Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството в интервю за вестник „Строитeлство Градът“: 39-те големи общини сами ще избират проекти за интегрирано градско развитие

Лиляна Павлова, министър на регионалното развитие и благоустройството в интервю за вестник „Строитeлство Град

08 юни 2015 | 14:19

Г-жо Павлова, през юни се очаква да бъде одобрена новата Оперативна програма "Региони в растеж". Има ли МРРБ готовност за отваряне на покана за финансиране на проектни предложения на общините бенефициенти по приоритетна ос 1 "Устойчиво и интегрирано градско развитие" с бюджет 840 млн. евро?

В края на април 2015 г. публикувахме за обсъждане проект на насоки за кандидатстване по първата процедура по Оперативна програма "Региони в растеж" - "Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие". Коментарите, предоставени ни до 15 май, в момента се отразяват и съвсем скоро ще имаме завършен документ. С решение на Министерския съвет ще бъде даден мандат на ръководителя на Управляващия орган да делегира функциите по оценка и избор на междинни звена по приоритетна ос 1 на 39-те общини. Те ще станат бенефициенти по процедурата. След което големите общини ще бъдат поканени за сключване на двустранно споразумение с Управляващия орган (УО), с което ще им делегираме функции по оценка и избор на проекти за финансиране по оста за интегрирано градско развитие. На 5 юни 2015 г. Комитетът за наблюдение на ОПРР одобри критериите за избор и оценка на проекти и инвестиционна програма, както и методологията за избор на проекти от междинните звена. След това ще бъде публикуван и пакетът документи за кандидатстване по процедурата "Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014 - 2020", с което приемът им може да започне.

Какви са насоките за кандидатстване по процедурата за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFP001-L001 "Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие"?

- Интегрираните планове за градско възстановяване и развитие са насочени към трайно преодоляване на икономически, природни и социални проблеми в 39-те града от I, II и III йерархично ниво според Националната концепция за пространствено развитие на България за периода 2013 - 2025 г. Изпълнението им ще се осъществява на базата на Инвестиционна програма, която се разработва от всеки конкретен бенефициент за финансовата рамка 2014 - 2020 г. Тя включва списък с проекти за финансиране и списък с резервни проекти, включени в Програмата за реализация на интегрираните планове. Кандидатстването по процедурата се предвижда да бъде осъществено в две фази. Първата включва разработване на инвестиционна програма и оценката й от Управляващия орган на ОПРР 2014 - 2020, а втората - разработване на проектни предложения и оценката им от междинното звено. Проектите ще се подават електронно чрез модула за електронни услуги на ИСУН 2020. Могат да бъдат подадени един, няколко или всички проектни предложения в зависимост от степента на готовност на бенефициента. Крайният срок за това е 31 май 2016 г. Оценката на проектите се извършва от структурата в съответната община, която функционира като междинно звено. След като кметът одобри дадено проектно предложение, Управляващият орган решава да сключи договор за предоставяне на БФП.

По новата ОПРР 2014 -2020 г. от възможността за подобряване на градския транспорт ще могат да се възползват 39-те най-големи и средно големи градове у нас. Има ли индикативно разпределение на предвидения финансов ресурс и по каква процедура ще става кандидатстването?

- В проекта на насоки за кандидатстване по процедурата за изпълнение на интегрираните планове е определен общ ресурс на БФП за всеки конкретен бенефициент. При определяне на проектите, които да бъдат включени в инвестиционната програма, бенефициентите трябва да се съобразят с максималния размер на определената им финансова помощ. Представянето на проектите за Интегриран Градски транспорт ще се извършва по общия ред, описан в насоките. Те ще бъдат оценявани от съответното междинно звено.

472 млн. лв. са предвидени за изпълнение на проекти чрез финансови инструменти по ОПРР 2014 - 2020 г. взето ли е национално решение как ще се управлява и разпределя този значителен финансов ресурс -чрез избор на един фонд или няколко фонда?

- За новия период е идентифициран нов подход за управление на финансовите инструменти чрез фонд на фондове към Министерството на финансите. Той ще управлява финансовите инструменти, чрез които ще се предоставя подкрепа от националните програми, съфинансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове, включително и Оперативна програма "Региони в растеж" 2014- 2020. Така ще се постигне гъвкаво управление на средствата и ще се развие допълнително националният капацитет за управление на финансови инструменти. В процеса може да бъдат ангажирани и международни финансови институции като ЕИБ, ЕБВР и СБ с цел да подпомогнат структурирането и управлението на фонда. Предвидената по ОП "Региони в растеж" 2014 - 2020 подкрепа чрез финансови инструменти е в размер на 189 млн. евро (европейско и национално финансиране), или 12.25% от средствата по програмата. Предвижда се Управляващият орган да сключи споразумение с фонда на фондовете, след което той ще проведе процедури за избор на финансови посредници за 3 фонда за градско развитие -по един за София, за Северна и Южна България, фонд за инвестиции в туризма и гаранционен фонд, който да осигурява гаранции на търговски банки при предоставяне на кредити за енергийна ефективност на жилищни сгради. Между фонда на фондовете и всеки финансов посредник ще се сключи финансово споразумение, което определя реда и условията за инвестиране на средствата, разходите за управление и т.н.

Ще бъде ли разширен обхватът на подкрепата чрез финансов инженеринг и увеличен ли е броят на градовете?

