Министър Николай Нанков в интервю за в. 24 часа: „Половин милиард за пътища ще донесе толсистемата“

Министър Николай Нанков в интервю за в. 24 часа: „Половин милиард за пътища ще донесе толсистемата“

10 май 2017 | 12:31

Поемате Mинистерството на регионалното развитие като министър, г-н Нанков. Ще промените ли приоритетите, или ще продължите с досегашната политика, насочена към пътища, саниране, изграждане на толсистемата?

- Това са основните приоритети. Ще продължим и ще ги надградим. Мисля, че е време да изпълним думата „благоустройство“ със съдържание. Министерството има широк спектър от политики и сектори, по които ще работи - свлачища и геозащита, кадастър, строителен контрол, устройство на територията, ВиК сектор.

Ще бъде ли изградена тол-системата след многобройните жалби?

- Жалбите са нещо, което не можем да предотвратим, има регламентация в закона и тя е ясна и категорична. Трябва максимално бързо да рестартираме системата. Колкото по-скоро я внедрим, толкова по-бързо ще получим огромен ресурс. Очакваният ефект от него е по-добри, сигурни и по-безопасни пътища. Така няма да сме свидетели на гражданското недоволство заради неремонтирани от 20-30 години пътища. Европейският опит показва, че във всяка от страните, въвели тол-такси, приходите нарастват между 6-8 пъти. Миналата година за първи път в пътната агенция влязоха почти 300 млн. лв. Очаква се тол-таксите да генерират ресурс с около 500 млн. лв. повече. Той ще бъде насочен единствено и само за рехабилитация на пътища. Знаете, че средствата от винетки отиват за ремонт на съществуващи отсечки, и от тол-такси ще са за това, но и за изграждане на нови пътища.

Къде се очакват тапи това лято? Експерти твърдят, че по пътищата ще е натоварено.

- Там, където има ремонт, е нормално да има затрудняване на движението. Още тази седмица започваме с инспекция на най-критичните участъци и по-специално виадуктите на магистрала „Хемус". Наясно сме, че хората са изнервени от задръстванията. Но нали знаят, че така ще се гарантират безопасността и сигурността на преминаващите. Работата по тези обекти ще е на три смени и в денонощен режим. В момента инж. Дончо Атанасов (шеф на АПИ - б.а) провежда постоянни срещи с изпълнителите. Ще се опитаме предсрочно да пуснем тунелите „Витиня" и „Ечемишка". Нашето искане ще е за бърза работа, но без да се нарушава качеството.

Какъв срок ще поставите?

- Днес ще станат ясни сроковете. От графика се вижда, че изоставаме много. В трите месеца на служебното правителство по много от проектите има голямо забавяне. Искаме не само да наваксаме, но и до края на юни да отпушим трафика. Предстои обаче ремонт и на тръбата на тунела „Ечемишка", където наскоро бе сменено осветлението, в посока Варна. Там има поне три месеца работа по хидроизолация и цялостно укрепване. По-удачно е всичко това да стане след летните месеци, но ще преценим. Проведохме срещи с изпълнителите, ще настояваме за 24 часа работа, за да може да облекчим трафика в тежките месеци. Няма как да отворим тръбата, каквито предложения се чуха - не говорим единствено за смяна на осветлението, а за пълна рехабилитация. Това е нещо, незавършено 40 години.

Има ли опасност да се загуби еврофинансирането за магистрала „Струма"? След като стана ясно, че има изнесени документи на участници в търгове, ще се прави ли нов търг за „Железница"?

- Трябва да бъде възобновена обществената поръчка за „Железница", ще съкратим срока за изпълнението до 1000 дни. Това е единственият шанс да не изгубим европейско финансиране. Факт е, че няколко месеца са изгубени - освен тези, откакто процедурата е прекратена, но сега ще е нужно време за нова поръчка. До 1-2 седмици ще направим ново задание, а в началото на другия месец ще дадем старт на процедурата за тунела. Пътят през Кресненското дефиле е най-опасното трасе с най-голям брой жертви и дори дни забавяне може да се окажат фатални. Все пак съм оптимист. Не обичам да връщам времето назад, не трябва да се правим на ревизори. Това, което се случи обаче, беше престъпна безотговорност. Върна ни към практиката отпреди десет години, когато пострада доверието на Европейската комисия в пътния сектор у нас. Костваше ни много сили да върнем доверието. Но случаят с тунела „Железница" постави под угроза целия проект за „Струма".

Ще бъде ли Северна България сред приоритетите ви?

- Естествено. Ще работим по скоростния път Русе - Велико Търново, както споменах - и по „Хемус". Предстои проектиране и строителство на десетте километра до Боаза, както и на останалите 50 км до разклона Плевен - Ловеч. От източната страна на магистралата, до Търговище, трябва максимално бързо да бъде избран изпълнител за 16-те километра. И тук има еднотипен проблем - жалби. За втори и трети клас републиканска мрежа ще разходваме ежегодно парите от винетки, след това и приходите от тол-системата и електронните стикери. Северна България изостана значително в инфраструктурно отношение, длъжници сме й. Няма да оставим и Южна България.

Банката за развитие към Съвета на Европа ще извършва проверки на програмата за саниране. Имате ли притеснения, след като служебният министър я даде на прокуратурата заради референтните стойности?

- Обвиненията за цените може би бяха част от предизборната кампания, спекулации и политизиране. Цените бяха определени на пазарен принцип. Така стартираха и редица програми, финансирани с бюджетни средства. По време на правителството „Орешарски" имаше програма „Региони в растеж" с 500 млн. лв. бюджет, там също нямаше таван на цени и пазарът ги определяше. С времето видяхме, че има големи разминавания в отделни общини - основно в проектирането и строителството. Затова решихме да въведем пределни цени, които два пъти бяха намалявани. В момента има обратния проблем - и Камарата на строителите, и много обществени организации смятат, че цените са "изпилени", много са ниски. Това крие риск за качеството, което не може да бъде допуснато. Имаме ангажимент те да бъдат актуализирани и поне на три месеца анализирани. Ще изпратим до дни писмо до общинските администрации, с което ги инструктираме да използват гаранциите, предвидени с обществените поръчки, срещу недобросъвестни строители. Нормално е те да бъдат активирани, ако ремонтите са некачествени. Проверката от банката е заложена още когато подписахме заемното споразумение. Тя трябва да установи начина на изпълнението му, както и ефекта в някои от сградите. Ние не просто не се притесняваме, а максимално ще съдействаме за тази проверка. Убедени сме, че резултатите ще са ни от полза. С вицепремиера Томислав Дончев обсъдихме създаването на междуведомствена група, която да работи по бъдещото развитие на програмата.

Като заместник-министър отговаряхте за ВиК сектора. Всички ВиК дружества искат поскъпване на водата. В някои области с 50%. Необходимо ли е чак такова увеличение на цените?

- Щастлив съм, че вече имам екип в министерството. Заместник по този въпрос ще ми бъде Малина Крумова (вицепремиер по еврофондовете в последния служебен кабинет - б.а). Тя се занимаваше с водната реформа и при предходни длъжности. Деница Николова, която от ноември 2014 г. до януари 2017 г. заемаше същия пост, е другият ми заместник. Водният сектор е един от най-недофинансираните в последните 30 години. Според Световната банка, около 11 млрд. лв. са необходимите инвестиции за качествена ВиК инфраструктура. През 2015 г. понижихме прага на социална поносимост от 4 на 2,5% от доходите на домакинствата. Не мога да коментирам цените, това е в правомощията на КЕВР.

mrrb