Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за предаването "Още от деня" на БНТ

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за предаването "Още от деня"

30 юни 2015 | 19:00

Водещ: „Още от деня“ започваме с министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Здравейте. Усмихнахте се на този текст, който прочетох преди малко. Няма да разстрелваме ние изпълнители, ако са изпълнили некачествено поръчките, които сте им възлагали.
Лиляна Павлова: Разстреляйте министъра, ако с това ще решим проблема.

Водещ: Не, министъра в никакъв случай, но не може ли да се вземат мерки, примерно тези, които не работят добре просто по някакъв начин да се санкционират по отношение на обществените поръчки, в които те участват. Като е санкциониран веднъж за некачествено, в срок не е изпълнил всичко, да не участва…
Лиляна Павлова: Това сме го разглеждали като опция, защото имаше наистина идея да създадем така наречения „черен списък“. Ако говорим сериозно, наистина това сме го обмисляли – създаването на черен списък на изпълнители, които са давали фалшиви документи, банкови гаранции, лошо качество и т.н.

Водещ: Да, звучи логично.

Лиляна Павлова: Европейската директива обаче и за обществени поръчки, която прилагаме всички 28 страни-членки на Европейския съюз (ЕС) казва, че това е неравно третиране, защото ако някой се е провалил в един да кажем търг, участък или в един консорциум, не означава задължително, че той ще се провали и на следващия, и трябва да му дадем равен шанс и достъп той да докаже, и да го контролираме повече. Именно затова вие знаете, че ние се опитваме в максимална степен и се стараем да наблягаме на контрола и както се случи и сега с магистрала „Марица“, и преди това с участъци на „Тракия“, дори сега при ремонтите, инструктираме ги, махат положен асфалт. Сега даже махнаха на моста на 9-ти километър, махнаха изолация, която бяха поставили.

Водещ: Сериозно? Изолация?

Лиляна Павлова: Полагаха я наново, така че максимално се стараем да контролираме това, което можем да правим. Знаете, имаме така наречените роботи, едни специални машини, които са като камиони, с които мерим товароносимо способност на пътя.

Водещ: Качество на асфалт.

Лиляна Павлова: Там са усилията. Няма да ги стреляме, но по-скоро правим необходимото, за да се премахва некачественото и да се прави наново за сметка на този, който работи некачествено.

Водещ: Да, защото постепенно тази статистика трябва да върви вече по-нагоре, а не само 10 или 12% от хората да харесват тези ремонти. Сега обаче, практически кажете, утре е 1 юли, нали знаете?

Лиляна Павлова: Знам.

Водещ: Въпреки че имате една секунда повече. Знаете ли, че имате една секунда повече днес? Тази вечер 30 юни ще бъде с една секунда по-дълъг деня, така че имате още една секунда, за да отворите магистралите.

Лиляна Павлова: Ако бяхме магьосници, сигурно за тази една секунда можехме, но вие виждате какъв проливен дъжд вали в момента навън. Не можем да си позволим, именно заради качеството, за което говорим, защото е най-лесно в момента да положат асфалт маркировка, тя след 3 дни ще пропадне. Именно, защото държим на качеството, в момента сме забранили да се полага асфалт и да се прави маркировка, защото това именно ще доведе до некачествените пътища. Иначе, имаме вече, знаете, пуснахме два участъка от пети до десети километър. Значително отпуши влизането и излизането в София.

Водещ: За „Тракия“ говорим нали?

Лиляна Павлова: За „Тракия“ разбира се. Отпушихме и от 63-ти километър участъка вече два дни предсрочно. Тази вечер, ако не валеше дъждът, можехме да пуснем изцяло още 10 километра, но ще ги пуснем утре сутрин. А утре до края на деня основните участъци, ние ще ги пуснем всичките, но няма да имат маркировка, но за да отпушим движението, за да спазим обещанието, за да няма това, което в момента също показвате на екрана, отбитото шахматно движение, ние ще ги пуснем и поетапно всеки ден за по няколко часа само ще правим прехвърляне на движението, за да се довърши маркировката. Тя е много важна. Тези, които вече са карали по участъците, виждат – тя е нов вид, тя е шумяща, за да е против заспиване, за да имаме, надявам се, по-безопасно предвижване. Има една машина, която може да я прави и отнема време да я прави.

Водещ: Само една ли прави шумящата маркировка?

Лиляна Павлова: Да, в момента имаме една машина, която прави на този участък тази маркировка. Тя е специфична технология, но е много полезна против заспиване, да не влизат в банкета, да не се удрят в мантинелите.

Водещ: Да ви кажа обаче нещо от моя опит, тъй като…

Лиляна Павлова: Да се възползвам само още веднъж да кажа. Пускаме участъците поетапно от утре. Ще им правим маркировка до края на седмицата и ако вали дъжд, ще продължим когато не вали, но всички да имат търпение. През деня ще има по няколко часа, в които ще се довършват маркировките, следващата седмица, но е по-важно, за да е качествено и да е устойчиво.

