Министър Спас Попниколов в интервю за Агенция "Фокус": Няма как за 2 месеца да бъде спряно неосигурено финансиране за АМ „Струма“

10 април 2017 | 13:24

Министър Попониколов, не можем да не започнем с казуса, който възникна миналата седмица за спряната поръчката за тунел „Железница“. Как се стигна до тук? 

Инж. Спас Попниколов: Изграждането на АМ „Струма“ стартира преди близо 20 години. В годините съм бил дори пряко ангажиран в повечето от изградените до момента участъци, като се започне от 2002 година при строителството на участъка Даскалово – Дупница. 
Винаги съм работил за изграждането на нови обекти и възстановяването на разрушени и компрометирани пътища, улици и съоръжения. Затова и един от моите приоритети при поемането на поста Министър в служебното правителство беше изграждането на точно тази магистрала.
Мисля, че да се стигне до спиране на поръчката за тунел „Железница“ е и това, че се предоверих на екипите в министерството и агенциите към него, който наследих от предишното правителство. Предоверих се на тяхната компетентност, ангажираност и най-вече лоялност и желание работата да върви. Осъзнавам, че такъв стил на работа – на доверие, ангажираност и лоялност, няма как да бъде създаден за два месеца с хора, от години работещи под друго ръководство.
Свободно да изчезват или да се изнасят документи говори за едно - никакво спазване на закона и правилата на работа в институцията. Нещо повече – според мен това е целенасочен саботаж на работата през изминалите два месеца, рефлектиращ върху труда и на предходните правителства по отношение изграждането на АМ „Струма“.

Кой е виновен за забавянето и прекратената процедура? 

Инж. Спас Попниколов: При така създадената ситуация относно процедурата за избор на изпълнител за проектиране и строителство на тунел „Железница“, а именно изчезването на документи, единственото законосъобразно решение на Възложителя, в случая АПИ, е прекратяване на процедурата.
Оставям на компетентните органи да се произнесат защо и как се е стигнало до това.
Може би не знаете, но бях член на комисията за избор на изпълнител на Лот 3.1 - тунел "Железница" в качеството си на външен експерт от листата на АОП. Офертите се отвориха на 16 август, 2016 година и оттогава не съм уведомяван за заседание на комисията, нито ми е представян график за работата. И така до деня на подаване на отвода ми 27 януари 2017 г.
С встъпването ми в длъжност като министър изисках справки за провеждащите се тръжни процедури в АПИ. Констатацията която направих е, че в над 50% от тях, работата на оценителните комисии продължава повече от 6 месеца. Съществуват прецеденти дори с цяла година оценяване на оферти.
Най-лесно е да прехвърлиш вината на министъра на регионалното развитие и благоустройство. Само дето се пропуска фактът, че съм министър в служебно правителство с тримесечен хоризонт. Това, което исках да правя за този кратък срок е да раздвижа процедурите, да ускоря процесите по изграждане на възлови за страната ни инфраструктурни обекти. Ако си спомняте, поех министерския пост успоредно с трагедията, която се случи в тунел „Ечемишка“. И се справих със ситуацията за 5 дена, колкото и трудно да беше. Срок, който не мисля, че предшествениците ми са постигали. И с тунел „Железница“ е същото – колкото по-експедитивно действаме, толкова по-добре за нас като министерство, защото означава, че си вършим работата. Толкова по-добре за изпълнителите, за бъдещите ползватели на съоръжението. За страната ни изобщо, защото показваме, че осъзнаваме отговорността и се съобразяваме с поставени изисквания и срокове. 
Има ли риск от загуба на европейски средства. Застрашено ли е финансирането на АМ „Струма“?
Инж. Спас Попниколов: Рискът от загуба на средства за финансиране на АМ „Струма“ е постоянен. Това изисква да се работи ежедневно. И тази е причината, както вече споменах, още при встъпването си в длъжност като служебен министър да поставя като свой приоритет изграждането на автомагистрала „Струма“. 
Знаете ли, че финансирането на Лотове 3.1 и 3.3 и тунела „Железница“ от 2014 г. до момента е със средства от държавния бюджет, защото не е внесена Апликационна форма, т.е. документите за получаване на европейските средства?!
През изминалите два месеца работих съвместно с всички институции за ускоряване на хода за внасянето на тази апликационната форма. Положихме много усилия и очаквам внасянето да стане факт в седмицата след Великденските празници. 
Искам да обърна особено внимание, че най-съществен риск за загуба на европейски средства носи участъка от магистралата преминаващ през Кресненското дефиле Лот 3.2 Крупник – Кресна. Като човек запознат със строителния процес, съм притеснен от това, че най-тежкия за изпълнение и отнемащ най-много време участък от АМ Струма е още на фаза неодобрен идеен проект. 
Не бива да свеждаме загубата на европейски средства единствено и само до участъка тунел „Железница“. Защото дори и утре да започне изпълнението му, ако не се изгради участъка в Кресненското дефиле средствата ще бъдат загубени.
Вашите наблюдения относно хода на изпълнение на АМ „Струма“. Има ли закъснение?
Инж. Спас Попниколов: В момента строителни работи се извършват единствено на Лот 3.3 от Кресна до Сандански. Изисквам постоянно докладване в каква фаза е този участък от магистралата, където се работи усилено и напредъкът е значим и видим за обществото.
Обезпокоително е забавяното на изпълнението на Лот 3.1 от Благоевград до Крупник. Договорът с изпълнителя на този участък е подписан на 30.12.2015 г., дата на стартиране на проектирането е 10.02.2016 г., а срокът за изпълнение е 1280 дни, което е 3 години и половина. Като в този срок са включени 365 дни (1 година) за изготвяне на проект, които изтекоха на 10 февруари 2017. Едва в средата на март е представен непълен техническият проект в АПИ, който все още не е одобрен. Закъснението в изготвянето на проекта ще доведе до забавяне на изграждането и поредният магистрален участък с удължен срок, а сигурно и увеличена стойност.
Обявяването на конкурс за избор на трасе на най-критичния и рисков участък от АМ Струма Лот 3.2 Крупник - Кресна или по-ясно казано през Кресненското дефиле бе направено едва през ноември 2016 г. След като вече бяха изминали три години от програмния период. Комисия по оценка на проектните предложения работи едва от 23 февруари т.г.
Беше ви поискана оставката от Камарата на строителите в България, както и оставките на УС на АПИ. Защо отказахте да я подадете?
Инж. Спас Попниколов: Ясно е, че мотивите в декларацията, с която КСБ поискаха моята оставка имат корпоративен и дори политически характер.
Но нека попитам - след като следят отблизо процедурите в АПИ, защо самите те не се намесиха за шест месечното бездействие на комисията за оценка на офертите за избор на изпълнител на тунел „Железница“? Защо не алармираха, че през цялата 2016 г. в АПИ няма подписан договор за СМР по Оперативна програма „Региони в растеж“ и ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“?
И дали това не е причината през 2016 г. да не се влеят в българската икономика Европейски средства? Нещо, което доведе до безработица на голяма част от 190 000 служители и работници, членове на Камарата и работещи в строителния бранш.
Като професионалист в бранша, апелирам да се придържаме към експертно говорене по темата. Никой няма нужда от политически спекулации, особено когато става въпрос за обекти от национално значение.