете на АМ "Струма" – участъкът от Дупница до Благоевград и участъкът от Сандански до границата. Това са двата участъка, които трябва да доизградим, които имат закъснение огромно, около година. Другите са двата лота на АМ "Марица", които също имат година и половина закъснение, които също трябва да доизградим. Паралелно с това 2015 г. ще водим, ще направим и екологична, и техническа оценка за това трябва ли да строим 15-километров тунел или бихме могли да строим това, което в момента се предлага от инженерна гл.т., а именно 6 тунела, комбинирани с виадукти, което дава същата възможност за преминаване през дефилето...

 

Водещ: Някъде, къде четох, че нямаме такава възможност, не сме Швейцария да строим дълъг 15-километров тунел... Нямало кой да го строи.

Лиляна Павлова: Това не е толкова проблем, бих казала, защото, разбира се, че има кой да го строи, ние ще направим открита тръгна процедура и могат да дойдат фирмите, които строят в Швейцария да го построят. Въпросът е от екологична гл.т. дали е добре, въпросът е от гл.т. на безопасност дали е добре и най-вече от гл.т. на сеизмична активност в този регион, дали е подходящо именно в тази скала да има 15-километров тунел или е рисково, защото там все пак има движения. Аз нямам претенция да разбирам от това, но все пак имаме експертизата и тя казва, че това може да се окаже рисково за региона.

Водещ: Обръщам се към нашите зрители, вече има въпроси на нашата Фейсбук страница. Ако министърът, строителният министър на регионалното развитие ви е интересен, ако искате да го попитате нещо във връзка с края на годината, как приключва тази година за министерството и какви са плановете за следващата 2015-та, заповядайте на нашата Фейсбук страница. Много лесен адресът: Денят с Георги Любенов, пишете ни там, след малко започваме да четем въпросите. И така, АМ "Струма" и АМ "Марица" абсолютно приоритет за догодина? Да но...

Лиляна Павлова: За довършване догодина. Много важен приоритет започване на АМ "Хемус".

Водещ: Откъде пари за АМ "Хемус"? 800 млн. евро са тези за пътища, които имаме за догодина, те ще свършат много бързо с АМ "Марица"...

Лиляна Павлова: Не за догодина, нека да кажем. Новата ОП „Транспорт” 2014 – 2020 предвижда общ бюджет от 800 млн. евро за довършването на АМ "Струма", това, което с вас говорихме през Кресненското дефиле, и следващия проект, това, което в рамките на тези 800 остане от АМ "Струма", да бъдат изградени поне първите 60 км...

Водещ: Но това не са много, нали за строителство не са кой знае колко пари?

Лиляна Павлова: Разбира се, но ние предвиждаме и дофинансиране със средства от държавния бюджет и всъщност с това съфинансиране ще започнем изграждането. За АМ "Хемус" да потвърдя, ще обявим търга още началото на следващата година и ако няма обжалване, още лятото на 2015-та ще имаме избран изпълнител и ще започнем изграждането на участъка от Ябланица до разклона Плевен – Ловеч, това са 60 км и това е първият участък от магистралата, който да започнем вече в рамките на новия програмен период. Паралелно с това ще довършим и онзи толкова изстрадан участък Шумен – Белокопитово, на който, знаете, строителите бяха строили изключително много, сериозно и активно през последната година и половина и не си бяха получавали заплатите строителите, имаше протести. Разплатихме, служебният кабинет плати 8.5 млн., ние сега разплатихме още 8 млн., така че ще си получат строителите заплатите за Коледа, която беше също много важно, и следващата година трябва да довършим и този участък. Завършим ли го, знаете, пътували сте, тогава ще има един голям пътен възел и тогава няма да има това проблемно движение в момента като направлението, което е Варна – София и Варна – Русе с голям виадукт, с голям пътен възел, който трябва да бъде изграден там.

Водещ: Да. Сега разбира се ние няма да добавяме и следващи, и следващи проекти, въобще няма да питам за тунел под Ширка, въобще няма да питам за пътя Видин – София, защото този Дунав мост 2 е абсолютно мъртъв, чудесен Дунав мост 2 и...

Лиляна Павлова: Напротив. Питайте, ще отговоря накратко. И направлението Русе – Търново, и направлението София – Видин, и София – Калотина, това са все изключително важни проекти, които ние сме подали в момента в пакета за плана „Юнкер” като опция и възможност в момента, в който тръгне финансирането там, от там да...

Водещ: 300 млрд. евро, над 300, 315 ли включва планът „Юнкер”?

Лиляна Павлова: Да, ние сме подали и за там като възможност. Разбира се, за 2016 г., 2015-та няма да договаряме нови заеми, ние сме ги включили в пакета, който пък преговаряме и с ЕИБ за нова програма за транзитните коридори, с която да финансираме. Така че работим паралелно и по тези проекти. Няма как, колкото и да ни се иска, да ги започнем 2015-та, но важното е да имаме проектна готовност и да търсим финансиране и да водим преговори.

Водещ: Доволна ли сте, г-жо Павлова, че засега няма тежка зима и пестите пари от почистването?

Лиляна Павлова: Доволна съм дотолкова, доколкото имахме възможност, макар и в последния момент осигурено финансиране, знаете, бюджетът за зимно поддържане беше нула, осигурихме и започнахме сега, макар и в последните седмици на месец декември, вече в зимни условия изрязването на храсти, изкърпването на дупки, за да осигурим безопасност. Ние плащаме за готовност на фирмите и това, че няма сняг не означава, че не правим дейности по поддържане и осигуряване на безопасност. Ето и всички, които са пътували тази сутрин, виждате, когато е мокро и влажно, особено по проходите на републиката, особено там, където е по-висока надморска височина, има заледявания. Така че всяка нощ се обработва с химикали, обработват се пътищата, така че да осигурим безопасност. Очакваме по празниците също да има снеговалежи, имаме готовност да се справим.

Водещ: Много конкретика на нашата Фейсбук страница. Съвсем конкретни въпроси. кога ще стане готов пътят Мездра – Ботевград? Строите ли пътя Разлог – Юндола?

Лиляна Павлова: Нека поетапно. Пътят Мездра – Ботевград, това е част от направлението София – Видин, за което казахме, че имаме проектна готовност, подали сме го за финансиране по плана „Юнкер”, защото в момента за него нямаме осигурено финансиране по никаква програма, нито по европейска, нито с държавния бюджет. Стойността на този проект е 450 млн. евро, за да бъде завършен в целостта му д

mrrb