Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за предаването "Здравей България" на Нова телевизия

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за предаването "Здравей Бълга

05 август 2015 | 11:57

 Водещ: Здравей, България. Лиляна Павлова ни е на гости, добро утро.

Лиляна Павлова: Добро утро.

Водещ: Голяма загадка и направо судоку, свързано с Белокопитово – може ли да се завива наляво или не, ние сега ще дадем някакви разяснения. Но първо, общият коментар, защото Лиляна Павлова и на влизане в студиото каза, че май всички освен от футбол и политика, и от магистрали разбират. Засегна ли ви това, че беше заподозряна проектантска грешка, каквато да кажем има ли в крайна сметка?

Лиляна Павлова: Проектантска грешка няма. И както наистина казах – в България от футбол, от политика и от пътища разбират всички. Няма лошо. Аз се радвам, че се провокира този разговор. Само още веднъж да кажем, съоръжението отговаря на всички норми, проектантски, прекрасно съоръжение. За първи път се прави такова в България. И може би, защото е ново и различно, хората не са още пътували по него, не са виждали такова съоръжение в България и може би затова предизвика този бум.

Водещ: Защо е различно?

Лиляна Павлова: Дори и най-големите ни критици, които бяха във Фейсбук, когато минаха, видяха и заснеха, видяха, че има и ляв завой, и десен завой и качване и сливане във всички посоки и всички направления, които обслужва. Така че аз смятам, че няма проблем. Излишно се преекспонира темата. Проблем няма. Пътният възел функционира изключително добре. И най-важното е, че създава възможност за безконфликтно и безаварийно преминаване.

Водещ: Въпрос към Лиляна Павлова, който постави преди това Мария Капон – за цената. Имало ли е ситуация, в която са били изкупени от неинформирани частни собственици земи, някой да ги е окрупнил информиран добре за проекта с цел да ги продаде на безбожно скъпа цена и от там ли е оскъпяването? Или нямате такава информация?

Лиляна Павлова: Много важна информация, която трябва да кажа пред вас и най-вече за зрителите, които ни гледат, защото пак се преекспонира и хора, които не разбират и не знаят каква е ситуацията говорят отново. Тази магистрала плюс този пътен възел, който сега ни се струва много страшен и много сложен е проектиран 80-те години. Този проект е ‘84-а година. Отчужденията на земите са правени ‘90-те години. Така че всякакви спекулации по тази тема можем да ги затворим с това изречения. ‘84-а г. проектиран, отчужденията са правени в периода ’96-а, ’97-а, ’98-а г. Всичко друго са спекулации и опити да се нагнетява едно бих казала излишно напрежение.

Водещ: Още за пътищата и да се разходим конкретно. Борисов каза – Хемус половината ще е готова, това е част от „Хемус“ всъщност този пътен възел. Колко километра има, които не са магистрала по направление София до Варна и колко ще останат непостроени?

Лиляна Павлова: Така, в момента имаме 170 км магистрала и трябва да изградим 250 км от АМ „Хемус“. От тези 250 км, които трябва да изградим от автомагистралата ние вече сме в тръжна процедура и буквално до няколко месеца, ако няма обжалвания ние ще сключим договор за строителството на още 60 км. Това ще в връзката от Ябланица, където в момента свършва автомагистралата до разклона Плевен – Ловеч. Това е първият участък, за който вече сме в процедура.

Водещ: Кога ще стига до Ловеч, според вашите планове, магистралата?

Лиляна Павлова: Пак казвам, всичко зависи от една страна от отчужденията, които трябва да направим, второ, да няма обжалване на процедурата. Но най-късно следващата година вече ще имаме реално строителство, което ще започне. То трае две години. Така че до 2018 г. ние ще имаме тези 60 км.

Водещ: За две години могат да се построят 60 км, смятате?

Лиляна Павлова: Две години като строителство. Но преди това една година трябва да мине в отчуждавания, в парцеларни планове, допроектиране и т.н.

Водещ: Наистина ли 2 млрд. би струвала?

Лиляна Павлова: Цялата магистрала, цялата отсечка от 250 км индикативната й стойност е около 1,9 млрд. с ДДС или 1,6 млрд. Защо е така? Защото това е сложно съоръжение. Вие виждате – ние 5 км плюс един такъв сериозен голям пътен възел с 10 км разгърната площ струва 66 млн.

