Общественият съвет към МРР разгледа приоритетите за развитието на пътната инфраструктура в страната през новия програмен период

Общественият съвет към МРР разгледа приоритетите за развитието на пътната инфраструктура в страната през нови

18 септември 2014 | 19:10
Приоритетите в развитието на пътната инфраструктура през новия програмен период 2014 – 2020 г. и източниците за финансирането им бяха централна тема на обсъждане по време на днешното заседание на Обществения съвет към МРР под председателството на вицепремиера и министър на регионалното развитие и на инвестиционното проектиране Екатерина Захариева. Участниците в съвета обсъдиха и необходимостта от промяна в подзаконовата нормативна уредба, която се отнася до проектирането на пътища.
Изграждането на цялата автомагистрала „Хемус“, Лот 3 на АМ „Струма“ и тунелът под Шипка ще бъдат предложени за финансиране от  Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г., стана ясно по време на обсъждането.
Според експертите от АПИ и Министерството на регионалното развитие има риск, ако не изградим Лот 3 на АМ „Струма“ в срок, да изгубим цялото европейско финансиране за аутобана, който е едно от най-натоварените трасета от подобен род в България.
  Вторият приоритет по програмата е строителството на АМ „Хемус“ в участъка от Ябланица до пътен възел „Белокопитово“ с дължина 250 км. „Изграждането на „Хемус“ е най-важният проект за Северна България, която значително изостава с развитието си спрямо Южна България заради липсата на добри пътни връзки“, посочи Захариева и допълни, че липсата на развита пътна инфраструктура води до по-слабо икономическо развитие и влошава качеството на живот. 
Министерството на регионалното развитие предлага още със средства от ОП „Транспорт“ да се строи и тунелът под Шипка. Проектът е от ключово значение за връзката между Северна и Южна България. 
През следващите шест години страната ни планира да инвестира 800 млн.евро заемни средства, основно от Европейската инвестиционна банка,  за модернизация и интегрирано развитие на транспортната мрежа на страната, стана ясно още по време на обсъждането. За целта е създадена програмата „Транспортни коридори“ , в която е заложено строителството на път E-79 „Видин- Ботевград”, АМ „Калотина - Софийски околовръстен път  и Южната дъга на Софийския околовръстен път. 
„Не приемаме упреците, че с изключването на пътя Видин-Ботевград от ОПТ обричаме проекта да не се случи. Това е  важен проект и той ще бъде финансиран със заем от Европейската инвестиционна банка ", каза Захариева.
Средствата от Оперативна програма „Региони в растеж“  през новия програмен период  ще бъдат насочени за развитие и модернизация на регионалната пътна инфраструктура. Ще се финансират отсечки от 1, 2 и 3 клас,  подбрани по методология, разработена от АПИ. 
Участниците в Обществения съвет  се обединиха около становището, че наредбата за пътно проектиране №1 е твърде остаряла и не съответства на съвременните условия. Затова документът ще бъде основно ревизиран. 
Общественият съвет е консултативно-експертен орган към вицепремиера по икономическа политика и министър на регионалното развитие и на инвестиционното проектиране. Той е форма на партньорство между централната държавна власт, органите на местното самоуправление, браншовите, синдикалните и неправителствените организации. Съветът обсъжда и дава препоръки по актуални теми, свързани с политиките на министерствата на регионалното развитие и на инвестиционното проектиране в изпълнение на принципите за прозрачност и публичност.
 
mrrb