Водещ: Мога ли да ви дам един съвет, практически, от моя скромен шофьорски опит, тъй като пътувах по магистрала „Тракия“ преди две седмици до Бургас и обратно? Правете, когато маркирате, на по-къси участъци. Дългият участък създава проблеми. Когато вървят колите в две ленти само за Пловдив или обратно. Ако се прави на къси участъци никога не става.

Лиляна Павлова: Веднага ви казвам. С тази машина за тези участъци, които искаме да правим, искаме да взимаме най-лекия трафик от деня. Това е между 10 и 4. Това са 6 часа, в които за 6 часа можем да положим около максимум 4 километра. Така че, ще затваряме на максимум 4 километра следващите дни, поетапно следващата седмица и до една седмица, ако не вали, ще приключим маркировката.

Водещ: Защото се нервират хората. Като стане тапа хората се нервират.

Лиляна Павлова: Но след това ще им е хубаво и цяло лято ще карат по хубаво, по нов асфалт.

Водещ: По магистрала „Тракия“ е ясно. Сега кажете за магистрала „Струма“.

Лиляна Павлова: Само да използвам за магистрала „Тракия“ да кажа. Поетапно, както казах, с маркировката до края на седмицата и с това завършваме 45 километра, изцяло ремонтирани от участъка София-Пловдив по магистрала „Тракия“. Това, което ни остава за септември, което искам наистина да благодаря изключително много на екипа на АПИ, на автомагистрали и всички, които помагаха в този процес, всички фирми, които се включиха като подизпълнители, защото успяхме за два месеца буквално да ремонтираме толкова, колкото по принцип по план беше за две години в предишния период на предишната обявена поръчка. Успяхме да го направим при пълна мобилизация и наистина троен режим на работа. И аз им благодаря. Усилията бяха много сериозни. Остават само 5 километра в участъка София-Пловдив направлението, които ще се правят септември. Всички други 45 километра са готови, направени и с това приключваме магистрала „Тракия“.
Водещ: Чудесно. Казано-изпълнено.

Лиляна Павлова: Да, точно така. Остават няколко виадукта. Вие знаете, те липсват, те са изцяло премахнати. Нови греди, нови колони се правят и т.н.
Водещ: Забелязах го и това, че половината ги няма.
Лиляна Павлова: Четири виадукта на магистрала „Тракия“ и съответно четири виадукта на магистрала „Хемус“. Тези, които са на магистрала „Хемус“, това са много сериозни съоръжения, ще бъдат готови през ноември. От четири, които са на магистрала „Тракия“, два от виадуктите ги пускаме сега на 20 юли, а останалите два и тях на есен, защото са огромни съоръжения. Така че, тапи няма да има. Ще има четири участъка по 500 метра, които… ще има преминаване, но то не създава тапи, защото е направена организация на движението и се надявам, че ще има и пожелавам на всички безаварийно пътуване.

Водещ: Ще стигнем и до безаварийното пътуване. Кажете обаче сега и за тези, които въпреки кризата в Гърция, с повече кеш пари, съм убеден, че много хора ще стигнат до „Кулата“, обаче как ще стигнат до „Кулата“? това лято ще има ли проблеми там? Онази отсечка, където се минава през Петрич, кога ще бъде готова?
Лиляна Павлова: Вие знаете, отсечката я заварихме на 60% готова и изрязана буквално със строител, липсващ на обекта. Върна се строителят, работи много активно вече на 24-часов режим на работа. Срокът е 1 август да пуснем участъка. Ще направим всичко възможно да го пуснем за движение дори да не е напълно завършен. Два са проблемите там. Единият проблем, че има да се измества жп линията и ще трябва да спрем за няколко дни цялата жп линия и влака, който пътува от България за Гърция, за да може да бъде преместена жп линията и да продължи работата. Така че, се надявам, че чисто вече е въпрос на добра координация с колегите от БДЖ, но аз пак казвам, разчитам, че ще се справят. И второто е целият почти /…/, който ползват българските строителни фирми за асфалта, се доставяше досега от Гърция, доставките спряха. В момента се предоговаря. Разчитам и те бързо да се справят, и това да не възпрепятства датата 1 август. В противен случай графикът като технологичен график е за 1 август. Надявам се форсмажорът покрай Гърция и /…/ покрай ситуацията с жп линията, която трябва да затворим, за да може да се довърши един участък, през който минава трасето на магистралата, а в момента има жп линия, и тя все още е там и влакът минава, така че максимално усилията ни са пуснем трафика да се движи от 1 август, защото тогава е най-активният летен сезон..Не че искаме да стимулираме да ходят в Гърция, защото предпочитаме да има на българското Черноморие повече туристи, но ще направим необходимото да се минава, и да не се минава през селата, през августовския най-натоварен трафик.
Лиляна Павлова: След 1 август, да.
Водещ: Защото юли месец предполагам, че тапите ще бъдат доста сериозни.
Водещ: Първи месец, на юли месец, да. А до Благоевград?

