МРРБ ще разработи нов закон за развитие на инфраструктурата

МРРБ ще разработи нов закон за развитие на инфраструктурата

05 април 2022 | 12:48

„Подготвяме нов закон, който да стимулира развитието на инфраструктурата в страната, като скъси всички административни срокове и ги приведе по възможност до една година подготвителна работа за строителство.“ Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов пред Нова телевизия. Работи се върху вариант за специален закон с ясни параметри за всеки чиновник в какъв срок да изпълнява своите задължения по подготвителните процедури.

Министър Караджов обясни, че промяната се налага, защото в сегашния си вариант Законът за устройство на територията е непригоден за големи инфраструктурни проекти. Дори и при осигурено финансиране, за да започне строителство на магистрала, процедурите преди това отнемат между 5 и 6 години. Само получаването на екологични разрешителни е около 20 месеца, посочи министърът. Идеята е административната подготовка заедно с всички процедури да отнема до една година.

Караджов съобщи, че АПИ ще започне ремонт на първокласния път Ботевград – София в участъка от Ботевград до пътен възел „Витинска река“ на АМ „Хемус“ през прохода „Витиня“,  заради изключително лошото състояние на пътната настилка. Той обясни, че тежкотоварните камиони над 12 тона се налага да преминават оттам заради сериозна повреда в ригела на виадукта при 34-ти км на автомагистралата – това е критичен елемент за конструктивната стабилност на цялото съоръжение. Повредата го прави опасно за преминаване от тежкотоварни превозни средства. Проблемът е, че в момента по този, както и по още 278 започнати обекта, няма действащ договор за текущ ремонт и поддръжка. За да бъде решен законово въпросът и ремонтите да могат да продължат, днес ще бъде разгледан доклад на АПИ в комисията по регионална политика. Вицепремиерът разчита депутатите да разрешат да се продължи изпълнението на започнати обекти по тези договори до провеждането на търгове за избор на нови изпълнители за текущ ремонт и поддръжка.

За АМ „Струма“ през Кресненското дефиле министърът съобщи, че очаква през май работните групи да излязат със становище кой е най-добрият вариант според това каква ще е икономическата, екологичната и социална цена. Според изводите от тези три параметъра ще се избере и вариант, по който да се продължи строителството, каза министър Караджов. Той посочи, че ако бъде предпочетен вариантът, за който има избрани изпълнители за строителство и надзор, работата може да започне бързо и да завърши в предложения от изпълнителя срок от 3 години.

Вицепремиерът беше категоричен, че тол системата трябва да влезе в реалния си обхват, който е бил предвиден при създаването й преди две години - 6050 км. Той коментира, че разбира недоволството на превозвачите, но е важно съотношението между приходите от тол такси и винетки да бъде справедливо, а не както е в момента- 2/3 от приходите от пътни такси да са от винетки. „Справедливият подход е 2/3 от приходите да идват от тежкотоварния трафик и от 1 юли балансът ще бъде възстановен“, каза регионалният министър.  Той подчерта, че държавата първо ще се погрижи за подобряване на състоянието на пътната мрежа, като за целта за първи път тази година се предвижда реално финансиране, за да бъдат ремонтирани около 3000 км републикански пътища.

 

mrrb