Разговор с министър Лиляна Павлова в Нова телевизия, Здравей България: Прави се временно изкърпване на дупките по компрометирани участъци от републиканската пътна мрежа

Разговор с министър Лиляна Павлова в Нова телевизия, Здравей България: Прави се временно изкърпване на дупките

24 януари 2017 | 10:20

Водещ: Здравей, България. Лиляна Павлова ни е на гости. Здравейте.

Лиляна Павлова: Здравейте. Добро утро.

Водещ: Преди всичко, дупките, които ни вадят очите в последните дни, след като снегът поизчезна...

Водеща: Ги издълба.

Водещ: Виждаме отражението какво е върху пътните участъци. Ще покажем и на живо примери, ако искате с това да започнем, за да коментираме какво прави Пътната инфраструктура и министерството.

Лиляна Павлова: Така е. Безспорно, всяка зима, за съжаление. Особено там, където говорим, и тук много ясно искам да уточним, стари и неремонтирани участъци по 30-40 г., нормално е с толкова обилен валеж, толкова ниски температури, пукнатините в асфалта, напълнени с вода, силната амплитуда и съответно тежестта на тези тежкотоварни средства, които минават отгоре, довеждат до това буквално асфалтът цъфва, отчупват се цели парчета и затова стават не само много дупките, но те са и много дълбоки. Това е причината, това са естествени процеси. За съжаление, когато имаме неремонтирани участъци толкова време, това е нещото, което неизбежно се случва.

Водещ: Стари ли са?

Лиляна Павлова: Но ако погледнете наистина там, където има дупки, там, където ремонтирахме – 100-те км на Тракия, да, на Монтана има много дупки, там не успяхме да ремонтираме, но от Видин надолу през Димово, където са ремонтираните участъци, няма дупки. Това е разликата – новия асфалт, няма проблем. Старият асфалт е напукан.

Водещ: Да видим пример от Румен Бахов. Той е на АМ Тракия. Ще ни каже какъв участък, какви дупки и ще разберем кога последно е правен ремонт на този път – дали е от новите или от старите настилки. Румене, от къде се включваш точно.

Репортер: Здравейте, Ани, Здравейте, Виктор. Здравейте, уважаеми зрители на сутрешния блок на Нова. Добро утро и на уважаемата госпожа министър. Аз съм застанал на АМ Тракия на около 3-ти - 4-ти км на разклона за Лозен и съм застанал тук пред една симпатична дупка. Стоя тук, знам, че не ми е мястото в този момент, знам, че извършвам нарушение на правилата за движение. Но то е единствено и само с цел да спестя късата клечка на някой, който е тръгнал към Лозен, защото би могъл да си сцепи гумата, да си изкриви джантата и още няколко неща се сещам, които могат да му се случат, ако попадне в тази дупка. Но уважаема, госпожо министър, искам да ходатайствам ето за онази дупка. Ето там, няма да отивам повече, ето там, по средата на активната лента. Дълбока е около 10 см, с много остър ръб. Така че искам не да кандидатствам, а да ходатайствам специално за запълването на тази дупка. Екипът ни през вчерашния ден обходи АМ Тракия до района на тунела Траянови врата. Видяхме единствено и само един дупкозапълващ екип, който в по-късните часове се оттегли от мястото на действието. Нашите зрители, които ни писаха вчера, ни помолиха да проверим обстойно този маршрут. Сега ви предлагам да видите какви впечатления събрахме във вчерашния ден.

РЕПОРТАЖ: Аз съм Румен Бахов, вие гледате Пълен абсурд. И искам да ви кажа, че в този момент съм застанал в аварийната лента на АМ Тракия. Държа да уточня, че в ръцете си държа скромен инструментариум – ролетка тип меч. За нищо на света не бива да правите това, което виждате в момента. Но то е единствено и само с цел, за да предупредим, че тук дебнат опасности. Диаметър 43 см, дълбока и напълно подходяща да ви причини безброй много неудобства, ако пътувате в този участък на АМ Тракия. Светлоотразителен конус. В неговото достолепно тяло монтирате и тази четка . Така на практика бихте могли да предупреждавате насрещно движещите се водачи, че тук има опасни дупки. Зима е, сняг вали. Може би отново ще вали. Снегопочистващите фирми си свършиха работата. Но след тях се отваря фронт за действие на дупкозапълващите екипи. А цялото това досадно упражнение би могло да бъде ето заради тази дупка, от която се плашат дори и колелата на преминаващите тирове. Какво ще стане, ако предната дясна гума на вашия автомобил попадне в тази дупка? Отговор А – ще ви се сцепи гумата, Отговор Б – ще ви се изкриви джантата, Отговор В – ще ви се скъса шарнирният болт, и последният вариант на отговор – ще ви се изкриви носача. Аз съм Румен Бахов и искам да ви кажа, че в началото на АМ Тракия също има една огромна дупка – около метър и със сериозна дълбочина. А в следобеда на вчерашния ден екипа ни забеляза екипи по запълване на дупки единствено в тръбата на тунел Траянови врата – посока движение Бургас.