Лиляна Павлова: Участъкът на Благоевград – бях на място на трасето. Много работа е извършена, много работа предстои. До 31 октомври е срокът, който…
Водещ: До 31…Т.е. да хване поне зимния сезон.
Лиляна Павлова: За зимата със сигурност до Благоевград ще пътуваме за ски по магистрала до Благоевград.

Водещ: По магистрала. Ето, това е една добра новина. Сега, другата ви кризисна тема – незаконното строителство. Гърмен, „Орландовци“, и в Гърмен започнаха да премахват незаконните строежи. Между другото, аз четох една статистика, която от вас излиза, която мен лично ме учуди, че ДНСК премахва 800 незаконни сгради годишно, което прави 60-70 на месец. Това много или малко е за мащабите на България?
Лиляна Павлова: Трябва да го разграничим, да, първо като говорим за статистика, средно годишно ДНСК премахва между 800 и 900 сгради. Това беше, мога да го кажа и в предишния мандат като министър, отварям една скоба, не за да злорадствам, а за да покажа, че трябва да има воля за нетолериране на незаконно строителство. В мандата на правителството „Орешарски“ няма премахнати почти сгради.
Водещ: Няма?
Лиляна Павлова: Тъй като там не се толерираше спазването на закона, очевидно, от органите на ДНСК.
Водещ: Добре, ще стигнете ли докрай всички незаконни строежи на ромското население, независимо къде са те – не казвам наведнъж, не казвам за 24 часа, но лека полека да бъдат премахнати?Лиляна Павлова: Още веднъж да кажем – ние винаги, и аз, като политика, която сме провеждали, че пред закона сме равни всички и законът трябва да се спазва. Законът не предполага узаконяване на незаконно строителство, а се прави премахване. Затова ние премахвахме преди, ще премахваме и сега. Но не делим населението и сградите на ромски или неромски. Ето, ние премахваме средно годишно 800, 60-70 на месец - не ги делим на това какви са – премахват се, толкова е капацитетът на ДНСК, толкова сгради се премахват. Искам да ви кажа, че от началото на годината сме премахнали над 400 сгради.
Водещ: Досега?
Лиляна Павлова: Да, до ден днешен.
Водещ: Значи планът 800-900 ще го изпълните и тази година.
Лиляна Павлова: Да, толкова е капацитетът. Повече от това няма физическа възможност да правят органите на ДНСК. Премахваме като част от тях и незаконни – ето, този месец премахваме не само в Гърмен, премахваме и в Пазарджик, премахваме и в София, в Самоков, на много места.
Водещ: Орландовци?
Лиляна Павлова: Там премахват общините. И това е, понеже ме питахте дали е много или малко. Трябва да направим друго разграничение – до 2012 г. само ДНСК премахваше незаконни строежи. Казано с други думи, общините даваха разрешение за строеж, оттам нататък не проверяваха законно ли е, незаконно ли е, позволено ли е. През 2012 г. имаше разделение в закона – за голямата категория обекти – първа, втора, трета категория, за големите стратегически обекти, контролираме ние, Министерството, чрез органите на ДНСК. За ниската категория, каквато категория са включително и ромските квартали, но и къщите пета категория, четвърта категория, те са в компетенциите на общините. Общините са тези, които трябва да издават разрешение за строеж и съответно да премахват, ако има незаконно строителство. Така че ние довършваме стари, заварени, но непремахнати все още незаконни строежи, когато говорим за ромски квартали и съответно ниска категория. Наш ангажимент и премахваме – до момента сме премахнали доста сериозни масивни, как да ги наречем, хасиенди, къщи...
Водещ: Много работа ви се отвори това лято.
Лиляна Павлова: ... в чашата на язовир Кърджали, на язовир Ивайловград, на доста сериозни постройки...
Водещ: Продължава да се работи там.
Лиляна Павлова: Продължаваме да премахваме, защото продължава да има непремахнати. Така че, не делим на роми и нероми – строежите се премахват, когато са незаконни.
Водещ: Имам впечатлението, че вие като министър най-много работа ще имате през лятото, защото пък сега Върховна административна прокуратура ви възложи проверка на плажовете.
Лиляна Павлова: Може ли само едно изречение за Гърмен?
Водещ: Може.
Лиляна Павлова: Много е ясно да не си прехвърляме отговорностите, но все пак кметът е кмет и е избран от населението, за да се грижи за местната общност.
Водещ: Тя ви критикува, между другото, напоследък.
