Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за предаването „Лице в лице“ на БТВ

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за предаването „Лице в лице“

29 юли 2015 | 08:10

Водещ: Първият ми гост е Лиляна Павлова, регионален министър. Здравейте, госпожо Павлова.

Лиляна Павлова: Здравейте.

Водещ: Горещо лято и много горещи теми към вас, защото пътят към нашите кратки и по-дълги отпуски, удоволствието минава през вашата работа. И затова ще започнем едно по едно. Да ни кажете кога най-после ще стигаме до морето спокойно и бързо. Но преди да стигнем до по-магистралните терени, така да се каже, искам да разбера какво се случва по пътя Созопол – Приморско, който беше затворен от кмета Панайот Рейзи. Веднъж слага бариера – хората я махат; след това я бетонира – хората я махат. Преди мъничко чета, че чак Борисов се е намесил, за да се спаси шофьорският плаж.

Лиляна Павлова: Да, ситуацията наистина беше специфична, интересна, защото кметът реши да затвори този път. Това е панорамният път край морето, който е общински път, водещ наистина връзката Созопол – Приморско и част от курортите. Това, което мога да потвърдя е, че лично министър-председателят се намеси и след разговор с кмета на община Созопол настоя тази бариера да бъде незабавно премахната. И аз се надявам, че буквално в следващите часове тя ще бъде премахната. Този плаж е неохраняем, но както до всеки плаж, и до този плаж трябва да има осигурен достъп и възможност за всички желаещи да го ползват, независимо че там няма чадъри и заведения. Може би много хора предпочитат именно това, че той е див, без заведения, без задължителните чадъри и свободен за ползване. Така че аз мисля, че този проблем е приключен, така че след намесата на премиера…

Водещ: Но трябва ли премиерът да се намесва при всеки кмет, който решава да загради пътя на хората до плаж, традиционен за мнозина? Някаква логика има ли в това? В неговите правомощия ли е да затваря пътища?

Лиляна Павлова: Пътят е общински, но аргументите на кмета са, че той е в лошо състояние. Той със сигурност е в лошо състояние, но тук ние говорим все пак и за осигуряване възможност плажуващите да стигат. Това е една много дълга плажна ивица и аз смятам, че трябва да се намери балансът. Общината заяви готовност да предприеме мерки и да го ремонтира, за да го обезопаси, което е неин ангажимент. Това, което мога да потвърдя от името на държавата, като ангажименти на държавата, говорих вече и с областния управител, да има осигурено през министерството от събраните пари от концесии и наеми средства да осигури за този плаж все пак да има и няколко спасители, въпреки че е неохраняем. Всичко се случва. Има много случаи на удавяния на този плаж. Така че ще осигурим и няколко спасители, така, както министър-председателят изрично пое ангажимент и съответно разпореди на мен и на областния управител да направим необходимото. Така че тези мерки ще бъдат предприети, а всички, които имат желание да се възползват от плажа Алепу, да могат спокойно да стигат до него.

Водещ: Добре, само да повторя – пътят е общински. Вашето министерство има ли ангажимент към този плаж?

Лиляна Павлова: Не, нямаме ангажимент. Пътят е общински, той е преактуван, прехвърлен е на общината. Той е малък път и общината трябва да го стопанисва.

Водещ: Е изцяло господар и стопанин на този път.

Лиляна Павлова: Да, но господар и стопанин означава не да го затваря, а да го поддържа в състояние достъпно, за да могат гражданите да го ползват. И затова апелираме към кмета да предприеме действия, за да го обезопаси и да допусне всички желаещи да се движат по него.

Водещ: Голям абсурд се получи. Както казват възрастните хора, да се чудиш и да се маеш какво му щукна на този човек да слага бариери, бетонирани. Не знам, няма значение, минаваме към другите теми, които обаче вече са във вашия ресор и трябва да ни кажете. Тази мъка с пътуването до Гърция ще спре ли и наистина ли на 1 август, както сте обещали, вече човек ще може да се придвижва по-бързо?

Лиляна Павлова: Строителството продължава много активно да се работи буквално денонощно, както работят в последните дни. Така че имаме уверение на строителите, че ще можем да пуснем движението още в петък вечерта. Това е добрата новина от днешния ден. Инж. Лазаров беше днес на инспекция и ми се обади лично да докладва, че работят, за да го пуснат за движение, за да можем да освободим трафика. Разбира се, ще останат малки довършителни работи, които трябва да се случат, но те могат да се случват и да се изпълняват по време вече на движението. Така че цялото движение, целият трафик на този 15-километров участък от Сандански до Кулата и в участъка на КПП – този километър и половина, който допълнително ние направихме, изцяло ще бъде отворен в петък късно вечерта.

