Министърът на регионалното развитие и благоустройство Лиляна Павлова, в интервю за Радио „Фокус” – Варна: По регистър свлачищата в страната са над 1850, новообразуваните и активизиралите са над 20

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Лиляна Павлова, в интервю за Радио „Фокус” – Варна: По р

06 април 2015 | 12:35

Фокус: Министър Павлова, подписан ли е вече договорът между община Варна и министерството на регионалното развитие, касаещ ремонта на главния водопровод в града?
 

Лиляна Павлова: Да, в петък подписахме споразумение между община Варна и министерството на регионалното развитие и благоустройството, чрез което министерството ще осигури сума в размер до 3 млн. лв., от бюджета на ведомството за капиталови разходи. С тези средства ще се финансира проекта за ремонт на главния колектор на водопровода, който осигурява водоснабдяването на кв. „Аспарухово” и „Галата” . Искам да отбележа, че частта, която минава под Аспаруховия мост при ж.п. линията е в изключително лошо състояние, в предаварийно състояние с огромен риск от потенциално скъсване. Ако това се случи ще се спре водоподаването към тези райони. И кое е още по-рисковано – тъй като оттам минава ж.п. линията, има стесняване на тунела и на мястото, откъдето минава този главен водопровод. Ако се скъса би било много трудно самото ремонтиране, защото теренът е неподходящ. Именно затова сега общината трябва да направи проектиране и да проведе процедура за избор на изпълнител, който всъщност да направи този цялостен ремонт и да се подмени тръбата, която както казах е в много лошо състояние.
 

Фокус: А кога ще приключат ремонтите на главните булеварди във Варна?
 

Лиляна Павлова: Това, което видях ме радва, защото когато има разкопавания, това означава, че се работи. Това, което сме поели като ангажимент е изпълнено, защото държавата осигури 8 млн. лв. за ремонта на основния булевард, тъй като той осигурява достъпът на туристите и на пътуващите в града, т.е. това е ключов транспортен център. Виждам, че се работи на няколко фронта, тъй като и общината има осигурено финансиране от своя бюджет, но е много важно тези ремонти да приключат до началото на активния летен сезон, за да не затрудни туристическия трафик. Това което виждам, мен ме радва, но трябва да проявим търпение и разбиране. Навсякъде където искаме да имаме добра пътна инфраструктура, тя трябва да бъде направена сериозно – с подземни комуникации, с подмяна на ВиК инсталации и т.н. Тези дейности отнемат време и за това призовавам хората за търпение и разбиране, защото в крайна сметка е за добро.
 

Фокус: А какво се случва с пътя към к.к. „Златни пясъци”?
 

Лиляна Павлова: Тази година сме поели ангажимент участъкът от пътя – от изхода на Варна до входа на „Златни пясъци” да бъде ремонтиран, тъй като е в лошо състояние. Целта е да приведем пътя в добро техническо състояние, включително разбира се и съпътстващите дейности, като почистване на канавки, изрязване на храсти, маркировки и други такива дейности.
 

Фокус: А възможно ли е разширяване на пътя?
 

Лиляна Павлова: Разширяване не е възможно, говорим за частта, която е завоя на Т-образното кръстовище до входа, тъй като от едната страна там имаме защитена зона към горския фонд. Това което се опитваме направим е да приведем пътя в добро състояние и ако имаме някъде места за уширяване, тази възможност се проучва. Ясно е, че за трета лента в момента не може да се говори, но ако имаме места за уширяване трябва да се опитаме поне това да направим, но това тепърва ще се анализира от експертите. Тъй като трябва да съчетаваме ремонтните дейности с летния сезон, една част от дейностите ще се извършват в периода май-юни, а останалата част през периода септември – ноември.
 

Фокус: Каква е готовността на министерството за летния сезон?
 

Лиляна Павлова: Правим подготовката за началото на летния сезон, експертите в момента са ангажирани изцяло с провеждането на процедурите за отдаване плажовете под наем, като първите 4 концесии стартират. На 14 април ще бъде издадена заповедта за комисията, която ще започне работата по тях. На предстоящото заседание на Министерски съвет, което ще се проведе на 8-и април ще бъдат разгледани и останалите 6 концесионни процедури. Паралелно с това екипите ще дойдат да направят замерване на плажовете преди сезона, като вече са утвърдени по-голямата част от преместваемите обекти, а така също вече са утвърдени схемите за разполагане. Така че експертите ще дойдат да направят замервания на площите, обемите и т.н. Мога да кажа, че има мобилизация и подготовка за сезона. Успоредно с това се координират действията ни с колегите от Министерството на здравеопазването по отношение наредбата за водно спасяване и медицинска помощ. Смятам, че сезонът ще може да започне в добра организация.
 

Фокус: А какво се случва с деретата в кв. „Аспарухово”?
 

Лиляна Павлова: На 6-и април, до края на деня, община Варна трябва да подаде проекта за охранителните канали, които ще се финансират по линия на фонд „Солидарност”. Индикативната стойност, която имаме предвидена е в размер на 8 млн. лв., като очакваме проектът да бъде подаден в срок, което е много важно, за да се проведе оценителна комисия и през месец май да сключим договори, за да започнем процедурите.
 

Фокус: А какво се случва с ремонтът на Аспаруховия мост?
 

Лиляна Павлова: Направихме анализ на Аспаруховия мост, както и на по-малките мостове, тъй като те са няколко на брой и са в лошо състояние. Ситуацията е такава, че анализът, който се направи изисква повдигане на плочите, укрепване на колоните, подмяна на изолация и основата, като едва тогава реално може да се стигне до асфалтиране. Всичко друго би било палиативна мярка. Тук говоря за участъците, които са в най-тежко състояние. Тази година ще започнем с частта, която е всъщност малкия мост – достъпа към основния мост, като оставащите дейности ще са от 2016-а година, тъй като цялостното финансиране за тях е в размер на 35 млн. лв.
 

Фокус: А какви средства сте предвидили за укрепване на свлачищата и кои са най-критичните участъци?
 

Лиляна Павлова: По регистър свлачищата в страната са над 1850, новообразуваните и активизиралите са над 20. Най-тежко е положението по Дунавското и Черноморското крайбрежие, тъй като там абразията влияе изключително много и негативно. Тези които знам за този регион – Трифон Зарезан. Фиш Фиш са все активни свлачищни процеси. Това което планираме до края на годината е Пътната агенция, заедно с общините да бъдат бенефициенти по новата програма за „Околна среда”, в която имаме предвидени 40 млн. лв., с които средства да можем да финансираме някаква част от проектите. Ресурсът е крайно недостатъчен, а сега се довършва националната програма за преодоляване на свлачищата. 850 млн. лв. са общо необходимите средства до 2020 година ако искаме крайно решаване на проблемите със свлачищните процеси, като половината от тях вече са станали аварийни. Разбира се, ще ги приоритизираме и планираме, тъй като бюджета и на Междуведомствената комисия е ограничен – той е 70 млн. лв. годишно. Ще се опитаме да поискаме увеличаване на този бюджет и поетапното им финансиране. Паралелно с това съм предложила промени в Закона за устройство на територии, които са качени на сайта на министерството за обществено обсъждане. Очакваме предложения ако има такива, защото аз съм предложила затягане на режима във връзка с строителството в тези свлачищни райони, особено там където има данни, че свлачищата са активни. Така че това затягане съм сигурна, че няма да се хареса на голяма част от обществото.
 

Фокус: Благодаря Ви за този разговор!
 

Лиляна Павлова: И аз благодаря.
 

 

mrrb