Министър Иван Шишков в сутрешния блок на БТВ "Тази сутрин": Свлачището преди тунела „Железница“ ще бъде укрепено до 1 август

Министър Иван Шишков в сутрешния блок на БТВ "Тази сутрин": Свлачището преди тунела „Железница“ ще бъде укрепе

19 април 2023 | 13:04


Водещ: Големи въпроси на фокус в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин”. Има ли държавата пари за пътна поддръжка и за големи ремонти? Как ще пътуваме това лято? Ще има ли нови участъци от магистралите, които ще заработят в следващите седмици и месеци? Мой гост е регионалният министър арх. Иван Шишков. Добро утро.
Арх. Иван Шишков
: Добро утро.
Водещ: Да започнем обаче с важното политическо развитие от вчерашния ден, което пряко засяга и вашата работа. Готови ли сте да сдадете властта и да предадете щафетата на редовен кабинет?
Арх. Иван Шишков
: Ние сме готови много отдавна, знаете. Тоест в момента, в който сме встъпили в длъжност като служебен кабинет, естествено сме работили с ясното съзнание, че съвсем скоро би трябвало да има редовен кабинет. За съжаление се оказа, че дълго време вече нямаше редовен кабинет, но това не ни попречи да работим интензивно, да работим усилено и да работим така, че да оставим една добра и бъдеща перспектива за развитието на инженерната инфраструктура. Това правим, това работим, докогато се налага, дотогава ще работим. В момента, в който се направи редовен кабинет, разбира се, това, което естествено е най-нормално, да я предадем – аз бих казал работата, а не властта, защото ние се чувстваме като на работа, а на като обслужвайки някаква власт. Така че ние се чувстваме като на работа, ще предадем работата, разбира се по начина, по който ние сме открили всичките проблеми, ще ги предадем на следващата редовна власт. И се надяваме наистина да има една приемственост, защото проблемите специално в МРРБ са толкова големи, че според мен е изключително важно и неотложно буквално всеки ден да не бъде губен.
Водещ: Г-н Шишков, вчера видяхме, че двете основни политически сили се разбраха за законодателна инициатива и за председател на НС. Смятате ли, че това дава основание да говорим вече и за кабинет?
Арх. Иван Шишков
: Политически не искам да влизам в коментар, тъй като аз лично, знаете, че съм архитект, и си гледам абсолютно тясно, служебно и тясно професионално си гледам работата, така че в този разговор не само не бих влязъл, но не съм и подготвен.
Водещ: Само че политиците вече дават предложения. Един от вариантите за излизане от кризата е служебният кабинет да се превърне в редовен. Вие готов ли сте да се включите в един такъв вариант, предложен и лансиран от Бойко Борисов?
Арх. Иван Шишков
: Категорично не. Не желая по никакъв начин да влизам във всякакви договорки с политиците.
Водещ: А защо? Каква е разликата между това да сте служебен министър, тъй като видяхме, че служебните кабинети далеч надхвърлят вече пределите на това само да организират изборите, виждаме, че се заемат с основни проблеми.
Арх. Иван Шишков
: Разликата, според мен, е много голяма. И разликата е в това, че правителствата, които са редовни, които се определят от определени политически партии, те носят в себе си заряда и желанието на определени партии да извършват определени дейности. Служебният кабинет, тъй като аз вече имам възможността да съм 7-8-9 месеца, не знам, не съм ги броил колко, пък и знаете, че преди това бях и зам.-министър, усещането в работата на служебния кабинет, особено в тази ситуация, които са назначени от президента Радев, е това, че служебният кабинет обслужва единствено и само интересите на държавата. Когато си в редовен кабинет, няма как, ще обслужваш интересите и на съответната партия. В конкретния случай е много лесно да се работи в служебен кабинет, защото зад нас на практика застават единствено и само интересите на държавата. И аз веднага мога да дам много ясен пример. Когато политиците имат някаква перспектива, или някаква програма правят за развитие, специално в нашия сектор, за пътното строителство и за развитието на инфраструктурата, политиците какво правят – те, разбира се, имат някакво желание да направят нещо в техния политически мандат. Това, което ние сме направили и което правим, е да дадем хоризонт не за 2, 3 или 4 години, а да дадем хоризонт за следващите 10 години да се развие инфраструктурата в България по съвсем различен начин.