- Вече натрупахме достатъчно опит по инициативата JESSICA, така че за новия период е планирано значително увеличение на подкрепата чрез финансови инструменти. Предварителната оценка показа потенциал за териториално разширяване на подкрепата чрез финансови инструменти и идентифицира ситуации, които обосновават използването им за проекти за градско развитие (в т.ч. спортна и културна инфраструктура, Интегриран Градски транспорт, енергийна ефективност, студентски общежития и други), както и инвестиции за развитие на туризма - в културно-исторически обекти от национално и световно значение. Финансовите инструменти за инвестиции в градско развитие ще се прилагат в 39 града в страната вместо в 7-те най-големи, както бе в предишния период. Няма териториални ограничения по отношение на подкрепата за развитие на туризма и така проекти могат да бъдат финансирани на територията на цялата страна. С разширяването на подкрепата чрез финансови инструменти по ОП "Региони в растеж" целим да привлечем допълнителен финансов ресурс. Това се доказа на практика при проектите по JESSICA, където беше осигурен между 100 и 200% допълнителен публичен и частен капитал. От друга страна, финансовите инструменти се налагат като по-ефективна и устойчива алтернатива на безвъзмездните средства. Подкрепените чрез тях проекти са икономически жизнеспособни и устойчиви във времето, като не само подобряват условията на живот в градовете, но и създават условия за икономически растеж и нови работни места.

За по-малко от 2 месеца правителството успя да стартира механизма за реализирането на Националната програма за енергийно обновяване на многофамилните жилищни сгради в страната...

- Енергийната ефективност е ключов приоритет за българското правителство. В тази посока положихме доста усилия и разработихме Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, водени от тезата, че това означава по-висок стандарт на живот, по-ниски разходи за отопление, по-сигурни жилища и по-модерна градска страна. Програмата се реализира успешно на територията на цялата страна и се радва на огромен интерес от населението. С нея успяхме да напипаме пулса ца обществото и това, от което има най-голяма нужда.

Наскоро бяха въведени облекчения в Националната програма за енергийна ефективност. Кое наложи това решение?

 - С цел постигане на по-голяма ефективност и ефикасност при изпълнението й, както и на гъвкавост при участието на сдружения на собственици в програмата в края на април бяха изменени методическите указания за нейното изпълнение, така успяхме да отговорим в максимална степен на нуждите на обществото. Те въведоха няколко изключения в следните насоки:

1. При наличие на свързано строителство - няколко блок-секции или сгради (блокове), които са свързани помежду си, т.е. не са отдалечени една от друга и образуват общ архитектурен ансамбъл, следва тази група да кандидатства заедно по Националната програма. По изключение при невъзможност за участие на цялата група и по преценка на общината от съответната група може да бъде допуснато да кандидатстват минимум половината от свързаните блок-секции/сгради, които трябва да покриват изискването за минимум 36 самостоятелни обекта и да са последователно разположени. Това изключение важи за група от минимум две блоксекции или за група от повече от две свързано застроени сгради.

2. По изключение и по преценка на общината през 2015 г. могат да бъдат одобрявани за обновяване и сгради с минимум 32 самостоятелни обекта с жилищно предназначение, които са построени преди 1975 г. и са с доказани конструктивни проблеми.

3. Общината може да допусне одобрение на сграда, ако не са представени документи/декларации за осигуряване на достъп до всички самостоятелни обекти, също по своя преценка. Изключението може да се прилага за не повече от 5% от самостоятелните обекти. В този случай общината следва да намери подходящо техническо решение, за да се извършат дейностите по обновяването, включително и в съответните самостоятелни обекти при необходимост, с оглед постигане на цялостна визия на сградата и клас на енергопотребление С В съответствие с Наредба №7 от 2004 г. за енергийна ефективност на сгради. При това изключение общината задължително следва да съблюдава изискванията на програмата по отношение на схемата за минимална помощ и за тези самостоятелни обекти, за които не е представена декларация-образец за достъп (приложение №12). Ако сред тях има самостоятелни обекти, които се използват за извършване на стопанска дейност, в т.ч. и в случаите на отдаване под наем или извършване на дейност от търговци и/или лица със свободни професии, то към тях задължително са приложими правилата на схемата за минимална помощ. При това изключение задължително решенията на сдружението за осигуряване на достъп до самостоятелните обекти и за съгласие за изпълнение на предложените в резултат на техническото и енергийното обследване допустими дейности се внасят за приемане от общото събрание на! собствениците при изискванията за кворум и мнозинство съгласно ЗУЕС. Изменените методически указания, както и образците към тях са публикувани на интернет страницата на МРРБ, секция "Обновяване на жилища", подсекция "Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради".

Бихте ли предоставили данни какъв е интересът към програмата?

- Към момента има регистрирани над 2000 сдружения на собствениците, а над 1060 са сключените договори между сдружения на собствениците и общините. Най-активни са областите Благоевград, Бургас, Пловдив, Хасково, Кърджали и Стара Загора. Близо 1000 са исканията за сключване на договори за целево финансиране към ББР, а 830 са сключените договори за финансиране с ББР. По Оперативна програма "Регионално развие" до края на годината се очаква да бъдат санирани 180 сгради, като за 106 от тях вече има изготвени проекти. Като обобщение мога да кажа, че до момента със средства от ЕС са санирани над 1500 училища и детски градини, в които разходите за отопление и осветление са намалени с до 70%.

mrrb