Министър Лиляна Павлова в рубриката „Карай направо“ на предаването „Събуди се“ по Нова телевизия

Министър Лиляна Павлова в рубриката „Карай направо“ на предаването „Събуди се“ по Нова телевизия

16 май 2015 | 11:24

Репортер: Когато Лиляна Павлова приема поканата ми да кара направо и от своя страна ме кани да направим заедно инспекция на магистрала „Марица“ 12 дни преди откриването на участъка Димитровград – „Капитан Андреево“ се изкушавам да видя аутобана преди Борисов да пререже лентата тържествено. Добро утро. 
Лиляна Павлова:
 Добро утро. 
Репортер: Срещаме се рано, рано на магистрала „Тракия“, пътувайки към нови участъци на „Марица“. 
Лиляна Павлова:
 Абсолютно. Много добър ден за инспекция. 
Репортер: Тогава необходимо ли е да ходи министърката, заедно с премиера или шефа на агенцията, за да си свършат навреме и качествено работата тези хора?
Лиляна Павлова:
 Тя работата си върви, но когато ние отидем има пълна мобилизация. Друго е, нали знаете, по нашите ширини трябва малко отгоре нанадолу. 
Репортер: Мишо Миков би ни попитал защо Найденова се съгласява да ходи с министърката там, където така или иначе магистрален път има, а не в Северозападна България, където хората не могат да си представят, че скоро ще има магистрала. 
Лиляна Павлова:
 То най-лесно е да критикуваш. До 2009 година за нито един път в Северозападна България де факто ние нямаме нито проект, нито проектна готовност, нито нещо, с което да подадем, както се казва няма с какво да си пуснем фиша да си поискаме европейското финансиране. Започвайки август месец правителството 2009 година на Борисов пътната агенция към онзи момент разполага с проекти, някога проектирани, 80-те години, за „Тракия“, „Марица“ и нищо повече, а не, защото сме искали повече за Южна България, защото сме забравили Северна България или Северозапада. 
Репортер: Левицата не спира да ви критикува за това и това се чува в Северозапада, че едва ли не и второто правителство „Борисов“ обръща гръб на най-бедния регион в страната. 
Лиляна Павлова:
 Напротив. Още тогава възложихме по направлението София – Видин и участъкът Мездра – Ботевград и участъкът до Видин да бъдат проектирани. То нямаше проект. Така че, когато тези, които ни критикуват късопаметни ли са те или сме късопаметни според тях всички ние, които знаем, че те всъщност нямат нито един проект за Северозапада. 
Репортер: Защо да е толкова важен асфалтът? Защо трябва да е приоритет пред хляба, при положение, че доходите в страната са…
Лиляна Павлова: Изобщо не можем да поставяме така, това много ме дразни. И вие го правите много често, не се подвеждайте по това. Без пътища ти нямаш икономика, нямаш хляб, нямаш работа, защото дори, както се казва, и зърното като се прибере трябва да се извози и да се закара, да се преработи. 
Репортер: Когато обаче новина в една държава е, че от 1 юни, ако не греша ще се калкулират пенсиите с 1.9%, а хората чуват, че допълнително се дават 100 милиона за ремонти през лятото?
Лиляна Павлова:
 Дадохме и за Коледа, и за Великден допълнителни добавки, и аз съм за, ако може и повече трябва да дадем, но дадохме, въпреки всичко. Но, когато казахме: ок, сега нямаме достатъчно пари, факт е, бюджетът е ясен, ето вижте какви са дупките, вижте каква е ситуацията, добре че сме фрезовали тук, казваме няма финансиране за пътищата достатъчно, за да е безопасно ограничаваме на места, където е най-тежък участъкът. Вие видяхте ли какво стана – стана обратно, каза: не, как сакън, не може да не ремонтирате, трябва да ремонтирате, трябва да се оправят дупките. Трябва, разбира се, трябва, защото тук върви туристическият поток, това направление е изключително важно за бизнеса. 
