Министър Лиляна Павлова пред в. "Стандарт": За “Струма” търсим строител с опит

Министър Лиляна Павлова пред в. "Стандарт": За “Струма” търсим строител с опит

13 септември 2011 | 17:09
На компаниите трябва да се плаща навреме  
Мина времето, когато конкурси се печелеха с най-ниска цена, казва Лиляна Павлова

- Вие сте първата дама, която заема поста строителен министър след 130 години мъжко царство. Това плюс или минус ще бъде за бъдещата ви работа?
- Явно вече е дошло времето да има и жена строителен министър. Отговорността е голяма и се надявам да оправдая доверието. В такъв тип професия няма мъжка и женска работа. Това, че съм дама, може само да ми помогне да се справя по-добре в този мъжки свят.

- Браншът също е с повече представители на силния пол, освен това е и по-консервативен. Притеснявате ли се как ще Ви приемат?
- Не се притеснявам, защото смятам, че съм се доказала и в мое лице те по-скоро виждат професионалиста. Те ме познават, работили сме заедно и мисля, че ще успеем да се сработим.

- Кои имена предложихте за стария си пост на зам.-министър? Кандидатите от строителното министерство ли са или финансисти?
- Дала съм своите предложения, но разговорите продължават. Така че на този етап не мога да кажа повече, в момента, когато имаме готовност с новия екип, ще съобщя веднага.

- Все пак жена ли предложихте или мъж?
- Вярвам в баланса и на този етап аз продължавам да контролирам изпълнението на оперативните програми. До момента, в който попълним екипа и нещата потръгнат. Важно е какво правят експертите и за мен е по-важно да осигуря стабилност за тях, защото те са тези, които вършат реалната работа.

- Можем ли да очакваме и други промени в екипа ви освен попълване на вакантната позиция - смяна на зам.-министри например?
- В момента, в който се случат промени, ще научите.

- Говори се за приемственост във ведомството. Кои са първите задачи, с които ще се заемете на новия пост?
- Да, наистина ще има приемственост. И не го казвам от популизъм, а вярвам в това. С министър Плевнелиев работихме като екип и нещата ще продължат. Продължаваме да работим по планираните приоритети. Радикални промени няма да правя и не виждам причина това, което сме начертали като дейности, да се променя. Напротив, смятам, че сега трябва по-усилено да работим по тях.

- Ще Ви остане ли време за останалите приоритети при толкова първи копки и рязане на ленти на обновени шосета?
- Пътищата, естествено, са основен приоритет. Но паралелно с това много важна е Оперативна програма "Регионално развитие", която касае особено общините. Чух критики в парламента, с които не съм съгласна. Това министерство не е само на магистралите. Свършихме и много друга работа. Важно е сега да започнем разговори и за финансовата рамка 2014-2020 г.

- Обсъжда се сценарий, според който страната ни няма да получи пари за пътища от Брюксел. Реален ли е той?
- Напротив. Затова и направихме стратегия за пътния сектор и сме изчистили приоритетите в инфраструктурния сектор до 2020 г. А именно 7 магистрали и 7 скоростни отсечки. Освен голямата инфраструктура, свързана с трансевропейските коридори, ще трябва да договорим приоритетите и бюджет за новата Оперативна програма "Регионално развитие". Третият много важен акцент в работата ни ще бъде ВиК инфраструктурата съвместно с колегите ни от МОСВ. Имаме добра готовност, включително проектна и стратегическа, в сектор транспорт. В регионалното развитие също имаме добра визия как да надградим постигнатото до момента.

- Предвиждате ли повече пари за саниране на жилища за следващия програмен период?
- Със сигурност сега е постигнат максималният грант, тоест Брюксел отпуска половината от нужната за ремонта сума. Сега даваме максималното, за да стартираме програмата, и най-вероятно тези 50% евросредства ще намаляват като дял, с който помагаме по програмата. Ние обаче ще преговаряме за увеличаване на бюджета както на цялата оперативна програма, така и на парите за саниране. Фокусът ни ще бъде върху енергийната ефективност, развитие на градския транспорт, на общинската инфраструктура. Има и опции за нови отделни оперативни програми за туризъм и здравеопазване през следващия програмен период. И когато управлението им е от единен централен орган, това ще е постижимо. Или ще има една много голяма оперативна програма "Регионално развитие", където върху всички тези сектори ще бъде акцентирано като приоритети. 2 млрд. лв. от програмата са именно за регионите и не мога да приема обвинението, че ние не правим нищо за развитието им. Напротив, през последните две години правим именно това. Даваме и 100 млн. лева за 62 общини за извеждане от домовете на деца с увреждания. И това е само първата стъпка. До 30 юни документи подадоха 26 общини. В институции в момента има над 7000 деца. От тях 2000 са с физически и умствени увреждания. И те са нашата основна цел сега. Колегите от Програмата за развитие на селските региони ще направят това за оставащите 19 общини. Идеята е да върнем всички тези деца близо до семействата или родните им места, защото в момента най-близката подобна институция може да е на другия край на страната. Ние сме пионери с тази програма в Европа, първи от 27 страни кръстосахме финансиране по различните програми с една обща цел. И можем да се гордеем, че Брюксел ни похвали за това. Освен новите жилища с европари ще се обучат и социални работници, които да се грижат по нов начин за тези деца.

- Строителите поискаха да им се плаща авансово ДДС при държавни поръчки, защото те го внасят при фактуриране, а парите им се плащат месеци по-късно. Това възможно ли е?
- В момента няма такъв законодателен вариант. Трябва да се водят разговори с финансовото министерство, все пак не трябва да им изземаме функциите. Ще проверим дали има някакъв вариант да се помогне на бранша. Трябва да внимаваме и да не бъде третирано това като недопустима държавна помощ. Това е опасно, защото може и да ни санкционират. И ако се мисли в тази посока, трябва да е за всички, без изключения. Със сигурност строителите трябва да бъдат подкрепени и когато има дължими плащания, да им се плаща навреме.

- Подкрепяте ли идеята да се променят тръжните условия на конкурсите за изграждане на пътища, така че да не печелят компаниите, дали най-ниска цена за строителство, а тези с икономически най-обоснована оферта?
- Ниската цена имаше своят ефект, време и позитиви. Оттук нататък, когато говорим за големи комплексни проекти, вече не можем да си позволим водещият критерий да е най-ниската цена. Например при лот 3 на магистрала "Струма" не можем да говорим за ниска цена. Имаме европейски пари и те са за това. Трябва ни професионалист, който да е правил такива сложни технически обекти и тунели. Трябва да оценим опитност, наличие на техника, компетентност и най-вече да предложи технология, по която да реализира проекта. Стандартното разпределение в тези случаи е 60% на 40% или 70% на 30% - на тези критерии и цената. Тук обаче най-важното е критериите, по които ще оценяваме технологията, например да са обективни. За да няма дискриминация.
Наталия Малчева
***
Вчера новият министър на регионалното развитие и благоустройството се закле в парламента. В първото си интервю на новия пост Лиляна Павлова обяснява пред "Стандарт" какви са целите й, притеснява ли се от отношението на строителната гилдия и какви хора търси за екипа си.
mrrb