Водещ: Защо европейски пари нямаме за тази магистрала специално?

Лиляна Павлова: Тази магистрала беше извадена от предишното правителство дори от преговорите, беше извадена и от ОП „Транспорт“. Това, което ние направихме е – върнахме я в приоритетите на правителството и в ОП „Транспорт“, за да може поне частично да бъде съфинансирана със средства от европейските фондове, а не само от бюджета.

Водещ: И ще бъде ли?

Лиляна Павлова: Надявам се да бъде.

Водещ: Минах през една гръцка магистрала наскоро. 70 или 80 тунела бяха, аз се изумих, че е възможно...

Лиляна Павлова: Между другото, само да довърша моето изречение. Тези 250 км не са само един прав линеен обект. Там има много тунели, много виадукти и страшно много на брой съоръжения. Само на участъка от първите 30 км ние имаме два тунела и на следващите 30 км два тунела изключително дълги – единият е 700 м, другият е километър и нещо. Така че ние и в това строителство, то отново ще е сложно с големи пътни възли, сложни пътни съоръжения и много на брой тунели и виадукти.

Водещ: Не казвам, че е просто. Но ви казвам, че видях 80 тунела.

Лиляна Павлова: Няма лошо. Вижте, в бъдещата АМ Струма последният лот, който остава да изградим, участъкът в Кресненското дефиле, макар и 15 км, които са ни най-проблемни, защото вие знаете, че буквално ни остават 15-те км да се вземе добро проектантско решение, което и да е от екологична, от техническа и от финансова гледна точка. Там вероятно също ще има комбинация от много на брой малки тунели, полутунели, виадукти, сложни съоръжения. Включително има, едно от предложенията е на места да е на две нива.

Водещ: А отказахте се от онова – най-дългият тунел в света, в Европа и т.н.? Нали имаше такава идея.

Лиляна Павлова: Да, отказахме се. Защото детайлните проучвания и геоложки, и сеизмоложки показват, че това е неподходящо ...

Водещ: Ще стане някакъв проблем и не може да излезеш от там.

Лиляна Павлова: Точно така.

Водещ: Сега, казахте 15 км, но да уточним – „Струма“, всъщност това ли е най-натовареният път в България – от София към Кулата все още?

Лиляна Павлова: Да, за момента това е най-натовареният.

Водещ: Където трябва д е АМ „Струма“. Да уточним, че да, пуснахте това заобикаляне от Кулата като се влизаше, е спестено.

Лиляна Павлова: Участъкът Сандански – Кулата пуснахме.  Участъкът до Благоевград ще бъде изцяло завършен до края на месец октомври, надявам се дори малко по-рано. Така че изцяло завършена София – Благоевград магистрала най-късно края на месец октомври ще бъде готова. Участъкът, вече пуснахме от Сандански до Кулата. Това, което ни остава е т.нар. участък основно Кресненско дефиле. Но той включва три подучастъка. Единият подучастък – това е от Благоевград, където сега ще пуснем движението до Крупник. Това е първият лот, за който сме в процедура, имаме избран изпълнител. Така че след като приключи обжалването наесен ще сключим договор и ще започнем строителството там. Следващият участък – това е участъкът в самото Кресненско дефиле, за него след секунди ще кажа. И последният участък, това е участъкът от Кресна до Сандански, където вече пуснахме последните 15 км. Там също имаме избран изпълнител. Предстои да сключим договора до края на месец август, надявам се най-късно септември, също да започнат дейностите паралелно допроектиране и отчуждения на терени. И де факти ни остават сами тези 15 км през Кресненското дефиле. Имаме избран проектант.

Водещ: Цялата кога ще е готова?

Лиляна Павлова: Надявам се цялата да е готова до 2023 г. до когато ни е валидно европейското финансиране. Това е крайният ни срок. Ние правим всичко възможно да го направим максимално бързо – да сключим договорите с изпълнителите, вече два сме сключили, остават 15-те км на Кресненското дефиле. Срокът на проектанта е до края на годината да проектира тези сложни съоръжения, за които говорихме преди малко, за да можем следващата година да направим екологичната оценка, да започнем тръжна процедура и най-късно в 2017 г. ние да имаме избран изпълнител и да започнем да строим. Така че бихме могли и до 2020 г. Но пак казвам, ние сме зависими все пак от екологична оценка, от одобрение, процедури и отчуждавания. Но в следващите 5 години активна работа и строителство е абсолютно възможно до 2020 г. ние да имаме изцяло завършена София – Кулата магистрала. Пак казвам, в зависимост от процедурите, които ще отнеме, времето за отчуждаването на терените и одобрението на техническите решения и проекти и от екологична гледна точка.