Репортер: Къде е лилавото яке?
Лиляна Павлова: Малко е топличко вече за него. Щом опозицията опря до това дали съм с лилаво или нелилаво яке и ново ли ми е якето, значи то няма какъв друг кусур да ми намери. 
Репортер: Пак ще се върна на снимковия материал на Мишо Миков. Беше пропаднал, показа се във Фейсбук…
Лиляна Павлова:
 Пътят за „Връшка чука“. Този път по принцип е рехабилитиран, той беше в още по-лошо състояние, той беше ремонтиран. В момента има свлачище и затова виждаме, че пътят се е разцепил. Същото свлачище, същата цепнатина и пукнатина има на още 5 пъти, говоря ви като мащаб. То има много свлачища по пътищата и след всичките тези дъждове, които ни се изляха и бедствия, които ни се случиха имаме преовлажняване, имаме активирани свлачища. Така че, да, там има свлачище, има обходен маршрут направен, в момента е асфалтирана допълнителна лента, така че пътят нито е затворен…
Репортер: Няма кой да падне в дупката на Миков. 
Лиляна Павлова:
 Нито някой ще падне в дупката. Ето това вече е пиар, което той си прави, черният пиар обаче според мен на никого не помага. 
Репортер: Защо ни е „Дунав мост“ 2, като ние не може да стигнем по нормален път до него?
Лиляна Павлова:
  Едно време планирали „Дунав мост“ да го има, но не планирали и не проектирали пътя. Връщаме се на това, с което започнахме нашето пътуване…
Репортер: Защо не го проектираме второ правителство?
Лиляна Павлова:
 Проектирали сме го вече. 
Репортер: Защо не го правим?
Лиляна Павлова: Защото сега вече трябват пари. Знаете ли колко струва? Само участъкът Мездра – Ботевград само там ти е 340 милиона и като добавиш останалия участък, все пак говорим за магистрален габарит и т.н. 800 милиона като минимум за отскок.
Репортер: Защо по този начин Лили Павлова не отговори на лидера на опозицията, който казва, че вече трети път задава въпрос – кога ще се оправи пътят Видин – Ботевград, за да може хората да са спокойни?
Лиляна Павлова:
 Да ви кажа никога не ми е задавал въпроса, но… Той управляваше също две години, нищо не направи. Дори не го допроектира. Той така ме пита мен, все едно аз или който и да е било, ние все едно управляваме последните 15 години. Но за последните 15 години те управляваха три пъти. Какво направиха? Ако ще си хвърляхме така топката – то е най-лесно. Най-добре е да не си го мерим, защото ние имаме какво да покажем за разлика от тях. 
Репортер: Хайде да убедим хората, че от асфалт не се краде. 
Лиляна Павлова:
 Това също са някакви много страни митове и легенди. Ние се опитваме в момента със 100 млн. да ремонтираме толкова, колкото по принцип ако видим и старите им разчети, те искаха много по-малко със 100 млн., където може имаме участъци от 50, 100 метра, които виждаме, че са добри, пропускаме ги.  Как ще го крадем? Разбирате ли, че се опитваме да вложим повече асфалт с по-малко пари? Това се опитвам да кажа. Къде да си го нося асфалта? В Къщи? Абсурд просто. 
Репортер: Какво правим тук сега? 
Лиляна Павлова:
 Тук е станала катастрофа. Попилели са бализите.
Репортер: Скъпичко ли е?
Лиляна Павлова:  В интерес на истината знаците и материалите са нещо скъпо, както виждаме в 90% те са помляни. Една такава част от т.нар. еластична ограда, казана с думи прости мантинела, освен че е скъпо в момента, в който има катастрофа, ПТП,. Това е целта – да предпазва, тя трябва да се махне и да се сложи чисто нова. Те не са като джантата, като калника на колата, които можеш да изправиш.
Репортер: Тук кога сме ги инспектирали последно? 
Лиляна Павлова:
 Аз минах от тук, понеже се прибирах от Варна в неделя. Аз нон-стоп си минавам, те не знаят. Аз най-обичам да минавам, когато не знаят.