Водещ: В петък късно вечерта – обещавате, така да се каже?

Лиляна Павлова: Обещавам, а пък довършителните работи ще приключат до 20 август.

Водещ: Те ще пречат ли на движението? Те ще си го довършват, хората ще могат да пътуват?

Лиляна Павлова: Не, те няма да пречат на движението. Самото асфалтиране, самите ленти за движение, маркировка, мантинели, всичко ще бъде направено. Ще има допълнително, защото трябва от сегашния стария път, там където се движат сега колите, вече да се качат на магистралата, да са довършени едни 700 м от началото на пътя, допълнителни, но нищо, което засяга движението. Движението още в петък вечерта, 31 юли предсрочно ще бъде пуснато. Надявам се, всъщност, и строителите да спазят този ангажимент свой. И така, тази част от агонията, бих казала, защото наистина беше тежко. Вие помните година и половина там не се работеше.

Водещ: Три години – 15 километра ли бяха?

Лиляна Павлова: Изминалата година и половина – нула километра, никакви багери, никакви машини, никаква работа. Той беше буквално почти замразен като обект.

Водещ: Имате ли обяснение защо се случи?

Лиляна Павлова: Вие видяхте, че за 6-7 месеца ние го размразихме и отново го възстановихме.

Водещ: Защо се беше получило това? Наистина беше някакъв ад – три години 15 километра да се строят, като че ли не знам какво.

Лиляна Павлова: Очевидно не са могли да се разберат тогавашното ръководство на Агенцията с изпълнителя, който наистина е много труден изпълнител, гръцката фирма „Актор”, но важното е, че успяхме, довършихме го и го пускаме буквално след дни.

Водещ: Добре, сега пътят към българското Черноморие. Кажете, този участък пътния възел Белокопитово на магистрала „Хемус”, мисля, че има един нов срок – трябваше малко по-рано. Сега последно кога ще го пуснете?

Лиляна Павлова: По принцип ангажиментът беше да го пуснем до средата на месец август. Но това е също една добра новина от днешния ден – следващата седмица ще го пуснем и него, изцяло завършен и магистралният участък, който е от Шумен-Белокопитово, плюс големия пътен възел на Белокопитово, който вече ще облекчи трафика и движението, за да я няма тази тапа, тези големи инциденти, които се случваха на кръстовището в посока София, посока Русе, Варна и Шумен, което създаваше конфликти. Така че още в началото на следващата седмица и този участък ще бъде завършен.

Водещ: 10 август?

Лиляна Павлова: Не, говоря за началото на следващата седмица, най- късно до 4 август и този участък ще бъде пуснат в движение, напълно завършен. Което означава, може би трябва да кажем, че извън тези два, бих казала най-важни участъка за летния сезон, вие знаете, направихме ремонт на 45 км. от „Тракия”, спряхме сега за летния сезон и още 5 км. остават от участъка от „Тракия” на София-Пловдив да бъдат довършени като ремонти. 45 км. са готови и пуснати в движение, остават само два виадукта от тях , всички други виадукти бяха пуснати, както бяхме поели ангажимент.

Водещ: Виадуктите кога ще са готови?

Лиляна Павлова: Виадуктите са до края на годината. Но цялото трасе София-Пловдив е изцяло пуснато за движение извън тези два виадукта – по 400 метра. Но това, което исках да кажа, че освен пускането на Шумен-Белокопитово, участъкът от магистрала „Хемус” – Шумен-Варна също ще бъде ремонтиран. Ремонтите ще започнат на 1 септември, след приключване на активния сезон, за да  може от 1 август до 1 септември всички плажуващи, всички искащи да пътуват към морето, а там също сериозен трафик има към нашето черноморско северно крайбрежие, да бъде спокоен. И от 1 септември да направим и тези участъци, които също са в много лошо състояние по това направление.

Водещ: За да спрем за „Тракия” да говорим, разбрах от ваша гледна точка, а тези задръствания, които на изхода стават и човек с часове не може да излезе от София, за да стигне за пътя за морето...

Лиляна Павлова: Само да кажем, за съжаление съвпаднаха ремонтите на Столична община, които ремонтират Цариградско, съвпаднаха... Няма как.

Водещ: Те са изцяло ремонти на Общината.

Лиляна Павлова: Да, така е. Но сега е времето за ремонти. Трябва малко търпение да проявят софиянци...

Водещ: Голямо чакане е.