Водещ: Кажете го само категорично – независимо коя партия ви покани, вие не бихте станали част от редовен кабинет.
Арх. Иван Шишков
: Казах съвсем ясно и категорично, че в редовен кабинет по никакъв начин няма да участвам.
Водещ: Добре, с това очевидно приключва вашата политическа кариера и участието в изпълнителната власт.
Арх. Иван Шишков
: Аз лично го приемам като професионална, не като политическа, но така или иначе един регионален министър, изобщо един министър при всички положения е и политическо лице. Така че не бягам от отговорността, че съм бил и политическо лице.
Водещ: Да погледнем към случващото се във Варна, какви са щетите след аварията вчера с водопровод във Варна. Колко време според вас ще отнеме възстановяването на щетите, за да могат хората да се придвижват и с автомобили, и като пешеходци?
Арх. Иван Шишков
: Колегите от ВиК – Варна го казаха. Но проблемът в развитието изобщо на инфраструктурата е това, което преди малко говорихме с вас, и вие затова ми зададохте въпроса дали бих приел да бъда в редовен кабинет, който да е чисто политически. Проблемът е, когато се изгражда една инфраструктура с желанието просто да бъде изградена, а не да обслужва хората по начин, по който трябва да ги обслужва, най-вероятно се получава това. Знаете специално, че за булевард във Варна имаше доста коментари във времето, мисля, че преди 4 години. И това, което ще направя след вашия репортаж, включително ще поискам една проверка за цялостната реконструкция на бул. „Васил Левски”.
Водещ: Имате ли някакви съмнения? Това е проект, който струваше 120 млн. лева.
Арх. Иван Шишков
: Имам съмнения, защото по много бърз начин са правени проектите, правени са подробни устройствени планове. Не съм много убеден до каква степен и как са завършени процедурите. В тази посока, за съжаление, когато се прави кампанийно строителство, и това строителство е с цел да се покаже, че е завършено определено строителство в определени срокове, когато обаче е започнало да се проектира относително късно, забавен е периодът, в който е следвало да бъде завършено проектирането, обикновено се получават тези проблеми. Тъй като при мен, това, което аз пряко работя и пряко имам наблюдения, това е развитието на инфраструктурата, проблемите са сходни. В много случаи се издават разрешения за строеж, просто за да започне едно строителство. И след това започват преработки към това разрешени за строеж, защото самите проекти имат остра нужда от преработка.
Водещ: Когато виждаме един булевард, който е след основен голям ремонт, отново повтаряме, е глътнал повече от 120 млн. лева, виждаме той често да е наводнен след един по-обилен дъжд, къде според вас е проблемът?
Арх. Иван Шишков
: Най-вероятно ще се окаже, че може да има проблем и в самия проект, може да се окаже, че има проблем и в самия начин на строителството и качеството на строителството. Затова казвам, че ще си позволя да направя проверка, защото най-вероятно може би има някакви проблеми. Спомняте си проверката, която направихме включително на центъра на София, на жълтите павета, там също се оказа, че има проблем, включително и с проекта. Знаете много добре, аз се чувам от време навреме с кмета г-жа Фандъкова, разбира се, очаквам от нея да предостави ново решение за подреждането на жълтите павета, очевидно там също имаше проблеми и с проекта, и с качеството на строителството. Проблемите са сходни и едни и същи. Проблемите са и в общините, и в държавата, където се изгражда инфраструктурата. Проблемите са много сходни.