Репортер: И какво? Не познават ли колата? В последния момента като види…
Лиляна Павлова: С колко коли се движа, аз като му вляза в трасето… Така онзи ден във Варна го стресирах един с един багер. Брегоукрепваше при свлачището и му викам „Какво правиш тук?“, „Брегоукрепвам“, викам „Добре, не се шашкай. Дойдох да видя кой си, кой те е пратил, имаш ли договор? Що работиш? Почивен ден?“.
Репортер: Не е ли това мъжка работа тази?
Лиляна Павлова:
 Какъв е сега този сексизъм? Мъжка, женска. Като си министър на строителството не се предполага, че /…/само ще се моташ напред-назад. Нито аз ще седна да асфалтирам, нито нищо. Правя организация, координация и проверка на място. Само с проверка на място става. 
Репортер: Как се намира време за прическа? 
Лиляна Павлова:
 Рано сутрин. Добре че имам фризьора дето става рано сутрин с мене в 06:00-07:00 ч. Нямам време, друго време. Няма как.
Тук вече си влизаме в трасето. Тази част е вече готова, виждаме. Остава ни само последния клас, то се вижда. Тук са тествали аварийната лента.  Това е т.нар. заешка ограда, която в момента монтират. Окопите са готови.
Репортер: Ние първи ли минаваме по този участък?
Лиляна Павлова: Аз съм минавала и друг път.
Репортер: Говорим с камери.
Лиляна Павлова: С камери да, абсолютно никой не е виждал. Погледни каква красота. Не знам дали камерите могат някак си да го покажат?
Репортер: Разбира се, че могат. Сега го показват, да. 
Репортер:
 Павлова, пътят свършва. 
Лиляна Павлова: Не свършва. Това е един мост, много важен мост. Погледнете от отводняването колко е голямо. Тук имаме едно премостване, което трябва да бъде довършено, което мостово съоръжение ноември месец, когато госпожата с този цвят костюми три пресконференции даде как ще пусне магистралата ноември - ноември го нямаше. Тези основи ги нямаше. Работеха страшно много екипите. Страхотно, на пълна мобилизация. А иначе щяха да режат лента ноември, ако ги питаш. Все пак този участък, на който и археологията неслучайно до септември му е срокът, защото трябва да си свършат и те работата, а след това има доста работа. А ние м не можем да я претупваме. 
Репортер: Тук можем като онези, които си правят клипчета и ги качват в „You Tube“, да проверим с колко бихме могли да се движим. 
Лиляна Павлова:
 Точно със 140 се движим. Трябва да се внимава много, трябва да се внимава, защото високата скорост е… Всички сме любители на високата скорост, но трябва да внимаваме.
Репортер: Всички ли? И Вие? С колко максимум сте шофирали? Честно. 
Лиляна Павлова:
 Над 160. Тествала съм готов участък…
Репортер: Лентичките, винаги Борисов прибира лентички.
Лиляна Павлова:
 Който реже, всеки си взима парче. 
Репортер: Като режете заедно и вие си взимате лентичка. 
Лиляна Павлова: То си е традиция. 
Репортер: Какво правите после с тях?
Лиляна Павлова:
 Все в бързината, после пътуваме, командировка… Ето, пристигаме в Пловдив. Много работят хората, страхотни са. 
Репортер: Ще успеете ли с графика? 
Археолог: Да, да ще успеем.
Лиляна Павлова: Благодарение на магистралите ние можем да покажем и да проучим, защото това щеше да се седи така още 100 години. Ако не правим магистралата нямаше да го проучим. Така че, благодарение на това, хем строим пътища и хората пътуват бързо и безопасно, хем прочуваме историята и я показваме за поколенията.
Репортер:  250 км близо след като тръгнахме от София, къде сме? 