Водещ: Тол такси ще има ли за лични, частни коли на гражданите, или няма да има?

Лиляна Павлова: Няма да има. Нека го кажем много ясно, категорично веднъж и завинаги.  Това, което предвиждаме и това, което се прави, анализа на Световната банка предвижда две неща – тол такси за изминато разстояние да заплащат тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона.А леките автомобили да продължат да плащат винетка, но тя да бъде електронна винетка.

Водещ: Цената на винетката ще се запази ли?

Лиляна Павлова: В момента се правят анализите. Ще можем да дадем допълнителна информация. Защото разчитам и на екипа на Световна банка, чиято стратегия, която е стратегия за пътищата и предстои септември да разгледаме и на МС, показва, че трябва значително да увеличим инвестициите в пътища, което разбира се респективно върви с увеличение в бъдеще и на таксата за ползване.

Водещ: Световната банка ли повишава цената на винетките?

Лиляна Павлова: Не, не повишава. Говоря, че те ни помагат в анализа на трафика, анализа на цените и за това какво трябва да се случва. Вие знаете, 5 г. цената на винетката не е вдигана. 67 лв. годишна винетка с приходите, които имаме едва стига да се прави текущ ремонт и поддържане на пътищата.

Водещ: Ако имаме увеличение – колко може да е то?

Лиляна Павлова: Ако имаме увеличаване на приходите, на което ние разчитаме след въвеждане на тол таксата за изминато разстояние по пътищата, благодарение на което ще имаме увеличение драстично, двойно и дори тройно очакваме увеличение на приходите, това ще ни даде възможност да реинвестираме в по-добра поддръжка на пътната мрежа.

Водещ: Ако има тол такси за, казахте автомобили над 3,5 тона. А при тях кога е възможно да започне въвеждане на...

Лиляна Павлова: То ще се въведе едновремено, ще се въведе едновременно. 2017, може би по-скоро януари 2018 г. трябва да го въведем от календарната година началото. Разбира се, преди това тази система трябва да бъде изградена.

Водещ: Как приемате коментари, вчера видях включително и такъв – те накрая ще разделят на сантиметрови участъци магистралите само и само да има по-голям брой откривания?

Лиляна Павлова: Аз пак да кажа – ние не броим броя откривания. Това е проект, който е направен 84-а година, за Белокопитово. И се радвам, че ние в 2015 г. го построихме. Положихме всички усилия. Знаете, предишното правителство година и половина не плащаше, имаше стачки, имаше неплатени заплати и не се работеше.

Водещ: Това по повод Кулата – Сандански.

Лиляна Павлова: Кулата – Сандански. Това е обект, който ние пуснахме с временна организация на движението, за да облекчим трафика в селата. Защо на всяко нещо търсим негативните?

Водещ: Така ли се чувствате през втория мандат или първия беше така, че ви търсят постоянно кусур?

Лиляна Павлова: Вижте, нормално е да ни търсят кусур, нормално е да ни търсят кусур. Но трябва да бъдем и обективни. В крайна сметка много работа е свършена, работниците работеха на три смени, не спаха, фирмите положиха огромни усилия и аз искам да им благодаря за това. И все пак трябва да оценим, това е работа на проектанти, на инженери и на хиляди работници, които работят по тези участъци. В крайна сметка нека да оценим и техния труд. Те полагат много труд, много старание и много усилия. Това са една огромна инвестиция в инфраструктура... Винаги е лесно да търсим негативното, черното, лошото.