Водещ: Правим сега разрез на болезнената тема с асфалта на северната скоростна тангента. Вече хърватски екип от специалисти с георадар извършва обследване. Кога ще станат ясни резултатите?
Арх. Иван Шишков
: Резултатите би трябвало да станат ясни до края на месеца. Аз мисля, че и вие направихте обстоен репортаж в тази посока. Очаквам резултатите, най-вероятно цялото общество ги очаква. Аз лично като регионален министър очаквам тези резултати да излязат, защото тези резултати на практика ще дадат една много точна яснота как следва да се ремонтира този път.
Водещ: Имате ли първоначални данни колко е асфалтът, който е използван там?
Арх. Иван Шишков
: Първоначалните данни са тези, които ние направихме по класическия начин, с взимането на ядката. Знаете, че едната ядка беше 13, другата – 13,8. Във вашия репортаж имаше коментар включително и за 12. За съжаление аз очаквам, че в един участък от 4-5 км, който видимо е в лошо състояние, очаквам, че в този участък най-вероятно резултатите ще бъдат сходни. Както на АМ „Хемус”, която е в частта от София до „Яна”, където също бяхме направили проверки, то беше ноември месец миналата година, тоест нищо общо с предизборната кампания, тогава пак установихме липса на асфалт в рамките на 5-6 сантиметра. Имайте предвид, че в момента по искане на българската прокуратура беше направено много подробно обследване в този участък, през 250-260 метра, резултатите отново са сходни. Така че това, което в рамките на политическата кампания се разрази, че аз умишлено вадя ядки там, където е най-лошо строителството, ще се окаже наистина, че не е така. И за съжаление състоянието на пътищата е такова, каквото го виждаме, каквото го установяваме.
Водещ: А ще продължите ли да вадите ядки по този начин? Защото редица експерти казват, че това не е установен по закона ред. И че не трябва по този начин да се прави.
Арх. Иван Шишков
: Напротив, точно по начина, по който експертите коментираха, че трябва да се вадят през 250-260 метра, в момента прокуратурата го иска по този начин. Поиска го по този начин, защото на практика в нормативните изисквания е, че когато се строи, а не когато се проверява, когато се строи една магистрала, по този начин трябва да се взимат пробите. Тоест пробите, които следва да е взел надзорът, следва да е взел строителят по време на строителство, в момента по обратния ред прокуратурата е поискала да вземе проби по същия този ред.
Водещ: Какво отговаряте на Института по пътна безопасност, откъдето попитаха защо вземате проби от северната тангента, а не там, където вие сте плащали като регионален министър, и в случая държавата, на Велико Желев?
Арх. Иван Шишков
: Това, което веднага ще отговоря, е, че във връзка с това, че наистина се оказа, че георадари има, включително не само Хърватска, има и български георадари, това, което в момента даже вече съм започнал да правя, може би хората не знаят, но в събота, за да не пречим на движението, в частта на АМ „Тракия” от Чирпан до Стара Загора, пуснахме проверка на георадара. Това е един участък, който е строен, през 2021 г. е направен ремонтът, това е един от участъците, които аз съм сигнализирал, че е извършено незаконно строителство, защото този ремонт беше основен, беше без разрешение за строеж, така че ще проверим него. Веднага след това имам идея да се направят проверки и на участъците, включително на АМ „Европа”. Ние сме пуснали в момента 6,5 км, очакваме до края на май месец – такъв е ангажиментът и на строителя – до края на май месец частта от Драгоман до Калотина да бъде пусната цялата. Преди да бъде пусната цялата, ще пуснем георадара в тази посока.
Водещ: Проверките и радарите са едната страна на нещата. Ако на 63 км участък има 63 кръпки на 5 км участък на северната тангента, означава ли, че ще бъде ремонтирана? И опасен ли е този път в момента?
