Министър Николай Нанков: Още тази година започваме да сторим „Хемус“

Министър Николай Нанков: Още тази година започваме да сторим „Хемус“

20 май 2017 | 14:07

Няма нова поръчка за тол-таксите, а възобновяваме старата, видяхме, че законосъобразния 24 часов срок е достатъчен да се подадат и оферти, и жалби
Още тази година започваме строителството за завършване на АМ „Хемус“, като се надям до три години да изградим над 20 км нови участъци. Това заяви в предаването „Седмицата“ на Дарик радио министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той обясни, че се чака решение на Върховния административен съд, след което АПИ има готовност да започне строитежа на 9 км от магистралата между Ябланица и Боаза, с осигурено финансиране от 55 млн.лв. Напреднали са процедурите по избор на изпълнител за строителство на още 16 км между Белокопитово и п.в. Буховци, където също може да се стартира работа до края на годината. Паралелно с това напредва и препроектирането на ново трасе за магистралата до Велико Търново с дължина 50 км. Очаква се проектът да е готов в рамките на шест месеца. „АМ „Хемус“ е сред най-важните приоритети на правителството и работим усилено, за да започнем строителство“, подчерта Нанков.
Регионалният министър отбеляза, че се работи активно и по реализирането на АМ „Струма“ , който проект определи като надрегионален с международно значение. „Усилията ни са насочени към завършване на всички подучастъци, като най-проблемно е Кресненското дефиле, и от пътна безопасност, и от икономическа гледна точка“, посочи министърът. Той съобщи, че се извършват процедурите по екологична оценка за новото трасе на магистралата, което предвижда запазване на съществуващия път в дефилето по посока Гърция и строеж на изцяло нов път в обратна посока, но на изток от дефилето. Министър Нанков предупреди, че ако до 2019 г. проектът не е окомплектован с необходимите документи и разрешение за строеж, има опасност безвъзмездните европейски средства да бъдат пренасочени за други проекти в областта на ж.п. транспорта или изграждането на скоростен път София- Ботевград- Враца- Монтана – Видин. Министър Нанков отбеляза, че изграждането на АМ „Струма“ е от изключително значение, както за пътната безопасност, защото в момента там стават най-тежките катастрофи със загинали, но и от икономическа гледна точка, тъй като пътят следва един от важните транспортни коридори за цяла Европа.
Министър Нанков отбеляза, че нуждите за пътния сектор у нас са огромни. По думите му около 80% от парламентарните питания към МРРБ в последните 4-5 правителства са свързани с необходимостта от ремонт и строителство на пътища и магистрали. „Въвеждането на тол- система и електронната винетка ще генерира годишно около 900 млн.лв., които ще вложим в ремонта и строителството на модерна и безопасна пътна мрежа“, заяви министърът. Той изрази съжаление, че за пореден път обществената поръчка за изпълнител на интегрираната пътна система е обжалвана. „Дадохме законосъобразен 24-часов срок за подаване на оферти, получихме шест такива, но и три жалби. Напрактика видяхме, че и този кратък срок е предостатъчен и за двете, така че обвиненията, които чухме в това отношение се разбиха като вълна в брегозащитно съоръжение“, заяви Нанков. „Процедурата, която обявихме не е нова, а старата от преди година. Тя не е променяна, няма дори нова дума или точка. Няма незаконосъобразно нищо. Какъвто и срок да дадем за оферти се вижда, че се обжалват“, коментира още регионалният министър.
Министър Нанков бе категоричен, че тол-системата и електронната винетка ще са по-справедлив модел за заплащане на пътни такси и който пътува и руши повече инфраструктурата ще заплаща повече. Повече приходи ще се генерира и от транзитно преминаващите автомобили, защото в момента България е страната с най-ниски такси за транзитния трафик. Той добави, че след внедряване на системата няма да сме и страната с най-високите, защото ще се приеме обективна методика за определяне на цените. „И в съседните ни страни, и в Европа, отдавна има подобни системи. Ние разработихме модерен модел, привнесен от техния опит, моделиран по нашето социално-икономическо състояние“, обясни министър Нанков и подчерта, че винетките няма да се променят и остават за леките коли до 3,5 тона, но просто няма да са хартиени, с което ще се спестят средства за издаване и разпространяване.

mrrb