Лиляна Павлова: Тя си е почнала предизборната кампания предсрочно, което считам, че е крайно неприемливо. Предизборната кампания, бих ѝ напомнила, че започва на 25 септември. Дотогава тя е кмет за всички граждани, които живеят там. И като кмет е длъжна там, където има земеделска земя, ако искат гражданите, на които е издадена адресна регистрация, а е издадена – тя е била зам.-кмет на г-н Башев, не пада от Луната, да не се прави и тя на ударена – след като са им издали лична карта с адрес на нерегулирана улица номер едно, сега трябва да регулират улицата. Тази регулация я прави кметът, прави подробен устройствен план, промяна на предназначението на земята и предоставя на тези хора, които живеят там отдавна, правото с отстъпено право на строеж да си я купят и да построят законно. Това е ангажимент на общината. В момента общината има възможност – училището в Осиково е празно и свободно – да настани всички тези, които имат адресна регистрация...
Водещ: Да, добър съвет дадохте.
Лиляна Павлова: И тя трябва да го направи с решение на общинския съвет. Надявам се да го направи, имат извънредна сесия, мисля утре или вдругиден, да го направи, апелирам към нея. Държавата ще помогне с каквото може на национално ниво, но местната власт също е държава – трябва да си изпълни правомощията на кмета.
Водещ: Добре. И сега за това решение на Върховна административна прокуратура от днес. Възлага ви проверка по всички плажове.
Лиляна Павлова: Само още, да, и да кажа и за това...
Водещ: Пак ли за Гърмен?
Лиляна Павлова: Не. Министерството отговаря все още като компетентност и за плажовете. Ние не чакахме, разбира се, да ни каже Прокуратурата, а всяка година Министерството извършва проверки на плажовете. Малко статистика: Имаме общо 209 плажа. От тях 95 са неохраняеми, както сме ги обявили на 1 юни, когато почна сезона, 114 са охраняеми. Ние сме си възложили процедура, процедурата приключи миналата седмица, избрани са изпълнители, тази седмица сключваме договори с геодезически фирми и те до края на месеца имат ангажимент да извършат проверка и да ни кажат дали всеки плаж е спазил изискването за 50% свободна площ, 1% преместваеми обекти, 1% търговски обекти. Така че ние това го правим и по принцип. Разбира се, сега Прокуратурата ни помоли за по-кратък срок, ние ще предоставим каквото имаме като данни веднага...
Водещ: Има ли толкова много нарушения по плажовете, че Прокуратурата толкова много се е въодушевила?
Лиляна Павлова: Винаги има нарушения и ние ги санкционираме всяка година. Тази година сме започнали, има вече извършени проверки, още миналата, по-миналата седмица в Несебър сме установили проверки. Там, където има нарушение, ние даваме предписание, тридневен срок, а ако не изпълнят, ние санкционираме финансово. Така че изпълняваме тази функция и до края на месеца ще имаме много ясна и точна картина къде е имало нарушения, къде са отстранени, къде сме ги глобили. Това се случва всеки път. За нас най-важните са две неща: вече екипът на Министерството работи и са на място на терен, на всички плажове, които споменах – 114 на брой, ние ще проверим има ли спасители, има ли медицинска помощ и има ли необходимите свързани дейности с почистване. Това го правят служителите на Министерството заедно със служителите на РЗИ-тата и служителите на Морска администрация, проверяват дали има лекари, дали има спасители и дали плажът е достъпен свободно. А фирмите замерват дали 50% е свободната площ.
Водещ: Приключваме. В 30 секунди, последен въпрос. Вие зарадвахте ли се днес от похвалата на Юнкер за тези 100 милиона, които сме предоставили? Похвали и премиера, похвали и България. Тези 100 милиона ще помогнат ли пък ние да вземем малко повечко пари от този план?
Лиляна Павлова: Разбира се, че се радваме на похвалата. Това показва, че ние сме от първите държави – първата беше Люксембург, ние сме, мисля, че втората или третата, която активно участваме в плана „Юнкер”. Съфинансирайки ние създаваме именно предпоставка много повече проекти да започнат веднага да се реализират, а да не чакаме да дойдат при нас банковите институции. Ние се включваме чрез Банката за развитие с нашите проекти, включително можем и с програмата за енергийна ефективност. Тя вече е в ход, започнаха първите сгради – над 1200 са ни сградите ни за енергийна ефективност, така че имаме с какво да се включим в този план.
Водещ: Добре. Благодаря за това интервю. Успех ви пожелавам цяло лято.
Лиляна Павлова: Благодаря.
Водещ: И все пак, вземете си малко ваканция.
Лиляна Павлова: Първо да направим ремонтите и да проверим плажовете и тогава.

mrrb