Лиляна Павлова: Нормално ремонтира се, но лятото е сезонът на ремонтните, няма как. Самата магистрала вече няма ремонти, извън два виадукта...

Водещ: Тапата става на изхода на София.

Лиляна Павлова: Имаше и една тапа миналата седмица, но тя беше поради тежка катастрофа. Но случват се и тези неща. Сега ремонтираните участъци са много хубави, много приятни за пътуване – вие видяхте новата технология, която въведохме извън ремонтите – т.нар. „шумяща маркировка”, за да може при заспиване на водачите да ограничим ПТП-тата. Но пък виждаме и изкушението на бързите скорости и апелирам наистина всички да спазват правилника за движение, защото и ремонтираните участъци създават предпоставка ...

Водещ: Има един път, за който не мога да не ви попитам. Пътят на труповете го наричам аз, пътят убиец Бяла-Русе. Там нещо може ли да се направи, защото страшно много хора си отидоха на този път?

Лиляна Павлова: За съжаление всяка седмица, да не кажа всеки ден, има ПТП там. Много жертви взима участъкът при Бяла. Така, както бяхме в Русе миналата седмица и министър-председателят потвърди пред русенци, мога да го потвърдя и днес, че ще се уреди финансиране и започваме работа и по това много важно направление Русе-Велико Търново.

Водещ: Кога?

Лиляна Павлова: Всъщност вече процедурата за избор на проектант на това трасе е в ход и се надявам, че още септември започваме проектирането, ако няма обжалване на процедурата. Има 11 кандидати, които имат желание да правят това проектиране, ние сме предложили шест вариант на трасе, между които проектантите трябва да правят, да изберат, да направят всички проучвания и проекти, за да можем да изберем. Срокът на тези проектанти ще бъде около девет месеца – 270 дни са всички проучвания, с всички варианти на проекти.

Водещ: Ще стане ли по-безопасен пътят?

Лиляна Павлова: Само да потвърдя още веднъж – ние проектираме магистрален габарит, магистрален участък Русе-Велико Търново, 103 км. Индикативната стойност е 250 милиона евро, защото участъкът е тежък, има тунели, има виадукти много на брой, много на брой съоръжения и пътни възли, така че това е един много сложен участък. Но аз се надявам, че ние през 2017 г. ще можем да започнем строителството. Той ще е разделен на лотове, както стандартно го правим, и разбира се, приоритетно ще започнем с участъка Русе-Бяла, който е и най-критичният и с най-много тежки произшествия.

Водещ: Отговорът ви е „да” на въпроса ми ще стане ли безопасен.

Лиляна Павлова: Категорично да. Защото когато имаме безконфликтно движение, когато нямаме двупосочно движение в една лента и разминаване на автомобили, е много по-безопасно. Откакто пуснахме магистрала „Тракия” в пълнота, откакто новият участък е изцяло завършен, там ПТП нямаме с такъв интензитет. Имаме 10 пъти намаляване изобщо на ПТП. Това е посоката и пътят, към който вървим – завършване на магистрален пръстен, там да качим и тежкотоварния трафик. Така облекчаваме и по-малките пътища – 2-ри и 3-ти клас, които са и в по-лошо състояние, разбира се.

Водещ: Преодоляхме виртуално, така да се каже, магистралите до морето, и кацаме на българското Черноморие, г-жо Павлова. И там какво ни заварва – едни плажове, които се дават на концесия от вашето министерство, с едни чадъри и шезлонги, които според мен на конкурентни европейски цени мисля, че водим. Няма според мен – пътувала съм и знам, че толкова скъпи шезлонги и чадъри никъде няма. На повечето места човек като си вземе хотел, му се полага безплатни шезлонг и чадър. Тук не стига, че не са безплатни, но и са на безбожни цени – излизат два шезлонга с един чадър около 50 лева много често. Може ли нещо да се направи, защото това намалява и вкуса от удоволствието, а и бягат хората.

Лиляна Павлова: Ситуацията наистина е сложна с българското Черноморие, по много причини. Нека да уточним – съгласно картите и актовете за изключителна държавна собственост, каквито са плажовете, са 209. 95 от тях са неохраняеми или частично охраняеми, 114 се стопанисват от концесионери или от наематели, ако няма концесионери. 99 от тях са отговорност на Регионалното министерство, 21 от тях са отговорност на областни управители, тъй като преди режимът позволяваше областните управители да ги стопанисват.

Водещ: Приемете, че питам за вашата отговорност.