Лиляна Павлова: В момента се намираме на Димитровград, на големия пътен възел, на магистрала „Марица“, участъкът до Харманли. Това е лот 2 на магистрала Марица, който е последни буквално горещи метри на асфалтирането, което виждаме, тук на живо. Ексклузивно, специално за първи път показваме готовото трасе. Изцяло, вече почти участъкът, е готов.
Репортер: И края на месец май?
Лиляна Павлова: И края на месец май, ако си спазват сроковете и графика, виждаме, че се работи много активно, ето тук са бордюрите, мантинелите са сложени от тук на долу, канавките, заешката ограда, съоръженията са готови, така че остават последни буквално дни до завършването. И най-накрая да пуснем този дългоочакван, дългоотлаган и доста закъснял участък от магистралата. 
Репортер: Тук защо се случи това? 
Лиляна Павлова:
 Защото изпреварващата лента и основната лента, изискванията какъв да е асфалта, дебелините са различни от тези в аварийната лента. Аварийната лента се прави с обикновен асфалт. Тук се прави с т.нар. полимер модифициран асфалт. Виждаме вече и маркировка има. Тук е на 100% завършено това платно. 
Репортер: Тук премиерът идвал ли е сега, както изглежда? 
Лиляна Павлова:
 Не, не го е виждал още. Пазихме го за накрая като стане готово всичко, но то вече се вижда. Перспективата е много готина. 
Репортер: А това отстрани? Тези сини съоръжения? 
Лиляна Павлова:
 Това са шумообезопасяващите платна. Защото ние сме задължени тогава, когато минаваме в близост до населеното място, идват и мерят нивото на шума и се преценява и на всички тези места се поставят шумозаглушаващи съоръжения.
Репортер: Понеже стана прекалено позитивно, цикламената риза си казва „Колко много пари са това?“.
Лиляна Павлова:
 Пари, много, но от европейската солидарност. Двата лота са около 300 млн., малко над 300 млн. лева, но всъщност ние над 85% от тях ги получаваме безвъзмездно от Европа и за това имаме възможност да строим толкова много.
Репортер: Защо минаваме в другото?
Лиляна Павлова: Преценява. Това е строителят отпред ни води, така че той преценява кои участъци са най-добре, за да не пречим на работата. На тях понеже сега им се броят, буквално броени дни им остават за довършителни работи, а те са най-пипкави и най-много време отнемат. Те сега трябва да измият, тука да си довършат. 
Репортер: Ще има ли някаква специална церемония на 28-ми? Колко специална ще е?
Лиляна Павлова:
 Като всички церемонии. Ние сме длъжни, съгласно изискванията, имаме цял наръчник от Европейската комисия. За всяко едно евро, което инвестираме в проект…
Репортер: Тоест рязането на лентички ни е задължение?
Лиляна Павлова: То ни се плаща. Имаме процент от проекта, който задължително трябва да е за информация и публичност – информационни табели, стартираща пресконференция, заключителна пресконференция, информационно събития. 
Репортер: Пак си намерихте извинение за рязането на ленти
Лиляна Павлова: И всичко това се плаща от Европа. 
Репортер: Кой ще дойде от Европа?
Лиляна Павлова:
 Надявам се комисар Крето, европейският комисар по регионална политика, по покана на премиера Борисов лично. Важното е обаче ние първо да си свършим работата. Ето тук си има всичко. Красота. Само да нарушим всичкият протокол, набързо да покажа: Ето тук свършва нашият участък, магистралата. Това е лявото готово и дясното липсващо платно, да го покажа за интерес. Ето го, което ще довършим и него, това е старият участък на магистралата, който трябва да бъде довършен. 
Репортер: Който ще стигне до границата.
Лиляна Павлова:
 Да, за да може вече наистина е до граничния пункт, едно към едно, да бъде изцяло завършен. 
Репортер: Тук до кога?
Лиляна Павлова:
 Напъваме ги до края на май, но да кажем до 15 юни, защото много работа им остава довършителна. Буквално първите дни на юни трябва да го довършат, не е толкова много работата, така че действаме. 

 

mrrb