Водеща: Румен Бахов направи обход на част от АМ Тракия. Уточнихме се, че това са т.нар. стари участъци, които обаче са в безобразно състояние по места.

Лиляна Павлова: Да, да. Това е безспорен факт. Със сигурност и на нас ни се иска. Затова са и усилията, които полагаме. Само през изминалата година успяхме над 350 км да ремонтираме. Тази година стоте километра на Тракия, които ремонтирахме миналата, обходът съм сигурна, че е показал, че там няма нито една дупка. Но за съжаление там, където не сме правили цели ремонти, кръпки върху кръпки – ето това е резултатът. Това са старите участъци и затова апелираме, че трябва много, много повече. Ние успяхме за последната ...

Водещ: Стари ли са? Искам да уточним.

Лиляна Павлова: Стари са, категорично са стари.

Водещ: Защото се поставя много често въпроса за качеството.

Лиляна Павлова: Категорично са стари. Но нека да уточним – едно е да правим пълна рехабилитация. Там, където имаме цялостна, превантивен ремонт или рехабилитация, асфалтът няма тези дупки. Но там, където сме правили само изкърпване, ето това е резултатът. За съжаление, пак ще трябва да се правят кръпки, защото нуждите са огромни. 20 хил. км са държавните пътища. От там около 10 хил. км са в лошо състояние. Ние ремонтирахме около 3 000 км, инвестирахме освен приходите от винетки, знаете от бюджета дадохме и тази година 150 млн. Но нуждата от ремонти, истински ремонти, не говорим за кърпежи спрямо състоянието на пътищата, вие виждате – цели парчета, както коректно показа колегата, и аз искам да са по-добри пътищата.

Водещ: Въпросът беше, че ... твърдите, че това са старите, не са новоремонтирани участъци.

Лиляна Павлова: Не са. Категорично не са.

Водещ: Това Траянови врата също ли е старо, което ...

Лиляна Павлова: Стар участък, да. Това е старият участък.

Водещ: Тоест не приемате критика, че ремонт на ремонта се прави, че огромни средства изтичат.

Лиляна Павлова: Тук няма ремонт на ремонта. Има стар участък, неремонтиран от 30 г., или 10 – 15 г. Той се ремонтира. Стандартите и нормите в Европа са на 7 г. пълно преасфалтиране. При нас в България 7-годишни пътища се водят нови. За съжаление, това е положението. Но нека да кажем нещо много важно. Важно е да знаем, че в момента това, което правим като кръпки, те се правят, всеки ден. Всички кръпки, които правим и на Хемус, да кажем, днес, до края на деня ще бъдат готови. Но в момента в този сезон ги правим със Студена асфалтова смес. Тя е временна, тя е толкова, колкото да закрепи положението до пролетта, когато вече при добри температури с топла асфалтова смес ще могат да се направят истински машинни кръпки. Това е много важно уточнение.

Водеща: По Тракия кога започва кърпежът?

Лиляна Павлова: И по Тракия, и по Хемус започна, вече е започнал, от три дни. Така че малко по малко правят, със Студена смес, както виждате, изкърпването. Няма как при тези температури. Студената смес се полага сега. Напролет, когато вече позволяват температурите, с топла асфалтова смес ще могат да се направят. И се надявам да се правят едроплощно.

Водещ: Вие в къща или в апартамент живеете?

Лиляна Павлова: В апартамент.

Водещ: Саниран ли е?

Лиляна Павлова: Не.

Водещ: Не е саниран. Защо?

Лиляна Павлова: Защото живея в тухлен блок. Той няма нужда от саниране.

Водещ: Защо няма нужда от саниране? Няма нужда, или ...

Лиляна Павлова: Живеем в тухлена сграда. Тя няма тази нужда от саниране, когато има подменена дограма.

Водещ: Премиерът ще санира ли наистина напролет негово жилище?