Арх. Иван Шишков: При всички положения трябва да бъде ремонтирана. Лошото във всичко това, което ние установяваме, е, е наистина в голяма част от нашите магистрали, за съжаление след 7-8 години експлоатация се нуждаят да бъдат ремонтирани. Този участък, или поне част от участъка на северната скоростна тангента, участъкът на Тракия също се нуждае от ремонт – говоря за частта след Стара Загора, между Стара Загора и Ямбол. Знаете, че първите проверки бяха там. Там също установихме, че липсва процент от асфалта. Разбира се, магистралата, за която говорим – „Хемус”, която от София до „Яна”... Какъв е проблемът? Проблемът в момента, защото вашият анонс беше дали държавата има пари за ремонти и за инфраструктурата. Държавата при всички положения ще намери нужните пари за ремонти на тази важна инфраструктура. проблемът обаче е, че тъй като във времето назад нито са правени проверки на тези пътища в какво състояние са, нито са правени проекти за основни ремонти, в момента държавата трябва да направи първо проекти за основни ремонти, и след това да ги ремонтира така, че в следващите 10-12 години тези пътища да не се нуждаят отново от ремонти.
Водещ: Защо обаче темповете на пускане на нови участъци е толкова бавно? Пуснахте сега наскоро 6,5 км новоизграден участък от АМ „Европа”, която свързва България със Сърбия. Кога ще е готов целият участък от 63 км?
Арх. Иван Шишков
: Веднага ще ви кажа. Участъкът, който е от Драгоман до този участък, който пуснахме, ще бъде пуснат до края на май месец, такъв е ангажиментът на строителя. Участъкът обаче от София до Сливница, това, което съм имам възможността и в това студио да го коментирам, там беше забавен подробният устройствен план, беше забавен включително в седемте месеца, когато беше редовният кабинет, когато министър беше г-н Караджов. Това беше наистина едно от нещата, които аз очаквах да има много сериозна приемственост от предишните два служебни кабинета, за съжаление темпото беше забавено с одобряване на подробни устройствени планове. Знаете, че ги одобрихме, знаете, че в момента сме на финала с отчуждаването. Очаквам някъде до 10-15 дена да имам възможност да започна строителството в този участък. Ето това е нагледно как държавата и как политиците във времето назад някак си са игнорирали този невидим процес. Невидимият процес на одобряване на подробни устройствени планове, на одобряване на проекти, на създаване на качествени проекти, наистина е изключително важно. И затова вашият въпрос е защо толкова малко инфраструктура пускаме. Защото много малко сме проектирали във времето назад.
Водещ: С по няколко думи за основните магистрали. По „Струма” ще има ли нови участъци, ще пътуваме ли повече по магистрала тази година към Гърция?
Арх. Иван Шишков
: Категорично. АМ „Струма” знаете, че в 2020 г. е било едно свлачище много голямо, което е непосредствено преди тунела „Железница”. Това свлачище в момента вече си има одобрени проекти, вече си има съответните строителни книжа и вече се строи, за да бъде укрепено свлачището. Надяваме се до средата на лятото, тоест може би докъм 1 август, когато започва голямото движение към Гърция, да можем да укрепим свлачището до степен, в която да пуснем движението в едната лента. Говорим от Гърция към София. И след това в рамките на още няколко месеца да може да бъде пусната и другата лента. Ето това също е един нагледен пример – 2020 г., мисля, че разбрахме всички ясно, 2020 г. се е случило свлачището, аз като зам.-регионален министър 2021 г. открих този проблем, възложих проектирането. За съжаление не намерих напреднало проектиране, когато станах регионален министър, но поне в момента мога да кажа много ясно – свлачището в момента се укрепва и ние ще можем да ползваме тази част от магистралата.
Водещ: На АМ „Хемус” какво се случва? Успяхте ли да решите сложния казус, свързан с незаконното строителство, което е изградено без одобрение и инвестиционни проекти?