Водещ: Малко плажни теми, свързани с достъпа до плажа.  Имаше достатъчно много драстични примери за злоупотреби, все още отговаряте за плажовете, макар че има идея май да минат към Министерство на туризма. Някой си загражда нещо, кмета е взел, с Рейзи беше историята, взема решение за път, който да стане общински, вдига ограда. Борисов се обажда да смъква огради, по телефона, което е нелепо, ако има закони, правила, администрация и тя действа по такава схема, без да е нужно да се обажда някой по телефон. Пример с искани 10 лв. за плажа на, щях да кажа на тъста на Йордан Цонев, това е плаж, който не е негов, но се преминава от там. Защо всеки си прави каквото иска и ако не се вдигне медиен шум, проблемът не се разрешава с години?

Лиляна Павлова: Разбира се, медиите имат важно значение в нашето ежедневие и нашия живот, но не винаги трябва да се вдигне медиен шум, за да се вземат мерки.

Водещ: 10 лева да излезеш на плажа на Силистар, защото минаваш през нивата на нечий си тъст.

Лиляна Павлова: Не – защото искаш да парираш в частна нива. Нека да уточним- плажовете са изключителна държавна собственост и веки български гражданин трябва да има свободен достъп до тях. разбира се, свободен достъп, както е регламентирано в закона, означава свободен пешеходен достъп. Оттам нататък, разбира се, ако всеки иска да спре на пясъка, ако може, с колата си  - това вече е различно. Това, което имаме като ангажимент като министерство, което отговаряме все още за плажовете, това ще е до края на този сезон, след което очакваме Министерство на туризма да предложи концепцията си и тези плажове да минат в управление и стопанисване към Министерство на туризма, какъвто беше нашият ангажимент, така че тук Министерство на туризма трябва да направи концепцията и предложенията в закона. Какво правим ние в момента като министерство, което има този ангажимент – следим тези плажове, които са отдаден на концесия или под наем  или съответно провеждаме процедури за отдаване на концесия или под наем, дали спазват своите условия. Факт е, вие видяхте, ние направих ме и специална пресконференция. Първите проверки показаха, че има изключително голям брой нарушения.

Водещ: И така всяка година.

Лиляна Павлова: Е, по време на правителството на Орешарски всички бяха станали бели и добри. Не бяха почти санкционирани, но това е,  така, един нюанс. Какво правим в крайна сметка – Правим три вида проверки. Проверка на това дали свободната площ е налична, дали е минимум 50% и дали е равностойна на тази, която е платена, с чадъри и шезлонги. Мога да ви кажа, ние ще дадем изчерпателна пресконференция по темата, с данни, но искам да ви кажа, че за  съжаление – над 20 плажа не отговарят не  отговарят на тези изисквания. Втората проверка, която правим, това е за преместваемите обекти, търговските обекти и заведенията.,  там ситуацията е още по-сериозна. Там имаме сигурно над 40 плажа, които не отговарят на тези изисквания, защото концесионерът или съответно наемателят са си позволили д а направят много по-голям брой.

Водещ: Някой им позволява, те не са си позволили.

Лиляна Павлова: Никой не им позволява, ето – ние отиваме, проверяваме, връчваме протокол и санкционираме.

Водещ: Връщам се на примера със Силистар, как е възможно да няма достъп, някакви яки момчета заграждат един път, слагат табели къде е пътят за плажа, искат 10 лева и хората са с усещане, че са абсолютно безпомощни, че няма кой да...

Лиляна Павлова: Още веднъж искам да кажа на всички плажуващи на нашето Черноморие – никой няма право да взима от вас такса за достъп до плажа, така че ви моля - сигнализирайте. И министерството има специален адрес за сигнали, и органите на полицията, защото никой по никакъв повод няма право да има верига на плажа, да ви взима такса за вход на плажа.  Освен това, обръщам внимание на всички, ако получите билет, който не е стандартният билет, издаден от МФ, той е вид ценна книга, също да сигнализират и  НАП, и МФ. Гражданското общество е много активно, което е много хубаво, аз апелирам всички да сигнализират.

Водещ: Вчера имахме и пример от Балчик. Пътят, който всички знаят, че е за централния плаж, сложено вече, че е частна собственост, има един пистолет, залепен като стикер. И хората заобикалят отстрани покрай пристанището и реално, и формално се различават,  тук имаш л достъп или нямаш, минаваш през едни бариери.

Лиляна Павлова: Да, трябва да кажем още веднъж – и този общински път в Балчик, и този за Силистар, както и пътя към т.нар. Шофьорски плаж никой няма право да ги загражда. Независимата местна власт, вие знаете, това са мажоритарно избрани кметове, трябва да спазват закона, защото държавата сме както правителството и министрите, така са и кметовете, мажоритарно избрана местна власт.

