Министър Лиляна Павлова: Снощи и днес фрезоваме готов участък от АМ „Марица“

Министър Лиляна Павлова: Снощи и днес фрезоваме готов участък от АМ „Марица“

26 май 2015 | 12:31

Г-жо Павлова, обещахте, че до края на май Лот 2 на магистрала Марица ще бъде завършен. Към днешна дата може ли да потвърдите, че ще изпълните обещанието си? Преди малко видяхме, че кипи усилен труд на място.

-    Всичките ни усилия са насечени в посока до 28 май, когато беше първоначално поетия ангажимент от изпълнителя, магистралата да бъде окончателно завършена и одобрена от приемателната комисия. Но, има един важен момент, който трябва да споменем. Магистралата беше основно завършена миналата седмица и започна процедурата по проверка на извършената работа и съответно беше свикана държавна приемателна комисия. В рамките на проверката от екипа на пътната агенция, от лабораторията на агенцията, която правеше пробите съгласно изискванията и наредбите и машините, които измерват товароносимоспособността. Показателите отчетоха, че в целостта си магистралата е добре направена, с изключение на три малки участъка. Един участък от 50 метра и два участъка от 25 метра, в които има отклонения от нормата за равност.
-    Още вчера АПИ въз основа на резултатите от проверката на лабораторията, издаде нарочни  указания за преработване на проблемните участъци. Още снощи и с моя санкция в там бяха вкарани машини за фрезоване. Това означава, че се махне асфалта изцяло и започва наново асфалтиране в цялостна широчина. Целта е магистралата в нейната пълнота, в цялата й дължина от 37 км да бъде и да отговаря на всички нормативи, показатели и на техническата спецификация.
-    Компромиси няма да допуснем, за нас не е самоцел да я отворим на 28 май. Важно е за нас да издадем акт 16 тогава, когато сме се уверили и сме проверили нейното качество, нейната цялост и дали отговаря на изискванията. Днес изпълнителят вече е фрезовал, изрязал е тези проблемни участъци, започва преасфалтиране и довършителни работи днес и утре. Има възможност до четвъртък участъкът да бъде изцяло завършен и да бъде пуснат в експлоатация. Но пак казвам, ако това не е така, ние няма да направим компромис с качеството и ако трябва ще отложим с няколко дни въвеждането на ЛОТ 2 в експлоатация, но няма да позволим компромиси с качеството.

Не за първи път разпореждате премахване на готов асфалт от магистралата. Преди време май подобни Ваши санкции имаше и за няколко километра на готов участък от АМ Тракия. Днес тези места имат ли проблем с качеството, където бяха преработени.


-    Да, по време на строителството и на Лот 3 и на Лот 4 на магистрала Тракия, отново в рамките на изискванията по нормативите бяха направени проверки. Имаше два участъка – 15 км участък от ЛОТ 3 на магистрала Тракия - от Нова Загора до Ямбол, така и в участъка на ЛОТ 4 – участък от 3 км, имаха проблем с нивата. Това бяха участъците, на които ние по същия начин, както сега, преди да ги пуснем в експлоатация бяха махнати некачествените настилки и беше преасфалтирано. И към настоящия момент тези два участъка и Лот 3, и Лот 4 на магистрала Тракия от Нова Загора до Бургас - са в добро състояние.
-    За съжаление не е такъв случаят на Лот 2 на Тракия. Там имаме компрометирани участъци. Но пък именно затова имаме и гаранция за добро изпълнение, имаме и възможностите, които вече сме приложили. Те не бяха приложени от предишния екип за съжаление преди, когато се компрометира участъкът, но ние в момента сме активирали тези свои правомощия, които имаме и по договор в гаранционния срок, така че едните участъци бяха ремонтирани вече, сега остава на един компрометиран участък. „Трейс“ са поели ангажимент в рамките на техния гаранционен срок да ремонтират и този участък и то до юли. Ще ги следим строго, и ако не го направят, ще активираме гаранция, ще си вземем парите по тази гаранция и ще възложим на друга фирма да оправи и компрометирания участък на Лот 2.

Да се върнем и на Марица. Кога ще бъде готова цялата магистрала? По нея трябва да бъдат довършени Лот 1 и липсващото платно до Капитан Андреево.


-    Другият участък от магистралата - ЛОТ 1, е връзката на магистрала Тракия при Оризово до Димитровград. По него се работи активно. Археолозите приключиха своите проучвания и на терена вече е навлезнала техника. Надявам се до края на месец октомври, така както имат график изпълнителите, магистралата да бъде изцяло завършена и да бъде пусната за движение. С пускането на ЛОТ 2 ще дадем възможност от влизането от границата на Капитан Андреево до Димитровград да се пътува по магистрала, с изключение на дясното платно на един девет километров участък, точно преди граничния пункт, на който тройната коалиция направи лявото платно и не довърши дясното. Полагаме всички усилия най-късно до 5 юни, какъвто е срокът на изпълнителя по договор, и тези 9 км също да бъдат завършени и пуснати в експлоатация.

А цялата магистрала?

-    Цялата магистрала от Капитан Андреево до АМ Тракия в пълнота очакваме да бъде готова в края на месец октомври.

Ще стигаме ли по-бързо до Гърция това лято? В момента се строят два лота от магистрала Струма, на които крайният срок за изпълнение бе удължаван на няколко пъти и все пак вижда ли се края на това строителство?

-    Сагата с АМ Струма, особено с Лот 4 – участъкът от Сандански до Кулата, е най-драматичният участък, по който последните години не беше работено. Знаете какво заварихме - около 50% изпълнение през месец ноември и тотално изнесен изпълнител и машини от обекта. Това, което имаме днес, е рестартирана работата на този участък, съсредоточаване на хора и техника, така че на първи август ЛОТ 4 да е завършен и пуснат в експлоатация. Паралелно с това се работи изключително активно и на участъка на ЛОТ 2 - от Дупница до Благоевград. Срокът и графикът, които са ни подали изпълнителите, предвиждат въвеждането му в експлоатация в края на октомври. Този ЛОТ е много тежък за изпълнение, има почти 50 км с тунели, виадукти, сложни съоръжения и много ценна и важна археология. Надяваме се за зимния сезон до Благоевград да имаме изцяло завършена магистрала Струма.
-    Паралелно с това приключват процедурите по избор на изпълнител за новите два участъка от АМ Струма. Това са отсечките от Благоевград до Крупник и от Кресна до Сандански. Очакваме до края на следващия месец за тях да имаме избрани изпълнители, ако няма обжалвания. Те ще се изграждат на принципа на инженеринга, което означава проектиране и строителство едновременно. Ние имаме идейни проекти, предстои изработване на парцеларен план, извършване на отчуждения и реално строителството би могло да започне и от следващата година. Паралелно с това работим по проектирането на трасето, по което да мине най-важният участък, оставащ за строителството на магистрала Струма – Кресненското дефиле. Решение за това какъв да е избраният вариант за неговото изпълнение в едно с довършване на екологична оценка и изработване на цялостен ОВОС за него, ще бъде направен до края на тази година. Планираме през следващата да бъде избран изпълнител, който да започне поетапно реализацията и строителството на този обект.

mrrb