Арх. Иван Шишков
: На АМ „Хемус”, освен че сме пуснали 16,5 км в частта Белокопитово – Шумен, това, което сме направили още, е 9-и лот, който нямаше такива проблеми. успяхме да одобрим подробен устройствен план и в момента сме в процедура по отчуждаване. Това, което са проблемите в 4-ти, 5-и и 6-и лот, тези проблеми са свързани с няколко аспекта. В предишните служебни кабинети знаете, че не успяхме да отчуждим тези участъци за 4-ти, 5-и и 6-и лот. За съжаление в 4-ти лот има доста напреднало незаконно строителство. Не може да си позволим, нито като държава, нито аз като регионален министър, да съборим това изградено незаконно строителство. Помолих се на депутатите, буквално се помолих, предложих текст за търпимост, не го приеха. Надявам се този път наистина да помислят по-държавнически в тази посока. За 5-и и 6-и лот в момента се преработват проектите, така че да може да се започне строителство в тази посока. Между другото, много важното направление в България е север – юг. И това, което ние наистина изключително много и активно работим в тази посока, е 7-те км, които успяхме да пуснем в скоростния път...
Водещ: Ботевград – Видин.
Арх. Иван Шишков
: Това наистина е много важно за целия регион. Веднага казвам – важно е да се мисли и за тунела под Петрохан, директната връзка от Видин към Кулата, и разбира се това, което също е в невидимата част сме направили, е частта, която е от Русе към Бяла. Знаете, че одобрихме подробни устройствени планове, там също се надявам, защото въпросът ви беше такъв, да започне строителството октомври месец.
Водещ: Арх. Шишков, няма как да не ви попитам, тъй като започнахме с политиката все пак, как ще отговорите и ще водите ли дело срещу Бойко Борисов, който в ефира на БТВ ви нарече убиец?
Арх. Иван Шишков
: Разбира се, този въпрос е много интересен. Аз лично бях изключително учуден за неговото поведение. Това, което ще направя, е да изчакам г-н Борисов да намери начин първо да се запознае със случая, защото случаят, който той визира, аз като бивш главен архитект на „Триадица” нямам никакво отношение. Там пак се касае за незаконно строителство, пак се касае за инфраструктура, която общината е изградила, която не отговаря на нормата.
Водещ: Вие имате ли информация, която ви оневинява, която доказва, че други хора са отговорни за фаталния инцидент пред болница „Св. Иван Рилски”?
Арх. Иван Шишков
: Аз нямам никаква информация. В това студио ме бяхте попитали дали някога ме е викала прокуратурата. Никога, пак казвам и категорично. Става въпрос за кабел, който е местен през 2018-2019 г., с местенето на светофара, който е незаконен строеж. Аз лично считам, че не искам да нажежавам повече политическата обстановка. Ако наистина г-н Борисов намери сили в себе си, наистина да се извини. В края на краищата и за него е важно да разбере какво се е случвало, защото сигурно е, че той не знае тези детайли. Аз мисля, че нещата биха приключили по много по-цивилизован и добър начин.
Водещ: Бихте ли провели среща с Бойко Борисов, за да изясните тези спорни въпроси?
Арх. Иван Шишков
: Ако той пожелае, бих... Аз, между другото, се виждам с всички политици. И не защото искам да имам контакт с тях, а защото считам, че когато си публична личност и когато си един министър на регионалното развитие, разбира се добре дошли са всички политици, защото всяко нещо, което аз мога да им кажа, мисля, че може да бъде малко в полза на държавата. Аз и неслучайно си позволих включително да говоря за магистралите на концесия, защото се опитвам да ги убедя, че не може по стария икономически механизъм да развиваме тази инфраструктура, защото тя ни доведе до този разговор днес.
Водещ: Очевидно бихте приели извинение от лидера на най-голямата политическа сила.
Арх. Иван Шишков
: От всеки бих приел извинение. Това според мен е един цивилизован диалог.
Водещ: Благодаря ви. Регионалният министър арх. Иван Шишков.

 

Интервюто с арх. Иван Шишков може да гледате в сайта на телевизията чрез този линк

mrrb