Лиляна Павлова: Не, аз мога да отговоря за всички. Ние направихме проверка на абсолютно всички плажове. Имаме обобщена информация, тя беше представена и качена и на нашия сайт. По отношение на това на плажовете дали имаме равностойно 50 на 50 свободна част с платена част...

Водещ: Имаме ли?

Лиляна Павлова: В по-голямата част от случаите имаме. За съжаление имаме и места, на които това не се прави и съответно ние сме издали своите констативни протоколи и препоръки. Ако не бъдат спазени, почваме санкции, ако имаме систематично неспазване, ще вървим пък към прекратяване на договорите. Втори проблем – преместваемите обекти. Масово концесионери и наематели нарушават броя на преместваемите обекти, както и площта, на която ги разполагат.

Водещ: Имате предвид бараки, ресторантчета, кафенета.

Лиляна Павлова: Хитринките, биха казала, които правят, особено масово на Слънчев бряг, на Св. Влас, Несебър – те имат преместваем обект 10 квадрата, но започват да си поставят абсолютно незаконно маси, чадъри, шезлонги, шатри по плажа. Това е масовият случай, много са установените пропуски. Отново констативни протоколи, глоби, плащат си глобите, не ги махат. Ние тази година ще бъде безкомпромисни и в края на сезона, както повелява законът, имаме това право, ще предложим прекратяване. Следващият проблем – проблемът с недостиг на спасители и не навсякъде медицински пунктове, оборудвани с принадлежности. Издали сме предписания, тези проверки ги правим ние (...) Понеже е Министерски съвет, Министерството има своя ангажимент по геодезическо заснемане и другите проверки, РЗИ, съвместно с морска администрация.

Водещ: Кажете обаче за цената. Защото на мен преместваемите обекти по-малко ми пречат, отколкото скъпият шезлонг.

Лиляна Павлова: Само искам да направя една уговорка - държавата, това, което изисква от концесионери и наематели, е да си плащат таксата, която такса те по своя финансов план трябва да избият най-вече от заведенията и преместваемите обекти. Ние не задължаваме наематели или концесионери да поставят чадъри и шезлонги и съответно имат право да не събират такса за тях. Имат право обаче да събират и оттам идва всъщност големия проблем, че те имат абсолютно неравнопоставено ценообразуване. На нашия сайт, за да сме коректни, сме публикували цялата информация, с която разполагаме, за всеки един плаж – колко струва шезлонг, колко струва чадър. Вариацията е от 2 лева до 28-35 лева. Наистина е толкова широк спектърът и диапазонът на цените. За всеки плаж това може да бъде видяно. И аз още веднъж апелирам към всички тези концесионери и наематели – имат право, могат да намалят тези цени, могат да освободят, защото виждаме какво става.

Водещ: Това гони хората просто. Когато можеш за същата цена на хотела да си безплатно на плажа в друга страна, това гони хората. Според мен това е много важен въпрос. И ако имате други механизми да повлияете, не знам...

Лиляна Павлова: Законово можем само да препоръчаме, не можем да ги задължим. Поне към момента е такъв законът

Водещ: Финал на разговора. Само кажете със строителството по дюните какво става. Продължава ли тихомълком някой да си строи и да си получава разрешителни?

Лиляна Павлова: Тук мога за заявя – вие знаете нашата категорична позиция. Ние протестирахме пред Прокуратурата, тя подкрепи нашия протест и вече отменихме и четирите разрешения за строеж, издадени от община „Царево” за къмпинг „Юг”. А това, което мога предварително да съобщя - в утрешния ден предстои да отменим още четири разрешения за строеж, които протестирахме пред Прокуратурата.

Водещ: Къде?

Лиляна Павлова: За „Корал”. Които са на къмпинг „Корал” и по протежение на плажната ивица. Протестирани са 15, четири вече са потвърдени. И поетапно се надявам да отменим и всички останали. Така че мисля, че с това ще затворим поне на тези изключително важни обекти по Черноморието – и „Корал”, и „Юг” – да се застроява от тук нататък.

Водещ: Има много въпроси за санирането, защото това е важна тема.

Лиляна Павлова: Санирането работи – има предвидени средства и за строителство, и за строителен надзор. Спекулациите, които излязоха по медиите, са неверни, некоректни.

Водещ: От Строителната камара, че нямате пари за надзор.

Лиляна Павлова: Ние сме апелирали към тях, те също ще си го опровергаят, увериха ме. Има осигурено финансиране, искам да успокоя всички, могат да кандидатстват и да участват в санирането. Първата сграда ще е готова и на 20 август ще покажем и добрите практики.

 

 

 

mrrb