Лиляна Павлова: Това е преценка на всеки собственик на жилище дали да санира. Искам да кажа обаче, че тенденциозният ...

Водещ: Защото искам да разбера дали Корнелия Нинова ще присъства или не?

Лиляна Павлова: ... репортаж, който показахте малко по-рано днес, беше видимо с политически привкус. Надяваме се да не влизаме в тази кампания...

Водеща: ... то не беше репортаж, а сигнал в Моята новина със съмненията, че ...

Водещ: ... е възможно да се ползва по тази чувствителна тема.

Водеща: Колеги, трябва да го покажете отново.

Лиляна Павлова: Няма нужда да го показвате отново.

Водеща: Сигнал от Моята новина по този начин монтиран...

Лиляна Павлова: Колко пъти трябва да го покажете още... Значи, видимо е, както виждате, репортажът е направен много професионално е подходено. Виждам политическия привкус в него и се надявам, че вие сте аполитична телевизия. Трябва да показваме обективно. Когато имаме наистина добри резултати, имаме около 300 санирани сгради, които имат много добър ефект – 50% от спестяване от сметките.

Водеща: Добре, имате ли сигнал от Трявна, от този случай имате ли сигнал, че нещо не е наред?

Лиляна Павлова: Нека да проверим конкретния случай, защото виждаме едно професионално направено с политически привкус видео, в което виждаме негативната компроматна война, която започнаха нашите опоненти в лицето на БСП. Особено, е грозна. Тя е грозна за всички български граждани, тя е грозна за усещането у населението.

Водещ: Но понеже не знаем. Може някой да има проблем, ама това да не пречи да е ваш опонент, пък почитател на БСП. Може да е 3 в 1, нали? В живота има такива ситуации.

Лиляна Павлова: Може и 5 в 1 да е. Да, където има лошо качество, ние с вас сме обсъждали в предишно мое участие, да, там има ангажимент строителя в рамките на гаранцията да ремонтира, да смени и да замени. Така че когато има сигнал, разбира се, че трябва да се вземат мерки и трябва да сме безкомпромисни към тези изпълнители – трябва да си ремонтират.

Водеща: Вие сега какво се съмнявате, че това видео ... Съмнявате се, че това видео е ...

Лиляна Павлова: То е видимо.

Водещ: Е, какво? Съмненията какви са?

Лиляна Павлова: С политически привкус. Това е част от негативната пропаганда и кампанията, която се опитват да водят нашите опоненти.

Водещ: Да кажа, че това е видео в рубриката Моята новина, където всеки действително има възможност да качва на тази платформа каквото реши... Че не е видео съавторство Нова телевизия и тези твърдения в надписите са твърдения на наш зрител.

Лиляна Павлова: Много професионално е подходено.

Водещ: Обаче е факт.

Лиляна Павлова: Аз смятам, че а, трябва да сме градивни; б, да водим позитивна кампания, там, където има проблеми, да казваме проблемите, да ги решаваме заедно и конструктивната критика винаги е тази, която има нужда от нея.

Водещ: Стана дума за БСП. Корнелия Нинова ни гостува преди няколко дни и каза на въпрос „Ще спирате ли саниране и магистрали?”, каза: „Не, няма да спираме”.

Лиляна Павлова: До вчера ги спираха, вече не. Радвам се, че еволюира дори и БСП.

Водещ: Каза – няма да спираме, но да крадем. Отказа да посочи пример. Но това беше репликата.

Лиляна Павлова: Крадеца вика – дръжте крадеца. Всички си спомняме предишни техни управления във всякакви коалиционни и други формати. Помним как се раздаваха милиарди от излишъка, а сега повдигат думата и помним как след тях, какво остана построено – нищо, и какво оставяме ние. Да, имаме проблеми, да, правим грешки. Но оставяме построено, изградено 350 км Магистрала, училища, детски градини, пречиствателни станции. Така че какво значи крадем?

Водещ: Още реплики, понеже влязохте остро вече, според мен, в директен предизборен сблъсък с БСП – държавния дълг нетно се увеличи, казват от БСП, балонът усвояване на евросредства се пука, втори път няма да допуснем на БСП да се приписва спиране на европрограми, казва БСП и Корнелия Нинова. Няма повече да бъде реплика за БСП – на нас ни ги пускат, на тях им спират.