Водещ: 3ащо му е даден този път да разполага с него, на заседание на МС четох, че е поискал пътя и са му го дали.

Лиляна Павлова: Само да кажа, че процедурата по прехвърляне на този път приключи сега, това е бившият  републикански път, който свързваше Созопол, Дюни и пътя з Приморско. Този път отдавна е ст.нар. отпаднала необходимост. Вие знаете, беше  изградено основното трасе, което прави връзката Созопол – Приморско. Така че винаги, когато има изградено шосе, както са да кажем обходите на Монтана и Враца, и ние направим главния  път. Този път, който минава през урбанизираната територия на съответната община, се декласира и става общински път. В това няма нищо незаконно. Друг е въпросът за действията на кмета. Аз също бях възмутена от това, че се слагат тези огради.

Водещ: Имаше и много коментари след една акция на институция, че гонят къмпингарите много активно, и то по списък на едно сдружение, зад което стоят собственици на земи, които пък искат да строят, че държавата е много услужлива, обвинения дори и към медиите как са го отразили, а пък всъщност, много по-брутални нарушения, свързани със строителство, остават неглижирани и от местна, и от държавна власт.

Лиляна Павлова: Всички сме равни пред закона – и тези, които отиват незаконно на къмпинг и нарушават опазването на околната среда, и тези, които строят незаконно. Винаги сме спазвали – в предишния мандат, и в този мандат категоричния принцип – незаконното строителство – нулева толерантност. Спиране на това незаконно строителство. Отменихме миналата седмица и тази седмица всички разрешения за строеж на къмпинг „Юг”, и не само на къмпинг „Юг” и на хотела, който е там, а и на хотела, който е там, независимо че в него има туристи, како и на ресторанта до него. те са незаконни, отменено е разрешението за строеж, така че те ще трябва да бъдат премахнати. И всички, имаме атакувани 16 пред прокуратурата за (...) на „Корал”. 4 вече отменихме. Прокуратурата поетапно, надавам се да продължи в този дух да ни подкрепя и да излезе с този протест на прокурор, за да може да обявим за нищожни и останалите 12 разрешения за строеж, с това и къмпинг „Юг”, и „Корал”, да се преустанови всякаква възможност за строеж.

Водещ: Искам колегите да покажат една публикация от в. Капитал, Бивол са много активни по тази тема. Чета под снимката, снимката се разпространява от  няколко дни по Фейсбук, показват настоящото състояния на плажа Алепу. Теренът е терасиран под предлог за „брегоукрепване”, което не е възложено от регионалното министерство.  Това брегоукрепване ли е и има ли то почва у нас?

Лиляна Павлова: Сега, нека пак да покажем снимката. Това е частен имот,  частен терен, мога да покажа на картата.  Това, което виждате, терасираното, това е частен имот до плажа, който има свлачище. Това свлачище е активирано преди мисля, че 3 г. и е регистрирано като свлачище. То от няколко годни  засипва плажа и ние сме дали разрешение на наемателя на плажа да разчиства самия плаж. Това е единственото, което е дадено като разрешение от министерството. В министерството и през „Геозащита”, които разрешават такъв тип теренни проучвания на плажовете, няма постъпило искане нито за брегоукрепване, нито за терасиране. Това го потвърждавам.

Водещ: Всъщност  какво правят тогава – не е брегоукрепване, не е терасиране, не е строителство.

Лиляна Павлова: Не, това е терасиране, но казвам, че е извършено незаконно терасиране на този частен имот. В частния имот, частният собственик го извършва незаконно. Проверката показа три неща, първо, това терасиране е в регистрираното свлачище в частен имот. Не е искано нито за геоложко проучване, нито за проектиране, нито разрешение то да се извърши. Това, което сме предприели в резултат на проверката, която възложих, е – ще го  адресираме до общината, която е длъжна да предприеме действия за укрепване на тук прилежащата общинска територия.

Водещ: Така че хората да изпращат и да сигнализират?

Лиляна Павлова: Разбира се, до министерството да изпрашат. Сайтът на министерството има отдел за сигнали и това може да бъде направено.

 

mrrb