Лиляна Павлова: Вижте, те се застраховат предварително. Ама това не е като застраховка Гражданска отговорност. Опитват се да се застраховат предварително за нещо, което знаят, защото си знаят капацитета. Все пак те си знаят колко си могат. Аз въпреки всичко смятам, че трябва да говорим и да се мерим не с тази пропаганда, която виждаме, а с факти. Ние предлагаме запазване на най-ниските данъци, те предлагат увеличаване на данъци, ние предлагаме с европейски фондове да подкрепяме малки и средни предприятия, те предлагат пари от бюджета по неизвестни критерии да наливат в неработещи и нефункциониращи предприятия, те афишират социална политика. Но ако погледнем фактите, ние виждаме, че икономиката работи. Вчера излезе външна оценка, запазва най-ниските проценти на дълговите нива в Европа, България запазва най-ниската безработица в Европа, България запазва тренда на най-добро икономическо развитие като показатели. И това е факт. Над 1 700 предприятия са открити за времето, на което имаме, на двата мандата на кабинета Борисов. Имаме 70% увеличение на минималната работна заплата спрямо 2011 г. тази година. Имаме увеличение, да, със сигурност усещането на хората е, че е малко и искат още. И ние искаме още. Но трябва да го правим стъпка по стъпка със стабилна икономика.

Водещ: Въпросът е това усещане да доведе ...

Лиляна Павлова: Еврофондовете – разплатили сме 1,3 млрд. Те казват – има драма с еврофондовете, ще спират програмите. Ще спрат, ако тази тяхна пропаганда не спре. Фалшиви сигнали за нередности. Тази драматургия, която разиграват всеки ден с брифинг по различна тема.

Водещ: Кое например?

Лиляна Павлова: Лъжа след лъжа.

Водещ: Кое например като действие и лъжливо твърдение може да доведе до спиране на евросредства и от коя програма?

Лиляна Павлова: Казват – не са изпълнени предварителните условности, ще спрат програмите заради ГЕРБ. 45 условности, 35 отчетени като напълно завършени и изпълнени, остават 10, които са изпълнени. Отчетният период е към юни. Всичко друго, ако продължат, сигнали за нередности, имало проблеми и кражби.

Водещ: Вярно ли е, че всичко е два пъти по-скъпо.

Лиляна Павлова: Нали знаете, когато има отзвук по медиите – тук е проблем, там се краде, това не е правилно, отношението към нашата държава какво ще бъде. Всеки би казал – ами, дай да видим, там има някакви сигнали, дайте да проверим. България няма нужда, ако сме наистина българи, сами да се закопаваме. Те нали искат да дойдат да управляват. Те искат да сринат държавата. Като дойдат да управляват, ще управляват какво, с какъв капитал? Защо ни мразят после хората и не искат да ни слушат. Защото слушат тази пропаганда. Всеки ден те излизат на пресконференция и си избират някаква тема. Вчера беше лъжата с водната реформа и инфраструктурата и спирането на еврофондовете.

Водещ: Ама чакайте, преди малко видяхме статистика, че 84% например от водата в Добрич изтича. 84%.

Лиляна Павлова: 60 г. не са подменяни тръбите на ВиК в България. 60 г. Усилията, които вложихме, 3 млрд. инвестиции от Програмата за околна среда са ремонтирани хиляди, хиляди километри ВиК мрежа и пак е крайно недостатъчно. Така че да, където има течове и където няма подменено ВиК, това е факт. И затова трябва да продължим да инвестираме и да осигуряваме финансов ресурс там, а не да говорим празни приказки и някаква такава зловеща пропаганда, която се чува от телевизията.

Водеща: А празни приказки ли е публикацията от първа страница на вестник Сега, че санирането излиза по над 17 хил. лв. на апартамент, което е два пъти повече от предишни програми за енергийна ефективност?

Лиляна Павлова: Много е важно да кажем, че ние не правим само саниране на сгради. Когато с европейско финансиране и стари програми говорехме за подмяна само на изолация и дограма, е едно. Когато говорим за стари панелни сгради с по 10 входа и по 10-15 етажа, каквито са панелните ни сгради в най-лошо състояние, които са ни топ приоритет, ние говорим за цялостен ремонт на сградата, цялостна подмяна на покрив, подпокривно пространство, извън самите мерки за енергийна ефективност. Естествено, че сега цената включва много повече компоненти и сгради в много по-тежко състояние, сгради с по 10 входа. Така че такъв тип сравнения са излишни. И освен това, ако трябва да го направим, да го направим на парче, да им сменим само дограмата и да оставим течащия покрив, какъв ще е ефектът. После вие ще сте тези, които с основание ще кажете – направихте го на парче, сменихте дограмата. Ама то като тече покрива, всичко ще се срине. Като го правим, трябва да го правим качествено и да го правим като пълен ремонт. Дори да излиза по-скъпо, то си заслужава. 2 000 сгради, които сме направили, ние говорим за 350 хил. души, които пряко се възползват от това ...

Водещ: Политически въпрос – опасявате ли се, че може да загубите тези избори? Понеже БСП се държат като бъдещи победители на изборите, които предстоят.

Лиляна Павлова: Те се чувстват в управлението, защото те вече са в президентската администрация, вече са в служебния кабинет, вече участват във формирането на политиките и управлението на държавата.

Водещ: Очаквате ли загуба?

Лиляна Павлова: Аз смятам, че хората са тези, които ще преценят – искат ли тази пропаганда, лъжи и инсинуации, които чуват, искат ли да им увеличат данъците и искат ли да се наливат пари неизвестно в какво или искат да продължим да имаме добра икономика, работеща икономика.

Водещ: ... казаха, че остава плоския данък, само за най-богатите...

Лиляна Павлова: ... блокиране на програми, блокирани програми, както виждаме, и липса на инвестиции в реалните сектори, за които искат. Тук говорим за сблъсък на платформи. Ако се заливаме с компромати и се оправдаваме всеки ден, мисля, че ще отвратим хората тотално.

Водещ: Ваша анкета е показала, че 62% от вашите анкетирани искат коалиция след изборите с РБ...

Лиляна Павлова: Център-дясно.

Водещ: С РБ прочетох. 46% с Марешки, 45% с Да, България.

Лиляна Павлова: Анализът показва коалиция център-дясно.

Водещ: Вие най-много спорехте с РБ. А сега ...

Лиляна Павлова: Ние не спорим най-много с РБ. Имаме само някакви разклонения в РБ, в които има някаква също ...

Водещ: Дали може да видим отново картина от Дунав мост 2. А вие да ни дадете, ако имате, някаква информация какво се случва. Или нямате информация?

Лиляна Павлова: Аз преди да вляза в студиото видях вашия репортаж, говорих със зам.-главния секретар на МВР. По данните, с които разполагаме, имаме проблем със системата на румънската страна.

Водеща: Да кажем каква е новината – че е блокирана границата.

Лиляна Павлова: Това е причината и затова има този блокаж на границата. Разбира се, от българските страна, както винаги, и органите правят, ако е необходимо съдействие на тези, които трябва да изчакат...

Водещ: Изнервени са нашите хора, те също блокират.

Лиляна Павлова: Разбирам ги и им съчувствам.

Водещ: Като е блокирано за тях, те казват – ще блокираме изобщо.

Водеща: Български превозвачи блокираха българо-румънската граница, защото смятат, че румънската система не работи.

Лиляна Павлова: Не работи и не ги пропускат от румънска страна. Точно така.

Водеща: Не ги пропускат и те с дни стоят там на границата. И сега вече границата е блокирана – един път заради неработещата румънска система, втори път ...

Водещ: Ама за леки коли те я блокират, нали така? Да включим Биляна. В момента никой ли не може да преминава, за тировете знаем, че има проблем, и леките коли ли, Биляна, не могат да преминават?

Репортер: В момента границата ни с Румъния откъм Дунав мост 2 при Видин е блокирана и в двете посоки – от едната страна са тежкотоварните автомобили, които са и в двете платна, тези, които пътуват от България към Румъния, от другата страна шофьорите застанаха на пътя и блокираха границата ни от Румъния към България. Те се увеличават, това ми е впечатлението, вече съм половин час тук. Увеличават се, идват от колоната по-надолу. Тези, които са спрели дори от Румъния към България, и те се присъединяват към тях и ги подкрепят.

Водеща: Благодаря. Виждам, че има блокирани и леки автомобили. Тоест границата е блокирана, не просто за движение на товарни автомобили, а и леките автомобили не могат да преминават българо-румънската граница при Дунав мост 2.

Репортер: Границата е блокирана напълно, колеги.

Водеща: Да. Благодаря ти. Може ли държавата да се намеси и да повлияе нещо на румънците в случая?

Лиляна Павлова: Със сигурност граничните власти ще водят разговори, работят съвместно именно с граничните власти на Румъния, чиято система е блокирана. Надявам се максимално бързо да се отблокира. Каквото трябва, разбира се, ще направим.

Водещ: Благодарим ви.

Водеща: Добре, благодарим ви. Министърът на регионалното развитие беше наш гост, Лиляна Павлова.

mrrb